PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie učení dospělých - AAN500126
Anglický název: Psychology of Adult Learning
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
AAN500126 / PSYCHOLOGIE UČENÍ DOSPĚLÝCH
ANDR / Navazující magisterské studium
2023 / 2024
doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
LS 2/0; povinný předmět
Zk / 4 kredity

Obsahem předmětu je problematika lidského učení, s akcentem na učení v dospělosti. Předmět zahrnuje relevantní teoretické a aplikační aspekty. Charakterizovány jsou starší i novější teorie učení. Jevům učení a vyučování nelze porozumět bez znalosti souvisejících psychologických poznatků. Pozornost je proto zaměřena na důležité kognitivní procesy (zejména pozornost, vnímání, paměť a myšlení), které mají řadu souvislostí s osvojováním vědomostí a pojmových systémů. Kromě kognice je významná i role motivačních činitelů a emocí v procesu učení. V souvislosti se zaměřením předmětu na učení dospělých jsou sledována vývojová hlediska a zejména specifika procesu a výsledku učení v jednotlivých fázích dospělosti. Předmět poskytuje základní orientaci v tématech psychologie učení dospělých, v jejich teoretickém a metodologickém uchopení v rámci soudobého poznání a v možnostech aplikace poznatků v praxi učení dospělých.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Zkouška: 

Zkouška má formu písemného testu zahrnujícího probíraná témata. Požadavkem ke zkoušce je písemné zpracování a přednesení ve výuce zvoleného tématu z oblasti studia psychologie učení dospělých. Témata si studentky/studenti vybírají na základě zadání vyučujícího.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Povinná literatura:

HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7.

KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.

PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-2853-2.



Doporučená literatura:

ATHANASOU, James A. (ed.). Adult educational psychology. Rotterdam: Sense Publishers, 2008. ISBN 978-90-8790-553-8. 

ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. 

HOARE, Carol (ed.). Handbook of adult development and learning. New York: Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0-19-517190-7. 

MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. 

PETŘKOVÁ, Anna. Psychologie učení a vzdělávání dospělých. Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-63-0. 

PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2023. ISBN 978-80-200-3347-5. 

SCHUNK, Dale H. Learning theories: an educational perspective. Upper Saddle River: Pearson education, 2008. ISBN 978-0-13-243565-9. 

TENNANT, Mark. Psychology and adult learning. New York: Routledge, 2006. ISBN 0-415-37335-2. 

THOROVÁ, Kateřina.  Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

 Charakteristika obsahu předmětu: 

1.     Úvod do psychologie učení dospělých, vývoj pedagogickopsychologického myšlení, psychologie učení ve světě.

2.     Vývoj názorů na učení – behaviorismus, kognitivní orientace, humanistická psychologie. 

3.     Aspekty učení dospělých – druhy učení, teorie učení, zkušenostní učení. 

4.     Role kognice v učení – vnímání, představivost, pozornost. 

5.     Role kognice v učení – paměť, myšlení, jazyk. 

6.     Role motivace a emocí v učení – aktivace a motivace, vnitřní a vnější motivace, emoce a učení. 

7.     Psychický vývoj v dospělosti – dospělost, zralost, vývoj osobnosti dospělého.

8.     Fyziologie učení dospělých – nervová soustava, smyslové orgány, výkonnost dospělých. 

9.     Pojetí sebevzdělávání, sebeřízené/autoregulované učení.

10.  Učení z textu, zkoumání procesu učení z textu, text jako determinanta učení.

11.  Transformativní učení, konstruktivisticky zaměřený přístup k procesu učení.

12.  Psychologie vyučování dospělých – způsobilost k učení, osobnost učitele dospělých. 

13.  Vzdělávání v organizaci – podniková kultura, znaky dobrého učebního prostředí. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK