Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (14.05.2023)
Prakticky orientovaný předmět je zaměřen na rozvíjení schopnosti provádět etnografický/terénní výzkum a navazuje na kurz Úvod do metod terénního výzkumu. Specificky se zaměřuje na soubor metodologických postupů využívaných při utváření vědění v rámci etnologie a sociokulturní antropologie. V rámci kurzu se soustředíme na vlastní terénní výzkum studentek a studentů, který bude od počátku formulován a prováděn ve spolupráci studujících a pedagožky.
Studenti a studentky si v rámci kurzu osvojí práci v terénu, naučí se využívat různých výzkumných metod a technik sběru dat – provádět observaci, vést terénní deník a rozhovory. Získají znalost zpracování výzkumné zprávy.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (26.09.2023)
* Základní literatura Agar, M.: Professional Stranger: An Informal Introduction to Ethnography. Academic Press, 1996 [1980]. Aull Davies, Ch.: Reflexive Ethnography. A guide to research selves and others. London and New York: Routledge, 1999. Amit, V. Constructing the Field. London: Routledge, 2000. Bernard, H. R. (ed.): Handbook of Methods in Cultural anthropology. London: Alta Mira Press, 1998. Coleman, S. - P. Collins (eds.). 2006. Locating the Field: Space, Place and Context in Anthropology. ASA Monographs 42. Oxford: Berg. Ellen, R. F. (ed.): Ethnographic Research: A Guide to General Conduct. Academic Press, 1984. Flick, U.: An Introduction to Qualitative Research. London: Thousand Oaks: Sage Publications, 2009. Hammersley, M. - Atkinson, P.: Ethnography: Principles in Practice. London: Routledge, 1997. Schensul, J. J. - LeCompte, M. D.: Essential Ethnographic Methods: A Mixed methods Approach. Walnut Creek, California: AltaMira Press, 2012.
* Doporučená literatura Bernard, H. R. et al.: The Construction of Primary Data in Cultural-Anthropology, Current Anthropology 1986 27(4): 382-396. Castañeda, Q. E.: Ethnography in the Forest: An Analysis of Ethics in the Morals of Anthropology, Cultural Anthropology 2006, 21, No 1: 121-145. Bernard, H. R. - Ryan, G. W.: Analysing Qualitative Data: Systematic Approaches. Newbury Park, CA: Sage Publications, 2010. Clifford, J. - Marcus, G. (eds): Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. Berkeley: University of California Press, 1986. Coleman, S. - von Hellermann, P.: Multi-Sited Ethnography: Problems and Possibilities in the Translocation of Research Methods. Routledge, 2011. Denzin, N. K. - Lincoln, Y. S. (eds.): Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003. Emerson, R. M. - Fretz, R. I. - Shaw, L. L: Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995. Falzon, M. A. - Hall, C. (eds.): Multi-Sited Ethnography: Theory, Praxis and Locality in Contemporary Research. Ashgate, 2009. Gay y Blasco, P. - Wardle, H.: How To Read Ethnography. London, New York: Routledge, 2006. Jongmans, D. G. - Gutkind, P. C. W. (eds.): Anthropologists in the field. Assen, Van Gorcum, 1967. Kulick, D. - Wilson, M. (eds.): Taboo: Sex, Identity and Erotic Subjectivity in Anthropological Fieldwork. London: Routledge, 1995. Macfarlane, B.: Researching with Integrity: The Ethics of Academic Enquiry. London: Routledge, 2008. Wax, R.: Doing Fieldwork. Warnings and Advice. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1971.
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (21.09.2022)
Semináře, online konzultace, samostatný terénní výzkum.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (13.10.2022)
Atestace kurzu bude udělena na základě vypracování výzkumného projektu a následné realizace a prezentace terénního výzkumu. Studenti a studentky budou pracovat ve skupinách a společně řešit výzkumný problém vycházející z enviromentální antropologie. Obecným tématem letošního výzkumu bude „vztah člověka a životního prostředí“. Konkrétní výzkumné cíle, výzkumné otázky, metody a použité teoretické koncepty budou vypracovány společně během prvních tří týdnů semestru. Následně budou studenti postupovat samostatně ve vytvořených skupinách (každá skupina bude používat jiné metodologické nástroje). V průběhu semestru se sejdeme k reflexi dosavadního postupu a plánu postupu následného. Na konci semestru budou jednotlivé skupinky prezentovat výsledky svého výzkumu. Hodnocena bude práce v průběhu celého semestru a aktivní účast na všech fázích společné práce. Průběžně lze jednotlivé kroky terénního výzkumu konzultovat online. Blíže viz SYLABUS v souborech.
ONLINE DISK https://drive.google.com/drive/folders/1ezyinaM_QzqGH79uXy23vUgTCeVThxjg?usp=sharing
Obsah výzkumné zprávy:
1. Výzkumný problém podepřený o relevantní literaturu
2. Výzkumná otázka a podotázky – výzkumné okruhy
3. Metodologický postup – vzorek, metody, techniky sběru dat, reflexe výzkum – limity, vlastní pozicionalita
4. Výsledky šetření – interpretace dat - kontextualizace
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (25.10.2023)
HARMONOGRAM KURZU
Úvodní hodina
Informační, administrativní záležitosti. Vymezení výzkumného tématu a cíle výzkumu. Vymezení a základní představení použitých metod (terénní výzkum, zúčastněné pozorování, rozhovory, archivní výzkum, mediální analýza).
Říjen - Rozdělení do výzkumných skupin. Design výzkumu: vymezení terénu, konstrukce vzorku, formulace výzkumných otázek, etika výzkumu.
Listopad - Samostatná práce v terénu (ve skupinách) a online konzultace o průběhu výzkumu v jednotlivých skupinách.
Prosinec - Konzultace dosavadního postupu, prezentace dosavadních výstupů, reflexe výzkumu a nasměrování dalších aktivit.