PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje - APE520016
Anglický název: Pedagogy of Personal and Social Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (23.03.2020)
Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Studenti budou mít přehled o problematice osobnostně sociálního rozvoje jako obsahu školní i mimoškolní
výchovy, a to se zřetelem k jeho primárně preventivní funkci. Budou se orientovat ve struktuře základních
jevů/pojmů s touto tématikou spjatých a budou s to aplikovat ji na základě různých zkušeností (minulých, s
předmětem paralelně nabývaných, příp. získávaných i přímo v předmětu). Budou se orientovat též ve specifice
dalších pedagogických systémů orientovaných na problematiku osobnostně sociálního rozvoje a primární
prevence.

Osnova předmětu:
Osobnostní, sociální a morální rozvoj z pohledu pedagogiky a sociální pedagogiky (resp. os.soc.rozvoje v různých
pojetích sociální pedagogiky), psychologie, sociologie a adiktologie. Konkrétní teoretická pedagogická východisko
os.soc.rozvoje. Školní forma osobnostně sociálního rozvoje ­ osobnostní a sociální výchova. Cíle, principy, témata,
metody a formy osobnostní a sociální výchovy. Strukturované pedagogické systémy zabývající se osobnostně
sociálním rozvojem (dramatická výchova, sociální výcvik, globální výchova, zážitková pedagogika a další).

Studijní literatura
Literatura povinná:

McLAUGHLIN, C., BYERS, R. Personal and social development for all. London: David Fulton, Publisher, 2001.
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.

Literatura doporučená:

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
DING, S., LITTELTON, K. Children's Personal and Social Development. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2005.
GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.
HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2006.
KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995.
KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing, 2011.
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: DAMU, 2004.
McLAUGHLIN, C., ALEXANDER, E. Reframing personal, social and emotional education: Relationships, agency
and dialogue. London: NAPCE for the National Children's Bureau, 2005.
MIOVSKÝ ET AL. (eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, UK, TOGGA, 2010.
Personal, social, health and economic wellbeing key stage 3. [online] National Curriculum. Dostupný na:
http://curriculum.qcda.gov.uk/index.aspx
PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2010.
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik – srovnání systémů. Praha: ISV, 1999.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK