PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Digitální aplikace v paměťových institucích - AISPV3006
Anglický název: Digital applications in memory institutions
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (20)
Minimální obsazenost: 7
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (17.01.2023)
Studenti a studentky se seznámí se možnostmi, jak využívat digitální aplikace v různých druzích paměťových institucích. Podmínkou účasti na kurzu je vlastní počítač nebo tablet/mobil s přístupem na internet (pokud vybavení nemáte k dispozici, kontaktujte vyučující, je možné vybavení zapůjčit). V kurzu se zaměříme zejména na instituce GLAM (galleries, libraries, archives, museums). Jelikož je využívání digitálních technologií různorodé, zaměříme se na typické cílové skupiny a typické situace, ve kterých jsou aplikace využívány:

(1) informace pro širokou veřejnost
(2) podpora badatelské činnosti
(3) edukační a vědecko-popularizační činnost

Během praktických cvičení budeme postupně rozvíjet vlastní uživatelskou zkušenost. Ta se stane odrazovým můstkem pro rozvoj hlubšího porozumění aplikacím, jejich tvorbě, vylepšování, nasazení a provozu.

Na konci kurzu absolventi a absolventky budou lépe rozumět principům, na kterých digitální aplikace stojí, a budou si vědomi hlavních přínosů, implementačních a provozních problémů, které je v praxi nutné řešit.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (17.01.2023)

Vzdělávací cíle předmětu
- osvojit si principy testování digitálních aplikací
- rozvinout vlastní uživatelskou zkušenost
- dokázat analyzovat cíle institucí pro využívání digitálních aplikací
- umět navrhovat vylepšení s ohledem na cíle instituce a uživatelské potřeby

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (20.02.2024)

Požadavkem k zápočtu je:

a) Docházka v minimálním rozsahu 75 % (v přípradě absence bude úkol z hodiny vypracován doma a odevzdán e-mailem)
b) Aktivní účast v hodinách (diskuse, praktická cvičení s pomocí pracovních listů)
c) Na jednu hodinu bude nutná domácí příparava (čtení textů)
d) Vypracování shrnutí testování 1. aplikace (cca 2 strany)
d) Vypracovnbání vylepšení u 2. aplikace (termín: neděle 2. 6. 2024 ve 20.00)

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (17.01.2023)

1. Úvodní hodina (17. 2.)
Prezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce.

2. GLAM (24. 2.)
Charakteristika institucí GLAM - galerie, knihovny, archivy, muzea. Příprava na hodinu - četba textů.  

3. Informace pro širokou veřejnost (1) (3.3.)
Kdo je cílová skupina "široká veřejnost", jak s ní pracovat a jak ji informovat. Prohlubování vlastní uživatelské dovednosti - uživatelské testování.

Testování:
- webové stránky
- mobilní aplikace muzea
- komplexní portály (např. Kudyznudy)
- turistické informace (region)
- webové stránky (sekce kultura ve městě)

4. Informace pro širokou veřejnost (2) (10.3.)
Analýza institucionálních cílů pro digitální aplikace testované v předchozí hodině. Analýza potřeb cílových skupin.

5. Informace pro širokou veřejnost (3) (17.3.)
Tvůrčí práce - návrh na vylepšení digitální aplikace (nová funkce nebo vylepšení a úprava stávající funkce). Tvorba zadání pro implementaci - vysvětlení záměru na vylepšení, tvorba wireframu, tvorba zadání pro programátory. Seznámení s prostředím GitHub.
          
6. Podpora badatelské činnosti (1) (24.3.)
Kdo je cílová skupina "odborná veřejnost", jak s ní pracovat a jak ji informovat. Prohlubování vlastní uživatelské dovednosti - uživatelské testování.

Testování:
- databáze digitálních zdrojů
- databáze uměleckých děl
- knihovní katalog
- webové stránky vědecké instituce
- nástroje pro tvůrčí badatelskou práci (kolaborativní psaní, citační manažer, osobní databáze)

7. Podpora badatelské činnosti (2) (31.3.)
Analýza institucionálních cílů pro digitální aplikace testované v předchozí hodině. Analýza potřeb cílových skupin.

8. Podpora badatelské činnosti (3) (14.4.)
Tvůrčí práce - návrh na vylepšení digitální aplikace (nová funkce nebo vylepšení a úprava stávající funkce). Tvorba zadání pro implementaci - vysvětlení záměru na vylepšení, tvorba wireframu, tvorba zadání pro programátory.  

9. Edukační a vědecko-popularizační činnost (1) (21.4.)
Kdo je cílová skupina "odborná veřejnost", jak s ní pracovat a jak ji informovat. Prohlubování vlastní uživatelské dovednosti - uživatelské testování.

Testování:
- virtuální výstava (různé druhy)
- vzdělávací aplikace
- digitální hra
- vzdělávací portál

10. Edukační a vědecko-popularizační činnost (2) (28.4.)
Analýza institucionálních cílů pro digitální aplikace testované v předchozí hodině. Analýza potřeb cílových skupin.

11. edukační a vědecko-popularizační činnost (3) (5.5.)
Tvůrčí práce - návrh na vylepšení digitální aplikace (nová funkce nebo vylepšení a úprava stávající funkce). Tvorba zadání pro implementaci - vysvětlení záměru na vylepšení, tvorba wireframu, tvorba zadání pro programátory.

12. Závěrečná hodina (12. 5.)
Reflexe kurzu - čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK