PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologické poradenství I - APE520029
Anglický název: Pedagogical-Psychological Counseling I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (23.09.2020)
Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s odbornými poznatky z oblasti pedagogicko-psychologického poradenství,
které mají přímou souvislost s pedagogickou praxí. Studenti získají vhled do nejčastějších specifických problémů dětí a mladistvých,
se kterými se mohou setkat na základních a středních školách.

The aim of the course is to acquaint students with professional knowledge in the field of pedagogical-psychological counseling,
which are directly related to pedagogical practice. Students will gain insight into the most common specific problems of children and adolescents,
that they may encounter in primary and secondary schools.


Osnova předmětu:
1. Poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních; vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími
potřebami a žáků nadaných (terminologie a aktuálně platná legislativa
2. Specifické poruchy učení - diagnostika, způsoby nápravy a podpůrná opatření.
3. Syndrom ADHD, ADD - diagnostika, výchovná doporučení, podpůrná opatření.
4. Úzkostné poruchy, poruchy nálady a psychosomatické poruchy u dětí školního věku.
5. Disharmonický vývoj osobnosti a poruchy chování u dětí a mládeže, diagnostika, možnosti prevence, systém
péče.
6. Agresivita a šikana na ZŠ a SŠ, prevence, diagnostika, intervence; minimální preventivní program.
7. Problematika závislosti na drogách, alkoholu, hazardní hře a virtuální realitě u dětí školního věku.
8. Problematika vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem, socio-kulturní odlišnosti dětí-cizinců.
9. Nadaný žák a mimořádně nadaný žák ve výuce – diagnostika, vzdělávací a výchovná opatření.
10. Děti ohrožené prostředím (syndrom CAN), diagnostika, preventivní a výchovná opatření. Psychická deprivace.
11. Práce s rodinou a rodinné poradenství, spolupráce rodina-škola, systém pomáhajících institucí, sociálně-právní
ochrana dětí.
Studijní literatura
Literatura základní:
Fořtík, V., & Fořtíková, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
Janošová, P., Kollerová L., Zábrodská K., Kressa J., & Dědová M. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada.
Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.
Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum.
61
Martínek, Z. (2015). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada.
Michalová, Z. (2016). Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., & Lečbych, M. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha:
Grada.
Říčan, P., & Krejčířová, D. et al. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006.
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Vaníčková, E., Hadj-Moussová, Z., & Provazníková, H. (1995). Násilí v rodině. Syndrom zneužívaného a
zanedbávaného
dítěte. Praha: Karolinum.
Zelinková, O. (2015). Poruchy učení. Praha: Portál.
Literatura doporučená:
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. et al. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.
Field, E. M. (2009). Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti rodiče i učitele. Praha: Ikar.
Goetz, M., & Uhlíková, P. (2009). ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén.
Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. et al. (2008). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.
Hříbková, L. (2005). Nadání a nadaní. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2010). Neklidné a nesoustředné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada.
Kolář, M. (2005). Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál.
Langmeier, J., Balcar, K., & Špitz, J. (2012). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.
Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011) Mládež a delikvence: Možné příčiny, struktura, programy prevence
kriminality
mládeže. Praha: Portál.
Mertin, V., Krejčová, L. et al. (2013). Problémy s chováním ve škole - jak na ně. Individuální výchovný plán. Praha:
Wolters Kluwer.
Miovský, M. et al. (2012). Návrh doporučené struktury MPP prevence rizikového chování pro ZŠ. Praha: Klinika
adiktologie
1.LF UK.
Možný, I. (1999). Sociologie rodiny. Praha: Slon.
Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
Praško, J. et al. (2015). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.
Riefová, S. F. (2010). Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál.
Svoboda, M., Krejčířová, D., &Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
Šauerová, M., Špačková, K., & Nechlebová, E. (2012). Speciální pedagogika v praxi: Komplexní péče o děti se
SPUCH.
Praha: Grada.
Vojtová, V. (2004). Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova
univerzita.
Vymětal, J. (2004). Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál.
Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. 62
www.inkluzivniskola.cz
Vyhláška 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Školský zákon (aktuálně platné znění) – související paragrafy

Zakončeno zápočtovým testem (v případě on-line výuky bude test zadáván on-line prostřednictvím MS Forms).


Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/

Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem.

On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8bfa77ecaa5c4cd586fcce1baf846f98%40thread.tacv2/Pedagogicko-psychologick%25C3%25A9%2520poradenstv%25C3%25AD%2520I?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK