PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika osobnostní a sociální výchovy - APD519010
Anglický název: Personal and social education methodology.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (30.01.2021)
Online výuka:

Link pro prezenční studium:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3adfdf1628acfc4ebeab6af34ba489725a%40thread.tacv2/Didaktika%2520osobnostn%25C3%25AD%2520%2520a%2520soci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917

Link pro kombinované studium:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aadcf88f4017d4b609ca364c92784c46b%40thread.tacv2/Didaktika%2520OSV?groupId=a644f286-ec1c-4a0f-a400-1a889bb93fda&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917

----------------------------------------------------

Sdělení k on-line výuce studentům jiných fakult:
Před připojením k on-line výuce přes příslušný kanál v MS Teams je nezbytné kontaktovat administrátorku na e-mailu daniela.novakova@ff.cuni.cz a sdělit e-mail, kterým se do výuky budete připojovat. Administrátorka vás musí připojit do příslušné skupiny, jinak odkaz nebude funkční.



------------------------------


VSTUPNÍ PODMÍNKA:UZAVŘENÉ PŘEDMĚTY
Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje
a
Školní didaktika.
------------------------------

Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Předmět zakládá elementární praktické/didaktické dovednosti pro práci v oblasti školní i mimoškolní (osobnostně)
sociální
výchovy; dále zakládá elementy kompetencí pro využití těchto dovedností na základě porozumění teoriím
užívaných
postupů a jevů, které s aplikací technik souvisí, a to ve školní edukaci i v mimoškolních kurzech osobnostního
rozvoje a
sociálních dovedností pro děti, mládež a dospělé.
Osnova předmětu:
Teoreticko-praktický předmět opírající se o didaktiku oborů zabývajících se osobnostním a sociálním rozvojem,
resp jeho
konkrétní formou, osobnostní sociální výchovou a zejm. o didaktiku osobnostní a sociální výchovy. Předmět
demonstruje
na praktických činnostech vedených studenty nebo vyučujícím typické didaktické principy výstavby kurzů
osobnostně
sociálního rozvoje. Věnuje pozornost zejm. aplikaci základních didaktických struktur v této kurikulární oblasti,
výstavbě
lekcí a specifickým postupům/metodám učení a jeho managementu (dramatické-rolové hry, eticky dilematické
případové metody, koncentrativně pohybová cvičení, dialogické postupy, strategické hry, techniky řešení
problémů, techniky využívající prvků umění, fyzicky náročné skupinové aktivity atd.).
Součástí obsahu je didaktická analýza technik, instrukcí a reflexí a aplikace vztažných teorií (kooperativní učení,
mozkově kompatibilní učení, řízené sociální učení, pedagogická percepce atd.) v kontextu cílů os. soc. rozvoje
nebo/a primární prevence.

Studijní literatura
Povinná:
Valenta, J. (2006) Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.
Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.

Doporučená:
Činčera, J. (2008) Práce s hrou (pro profesionály). Praha: Grada Publishing.
Kasíková, H. (1997) Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
Kříž, P. (2005) Kdo jsem, jaký jsem. Kladno: AISIS.
Machková, E. (1999) Metodika dramatické výchovy. Praha: ARTAMA.
71
Miovský, M. (ed.) et al. (2010) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, UK, TOGGA.
Valenta, J. (2003) Učit se být. (Soubor témat a metod pro osobnostně a sociální výchovu). Praha, Kladno: Strom –
AISIS.
Valenta, J. (2004) Manuál k tréninku řeči lidského těla. (Didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS.
Valenta, J. (2008) Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing.
Valenta, J. (2005) Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS.

Pokud nebude získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět, je možné v dalším šk. roce požádat o opakovaný zápis předmětu.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (31.10.2019)

VSTUPNÍ PODMÍNKA:UZAVŘENÉ PŘEDMĚTY
Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje
a
Školní didaktika.
------------------------------

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (31.10.2019)

VSTUPNÍ PODMÍNKA:UZAVŘENÉ PŘEDMĚTY
Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje
a
Školní didaktika.
------------------------------

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK