Sociálně pedagogické teorie I - APE520003
|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (07.02.2022)
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s pojmy, principy a teoriemi, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci v práci s klienty.<br> The aim is to acquaint students with the concepts, principles and theories that are the professional basis of social pedagogical assistance in working with clients. OSNOVA: 1.Sociální pedagogika a sociálně pedagogická práce. 2.Paradigmata sociálně pedagogické pomoci. 3.Metodologická specifika pomáhajících teorií. 4.Učinné faktory sociálně pedagogické práce. 5.Profesionální vztah a hranice autonomie. 6.Etika v pomáhajících profesích. 7.Direktivní a non-direktivní přístupy. 8.Na klienta zaměřené přístupy. Rogersův přístup zaměřený na klienta. 9.Existenciální terapie a logoterapie v práci s klientem. 10. Transakčně analytický přístup ke klientovi. 11. Behaviorální přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody) 12. Konstruktivistické a systemické přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody) Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. Course syllabus: 1. Social pedagogy and social pedagogical work.<br> 2.The paradigms of social pedagogical assistance.<br> 3.Methodological specifics of helping theories.<br> 4.Effective factors of social pedagogical work.<br> 5. Professional relationship and autonomy.<br> 6. Ethics in helping professions.<br> 7.Directive and non-directive approaches.<br> 8. Client-centered approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods). Rogers - Client-centered approach. 9.Existencial therapy and Logotherapy. 10.Transactional analytical approach (philosophical, theoretical background, concept of help and methods) <br> 11.Behavioristic approach to a client. 12.Constructivistic and systemic approaches to a client. Literatura povinná: DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997.<br> JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003. 215 s.. ISBN 80-7254-329-6<br> KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000.<br> MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. <br> MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.<br> ÚLEHLA, I. Umění pomáhat, Praha: Slon, 1999.<br> SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9. Literatura doporučená: ERIKSSON, L., WINMAN, T. (2010). Learning to Fly: Social Pedagogy in a Contemporary Society. Gothenburg: Bokforlaget Daidalos. - See more at: http://www.thempra.org.uk/literature.htm#sthash.xaCDy0XT.dpuf<br> GOJOVÁ, A. Teorie a modely komunitní práce. 1. Vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta.2006.<br> GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2.<br> HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON 1997.<br> HATTON, K. Social Pedagogy in the UK, Theory and Practice. Dorset: Russell House Publishing, 2013.<br> KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0.<br> KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.<br> KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et. al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. <br> KORNBECK, J., ROSENDAL J. N. The Diversity of Social Pedagogy in Europe. Studies in comparative social pedagogies and international social work and social policy. BoD – Books on Demand, 2009.<br> LUDEWIG, Kurt. Základy systemické terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 111 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3521-4.<br> POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc: Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3.<br> PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.<br> QUISOVÁ, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1.vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2.<br> SATIR, V. Společná terapie rodiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-303-1.<br> |