PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kooperace a týmová spolupráce - APE520021
Anglický název: Cooperation and teamwork
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (18.09.2021)
Stručná anotace předmětu <br>
Cíl předmětu:<br>
Studijní předmět má cíl uvést studenty do problematiky sociálních vztahů, které mají vliv na učení a profesní <br>
činnosti, Jeho jádrem je problematika kooperace, kooperativního učení a týmové práce, znalosti a dovednosti <br>
důležité pro klienty i pracovníky pomáhajících profesí. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, tj. je <br>
zaměřen na porozumění dané tematiky a formování dovedností spjatých se spoluprací. <br>
<br>
Osnova předmětu:<br>
1. Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v současnosti. Učící se <br>
společnost.<br>
2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích – kooperace, kompetice, individualistické <br>
uspořádání. <br>
3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a kooperace. Škola a kooperace.<br>
4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání.<br>
5 Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích.<br>
6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému. <br>
7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy. <br>
8. Vztah kooperace ve školních podmínkách k profesní sféře.<br>
9. Formování kooperativních sociálních dovedností. <br>
10. Možnosti týmové práce učitelů na škole. Týmová práce v jiných institucích. Řízení participativních týmů.<br>
<br>
Studijní literatura <br>
Literatura povinná:<br>
JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. <br>
Edina: Interaction Book Company, 1990. <br>
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2007.<br>
SENGE, P. M. Pátá disciplína. Praha. Management Press, 2012.<br>
<br>
Literatura doporučená:<br>
<br>
BELBIN, M. R. Nové obzory týmů. Walter Kluwer, 2012.<br>
BENNET, B.; ROLHEISER-BENNET, C.; STEVAHN, L. Cooperative learning. Where heart meet mind. Toronto: <br>
Educational connections, 1991.<br>
COHEN, E. G. Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom. New York: Teacher College <br>
Press, 1994.<br>
HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 006<br>
JACQUES, D. Learning in Groups. London: Kogan Page, 1991.<br>
JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. <br>
Edina Interaction Book Company, 1990. <br>
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.<br>
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001.<br>
KASÍKOVÁ Hana.(2005) Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, o.s. <br>
KASÍKOVÁ, Hana (Ed). (2007)Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty - výukové materiály. Kladno:AISIS, o.s.<br>
POL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy. Praha: STROM, 1999. <br>
POLECHOVÁ, P. Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol. Praha: PedF UK, 2000.<br>
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009.<br>
SLAVIN, R. Cooperative learning. New York: Longman, 1983.<br>
<br>
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK