PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika I. - APD160031
Anglický název: General Pedagogy I.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět je úvodem do studia pedagogiky. Zahrnuje seznámení s různými pojetími pedagogické vědy i s <br>
podobami diskursů, v jejichž rámci se tato pojetí ustavila. Uvádí studenty do základního pedagogického <br>
pojmosloví a struktury této disciplíny, seznamuje je s aktuálními podobami pedagogického výzkumu a osobnostmi <br>
pedagogiky.<br>
<br>
1. Prehistorie pedagogiky a její milníky jako vědy od poloviny 19. století do současnosti. Osobnosti <br>
zakládající pedagogiku u nás a ve světě (Herbart, Lindner, Durkheim).<br>
2. Pedagogika a vědy o výchově. Pedagogika jako věda, jako umění a jako praktická filosofie. Pedagogika <br>
jako transdisciplinární obor.<br>
3. Struktura pedagogiky. Pedagogické disciplíny. Vztah pedagogiky k filosofii a vědám o člověku.<br>
4. Typologie pedagogických diskursů<br>
5. Pedagogické teorie. Osobnosti soudobé české a světové pedagogiky.<br>
6. Základní pedagogické pojmy a kategorie.<br>
7. Pedagogický výzkum a metody ped. výzkumu.
8. Edukační instituce

Zápočet student obdrží za referát/prezentaci vybraného tématu dle zadání.


Základní literatura
Mialaret, G. (2011). Les sciences de l’éducation. Paris: PUF. Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Doporučená literatura
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Durkheim, É. (1996). Éducation et sociologie. Paris: PUF.
Hessen, S. (1936). Filosofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie. Kádner, O. (1925). Základy obecné pedagogiky I-III. Praha: Česká grafická unie. (III. díl: 1926)
Lindner, G. A. (1888). Paedagogika. Roudnice.
Mialaret, G. (1991). Pédagogie générale. Paris: PUF.
Průcha, J. (ed.) (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál.
Pupala, B., Kaščák, O. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus.
Skalková, (2004). J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido.
Štverák, V. (1997). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum.
Vergnioux, A. (2009). Théories pédagogiques – Recherches épistémologiques. Paris: Vrin.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK