|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (08.09.2014)
Cílem předmětu je seznámit studenty s odbornými poznatky z oblasti výchovného poradenství, které mají přímou souvislost s pedagogickou praxí. Studenti získají vhled do nejčastějších specifických problémů dětí a mladistvých, se kterými se mohou setkat na základních a středních školách. OSNOVA PŘEDMĚTU (OKRUHY KE ZKOUŠCE) 1. Specifické poruchy učení, diagnostika a způsoby nápravy. 2. Syndrom ADHD, ADD, diagnostika, výchovná doporučení. 3. Mentální retardace a lehký intelektový podprůměr, otázky integrace a podpůrných výchovných opatření. 4. Emoční poruchy u dětí školního věku. 5. Psychosomatické poruchy u dětí školního věku. 6. Poruchy chování, porušování sociálních norem, diagnostika, systém péče o děti s poruchami chování, možnosti prevence. 7. Rodinné poradenství, partnerství, výchova ke zdraví. 8. Agresivita a šikana na ZŠ a SŠ, diagnostika. Minimální preventivní program. 9. Problematika závislosti na drogách, alkoholu, hazardní hře a virtuální realitě u dětí školního věku. 10. Děti ohrožené prostředím - syndrom CAN, diagnostika, preventivní a výchovná opatření. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (08.09.2014)
DOPORUČENÁ LITERATURA
Dunovský, J; Dytrych, Z; Matějček, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. Field, E. M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti rodiče i učitele. Praha: Ikar, 2009. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003. Gjuričová, Š., Kubička, J. Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2003. Hrabal, V.: Pedagogicko psychologická diagnostika. Praha, SPN 1982. Kolář, M. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2005. Kolář M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. Kraus, B., Poláčková, V.: Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno, Paido 2001. Langmeier, J., Balcar, K. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000. Matějček, Z. - cokoli z jeho rozsáhlého díla Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. Matoušek, O. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha. Portál, 1996. Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1997. Miovský, M. a kol. Návrh doporučené struktury MPP prevence rizikového chování pro ZŠ. Praha: Klinika adiktologie 1.LF KU, 2012. Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 1999. Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001. Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014 Říčan, P., Krejčířová a kol. Dětská klinická psychologie. 4. přepracované vydání. Praha: Grada, 2006. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. Satirová, V. Společná terapie rodiny. Praha: Portál, 2007. Selikowitz, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. Sobotková, Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2007. Švarcová, I. Mentální retardace. 3. přepracované vydání. Praha: Portál, 2006. Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. Tress, W., Krusse,J., Ott, J. Základní psychosomatická péče. Praha: Portál 2007. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum 2001. Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum 2005. Vágnerová, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum 2002. Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999. Vaníčková, E., Hadj-Moussová, Z., Provazníková, H.: Násilí v rodině. Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha, Karolinum 1995. Vojtová, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2004. Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.
+ nastudovat související zákony a vyhlášky!!! · Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (včetně příloh - činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga) • Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných • Zákon 561/2004 (Školský zákon) ve znění pozdějších předpisů - související paragrafy • Zákon č. 333/2012 Sb. kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony • (Zákon č. 401/2012 Sb. kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů)
|