PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogiky II - APD519018
Anglický název: Methodology of pedagogical research II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Cíl předmětu:
Studenti získají hlubší teoretický vhled do metodologie výzkumu v pedagogice.

Anotace studijního předmětu:
- Měření v pedagogickém výzkumu. Kvantitativní výzkum, formulace a testování hypotéz, statistické metody
užívané při testování hypotéz.
- Vývoj kvalitativního výzkumu, školy a teorie (fenomenologie, Chicagská škola, Frankfurtská škola, konstruktivismus aj.).
- Základní přístupy kvalitativního výzkumu (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie,
fenomenologické zkoumání, biografický výzkum, zkoumání dokumentů, historický výzkum, akční výzkum).
- Designy kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
- Pedagogické pozorování (druhy, vlastnosti, techniky standardizovaného pozorování, zúčastněné, nezúčastněné
aj.)
- Dotazník v pedagogickém výzkumu (konstrukce dotazníku, vlastnosti dobrého dotazníku, dotazníkové šetření
aj.)
- Rozhovor v pedagogickém výzkumu (strukturovaný, nestrukturovaný, polostrukturovaný, skupinový, narativní aj.
- Didaktické testy (konstrukce didaktického testu, testové úlohy, vlastnosti didaktického testu, standardizace)
- Sociometrie v pedagogickém výzkumu (sociometrický test, sociometrická matice, sociogramy, indexy)
- Výzkumná zpráva.

Literatura základní:
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. (Eds.). (2005). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage.
Glaser, B. G. (1992). Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál.
Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. 4. vyd. Praha: Portál.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie.
Boskovice: Albert.
Škaloudová, A. (1998). Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. London: Sage.

Literatura doporučená:
Anděl, J. (1993). Statistické metody. Praha: Matfyzpress.
Byčkovský, P. (1982). Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT.
Gavora, P. (1996). Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido.
Chráska, M., & Janák, V. (1990). Statistika pro pedagogy. Olomouc: Pedagogická fakulta UP.
Chráska, M. (1999). Didaktické testy. Brno: Paido.
Chráska, M. (2005). Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia,
Pedagogická fakulta UP.
Kučera, M. (1992). Školní etnografie: přehled problematiky. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Maňák, J., & Švec, V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: MU.
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53 (3). 300-308.
Silverman, D. (2003). Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd Edition.
London: SAGE.
Silverman, D. (2000). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE.
Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie.
Boskovice: Albert.
Stöckelová, T., Y., & Abu Ghosh (Eds.). (2013). Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: SLON.
Švec, Š. (2009). Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním
výzkumu. Brno: Paido.
Zounek, J., & Šimáně, M. (2014). Úvod do studia dějin pedagogiky a školství: Kapitoly z metodologie
historickopedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK