PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika dospělých - AAN500132
Anglický název: Adult Special Pedagogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (32)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Prerekvizity : AAN500125
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)
AAN500123 / Speciální pedagogika dospělých
ANDR /Navazující magisterské studium
2023/2024
doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
LS 2/0; povinný předmět
Zk / 4 kredity


Předmět se zaměřuje na edukaci dospělých osob se zdravotním postižením, nemocí a společensko-kulturním vyloučením v kontextu pracovního uplatnění a kvality života, na možnosti a limity edukace, respektive kvalifikace dospělých, v souvislosti se zdravotním postižením, nemocí a společensko-kulturní jinakostí. Důraz je kladen na teoretická východiska edukace dospělých a altruistického jednání jako podstaty pomáhajících profesí a na specifika cílové skupiny zdravotně postižených dospělých ve vztahu k možnostem uspokojování potřeb seberealizace, partnerských vztahů apod. Představeny jsou sféry speciálněpedagogického poradenství pro dospělé a speciálněpedagogické diagnostiky dospělých, problematika zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice. Pozornost je věnována zvláštnostem edukace dospělých s mentálním postižením a autismem, dospělým s tělesným postižením a nemocí, s poruchami chování, s postižením sluchu, poruchami komunikace a s postižením zraku.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)

Zkouška:

Podmínkou ke zkoušce je zpracování semestrálního úkolu na základě zadání vyučujícího. Zkouška je realizována formou písemného testu v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu a v rozsahu semestrálních úkolů.

 

Prerekvizitou předmětu AAN500123 Speciální pedagogika dospělých je předmět AAN500103 Základy speciální pedagogiky.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)

Povinná literatura: 

JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9 
LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MÜLLER, Oldřich. Speciálněpedagogická andragogika – metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-3689-0. 
ŠIŠKA, Jan. Mimořádná dospělost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0992-4. 
TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-86039-90-0. 


Doporučená literatura: 

BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. 
PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. 
SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina. Analýza speciálně pedagogických a speciálně andragogických přístupů k terapii osob s neurologickým onemocněním v seniorském věku. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5287-1 
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. 

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu: 

1. Speciální pedagogika – definiční výměr pedagogické disciplíny 

2. Speciální andragogika a speciální gerontagogika – definiční výměr oborů, výchozí terminologie 

3. Křesťanská etika a morálka jako východisko vztahu západní společnosti k člověku se zdravotním postižením 

4. Dospělost a její variabilita 

5. Jinakost a další otázky lidského bytí 

6. Edukace dospělých v kontextu lidských potřeb 

7. Ideologie ve vzdělávání 

8. Význam spolkové činnosti pro životní uplatnění dospělého člověka se zdravotním postižením 

9. Didaktické aspekty edukace člověka s mentálním a tělesným postižením 

10. Didaktické aspekty edukace člověka se zrakovým postižením 

11. Didaktické aspekty edukace člověka s postižením sluchu 

12. Didaktické aspekty edukace člověka s poruchami chování 

13. Didaktické aspekty edukace nemocného člověka 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK