PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktický seminář I. - APD516049
Anglický název: Didactics: Seminar I.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 65 / 65 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Studijní předmět je zaměřen na prohloubení didaktického myšlení a jednání ve výukových situacích především prostřednictvím produktivních, badatelských metod. Je koncipován v souvislosti s charakteristikami a obsahy dalších předmětů v programu, zaměřených didakticky a metodologicky. Studenti dostávají příležitosti k učení se o aktuálních didaktických tématech prostřednictvím vlastních empirických šetření, které jsou plánovány společně s vyučujícími a studenty daného předmětu, realizovány v menších skupinách nebo individuálně, zhodnocovány ve společných seminářích. Dalším zaměřením předmětu, v souvislosti s poznáváním didaktických témat, je tedy i formování dovedností spojených se získáváním a interpretací dat z výuky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)

Cílem didaktického semináře je prohloubit dovednosti studentů při pozorování vyučovacího procesu. Studenti zkoumají základní didaktické kategorie v praxi, učí se objevovat, pojmenovávat a analyzovat problémy praxe pomocí těchto základních kategorií, teoretických argumentů, eventuálně i modelů vyučování.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)

1) činnost na fakultě (příprava praxe, studium dokumentů, vytváření pozorovacího archu, analýza vyučovacích hodin apod.)

2) individuální hospitace na školách a pohospitační rozbory – celkem cca 10 hod.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)

Aktivní činností v rámci teoretických seminářů.

Realizace hospitace, její vyhodnocení a obhajoba v rámci studijní skupiny.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)

Hospitační archy, např.:

- ČŠI. Hospitační záznam [online]. Dostupný z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/2020_p%C5%99%C3%ADlohy/Metodick%C3%A1%20podpora%20%C5%A1kol/Hospitacni-zaznam-PV-2019_20.pdf

- Diagnostic. Hospitační arch [online]. Společnost pro kvalitu školy. Dostupný z: http://www.kvalitaskoly.cz/?q=hospitacni_arch

- Výuka v odborném vzdělávání [online]. Cesta ke kvalitě. Dostupný z: http://www.nuov.cz/ae/hospitacni-arch-pro-odborny-vycvik

- Přehled evaluačních nástrojů [online]. Cesta ke kvalitě. Dostupný z: http://www.nuov.cz/ae/harmonogram-zverejnovani-a-detailnejsi-popis-evaluacnich?highlightWords=ov%C4%9B%C5%99en

JANÍK, T. et al. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MUNI.

KOLÁŘ, Z. & VALIŠOVÁ, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada.

PASCH, M. a kol. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)

- Poznávání a zkoumání výuky a vzdělávání
- Možnosti výzkumných šetření ve vztahu k analýze vyučování
- Současná didaktická témata a možnosti jejich zkoumání
- Empirické šetření vybraného didaktického tématu a volba metodologie
- Šetření v terénu a záznam dat z výuky
- Sdílení dat z výzkumu, způsoby interpretace
- Analýza vyučovacích hodin

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK