PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy sociologie - APE516070
Anglický název: Basics to Sociology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
Cíl studia: Pro zvládnutí základů sociologie pro pedagogy se předpokládá, že student bude schopen se orientovat <br>
v základní pojmové výbavě oboru, orientovat se v sociologických směrech a v jejich hlavních představitelích, umět
vyložit vztahy sociologie a ostatních věd včetně sociologie výchovy, umět popsat hlavní metody výzkumu a <br>
techniky sběru sociologických dat.

Subject aim:
To acquaint students with the basic ways of thematization of the problem of society and with the main developmental stages and directions sociological research. Knowledge of the basic terminology of the field is taken for granted.

Obsah předmětu:
• Pozice, prestiž, role, symboly statusu. <br>
• Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí. <br>
• Protosociologie a sociologie jako věda, směry a velké postavy dějin sociologie,<br>
• Pozitivismus a interpretativní sociologie,<br>
• Makrosociologie, sociologie středního dosahu a mikrosociologie, empirická sociologie a sociologický <br>
výzkum, <br>
• Sociologie jako multiparadigmatická věda – teoretický pluralismus<br>
• sociologická tradice v českých zemích<br>
• Sociologie výchovy, školy a vzdělávání v systému sociologických věd.<br>
• Demografické faktory, kultura, masová kultura, <br>
• Charakteristiky jednotlivých etap se zvýrazněním formujících činitelů: dětství, rodina, škola; mládí – vztah <br>
generací, sexuální vztahy, hledání profesní dráhy; dospělost – profesní dráha, rodinná dráha; stáří – sociální <br>
kontexty, vztah k rodině.

Position, prestige, role, status symbols. <br>
• Social structures and groups. Role conflicts. <br>
• Protosociology and sociology as science, trends and great figures of the history of sociology, <br>
• Positivism and interpretative sociology, <br>
• Macrosociology, middle range sociology and microsociology, empirical sociology and sociological <br>
research, <br>
• Sociology as a Multiparadigmatic Science - Theoretical Pluralism <br>
• sociological tradition in the Czech lands <br>
• Sociology of education, school and education in the system of sociological sciences <br> <br>
• Demographic factors, culture, mass culture, <br>
• Characteristics of individual stages with highlighting shaping factors: childhood, family, school; youth - relationship <br>
generations, sexual relationships, career paths; adulthood - professional career, family career; old age - social <br>
contexts, family relationship
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Základy sociologie

Cíl studia: Pro zvládnutí základů sociologie pro pedagogy se předpokládá, že student bude schopen se orientovat v základní pojmové výbavě oboru, orientovat se v sociologických směrech a v jejich hlavních představitelích, umět vyložit vztahy sociologie a ostatních věd včetně sociologie výchovy, popsat hlavní metody výzkumu a techniky sběru sociologických dat.

.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

 

Studující si ke zkoušce přinese seznam prostudované literatury.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

 

Základní literatura:

BERGER, Peter L. Pozvání do sociologie. Praha: Naše vojsko, 2003. ISBN 80-85469-08-01

BOURDIEU, Pierre Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.

Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 1999.

Jandourek, Jan Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-749-3

Keller, Jan Úvod do sociologie. Praha: SLON, 2004.

PETRUSEK, Miloslav Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009. ISBN 978-80-87207-02-4

KORNBLUM, W.; SMITH, Carolin, D. Sociology in Changing World. N.X. City University of N.Y. 1988.

REICHEL, Jiří Kapitoly systematické sociologie. Praha: Eurolex Bohemia, 2004.

 

Rozšiřující literatura:

STOKES, Randal Introduction to Sociology. Amherst: University of Massachusetts, 1984.

Persell, Caroline Hodges. 1990. Understanding Society: An Introduction to Sociology. Third Edition. New York: Harper & Row.

Alan, Josef Etapy života očima sociologa. Praha: Panorama, 1989.

Bauman, Z. Úvahy o postmoderní době. Praha: SLON, 1995.

Bauman, Z. Modernita a holocaust. Praha: SLON, 2003.

Bauman, Z. Myslet sociologicky. Netradiční uvedení do sociologie. Praha: SLON, 2004.

BAUMAN, Z. Humanitní vědec v postmoderním světě. Praha: Vize 97, Praha 2006.

BASUMAN, Z. Tekutá láska. O křehkosti lidských pout. Praha: Academia, 2013.

Berger, P.L; Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. CDK. Brno: 1999.

BURIÁNEK, Jiří Sociologie. Praha: Fortuna, 1996.

Diesman, M. Jak vyrábět sociologickou znalost. Praha: Karolinum, 1998.

GIDDENS, Anthony. Proměna intimity. Sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Praha: Portál, 2012.

GOFFMAN, Erving. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: SLON, 2003.

GOFFMAN, Erving Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1999.

Cangelosi, J. S. Strategie řízení školy. Praha: Portál, 2000.

Herzmann, J. Výzkumy veřejného mínění. Praha: VŠE, 1995.

Illich, Ivan  Odškolnění společnosti (polemický spis). Praha: SLON, 2001.

Jandourek, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001.

Matějů, P., Straková, J. et al. Nerovné šance na vzdělání. Praha: Academia, 2006.

MATĚJů, Petr – STRAKOVÁ, Jana – VESELÝ, Arnošt (eds.) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON, 2010.

Možný, L. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha: Portál, 2002.

Možný, I. Moderní rodina (mýty a skutečnosti). Brno: 1990.

Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 2002.

PETRUSEK, Miloslav Společnost pozdní doby. Praha: SLON, 2006. ISBN 80-86529-63-6

PETRUSEK, Miloslav. Základy sociologie. Praha: Akademia veřejné správy, 2009.

PETRUSEK, Miloslav Společnost a kultura. Sociologické úvahy a eseje. Praha: Vize 97, 2012.

PETRUSEK, Miloslav a kol.  Dějiny sociologie.  Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3234-3

PETRUSEK, Miloslav – Jan BALON. Společnost naší doby. Populární sociologie (ne)populárních problémů. Praha: Academia, 2011.

PETRUSEK, Miloslav Společnost a kultura. Sociologické úvahy a eseje. Praha: Vize 97, 2012.

Sociologické směry, školy, paradigmata. Praha: SLON, 1994.

Strauss, A.; Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky zakotvené teorie. Sdružení Podané ruce, Brno a Albert, Boskovice: 1999.

Šubrt, J. Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie. Praha: Nakladatelství ISV, 2001.

ŠUBRT, Jiří – Jan BALON Soudobá sociologická teorie. Praha: Grada, 2010.

Thompson, K. Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno: Barrister a Principal, 2001.

Tuček, M. a kol. Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha: Slon, 2003.

Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1997

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

přednáška, seminář, konzultace

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Studující si ke zkoušce přinese seznam prostudované literatury.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (01.11.2019)

Základy sociologie

Cíl studia: Pro zvládnutí základů sociologie pro pedagogy se předpokládá, že student bude schopen se orientovat v základní pojmové výbavě oboru, orientovat se v sociologických směrech a v jejich hlavních představitelích, umět vyložit vztahy sociologie a ostatních věd včetně sociologie výchovy, popsat hlavní metody výzkumu a techniky sběru sociologických dat.

 

Basics of sociology

Objective of the course in terms of learning outcomes and competences   conceptual equipment of the field, orientate in sociological directions and their main representatives, be able to explain relations of sociology and other sciences including sociology of education, describe the main methods of research and techniques of sociological data collection.

 

Protosociologie a sociologie jako věda, směry a velké postavy dějin sociologie,

Pozitivismus a interpretativní sociologie,

Makrosociologie, sociologie středního dosahu a mikrosociologie, empirická sociologie a sociologický    výzkum, 

Sociologie jako multiparadigmatická věda – teoretický pluralismus,

Sociologická tradice v českých zemích

Sociologie výchovy, školy a vzdělávání v systému sociologických věd.

Demografické faktory, kultura, masová kultura,

Socializace, typologie skupin,

Pozice, prestiž, role, symboly statusu.

Sociální struktury a skupiny, konflikty rolí.

Charakteristiky jednotlivých etap se zvýrazněním formujících činitelů: dětství, rodina, škola; mládí – vztah generací, sexuální vztahy, hledání profesní dráhy; dospělost – profesní dráha, rodinná dráha; stáří – sociální kontexty, vztah k rodině.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

opory jsou na webu katedry pod heslem

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

maturita a úspěšné přijímací řízení na obor

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK