PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Koučink a mentorink k rozvoji organizace - AAN500124
Anglický název: Coaching and Mentoring to Develop an Organization
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D.
Ing. Roman Chudoba, M.Sc.
Vyučující: Ing. Roman Chudoba, M.Sc.
PhDr. Norbert Riethof, Ph.D.
Prerekvizity : AAN500106
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kazimourová (19.09.2023)
AAN500124 / KOUČINK A MENTORINK K ROZVOJI ORGANIZACE
5AND / Navazující magisterské studium
2023/2024
Ing. Roman Chudoba, MSc., PhDr. Norbert Riethof, Ph.D.
ZS 1/1; povinně volitelný předmět
Zk / 4 kredity

Předmět se zaměří na současné pojetí koučovacího a mentorovacího přístupu v rozvoji dospělého člověka, a to především v organizačním kontextu. Pozornost bude věnována přehledu teoretických východisek, současných hlavních směrů koučování a
mentorování na úrovni metody, procesu, filozofie a řízeného eklekticismu, rovněž jejich kritickému zhodnocení. Předmět umožní si vybrané přístupy vyzkoušet. Obsah předmětu zahrnuje i představení širšího kontextu a aspektů využití koučování a mentorování v
organizacích pro zajištění dlouhodobě udržitelného výkonu a adaptace na měnící se prostředí. Kriticky budou nahlédnuty otázky zajišťování kvality a skutečného přínosu či úskalí při využívání koučování a mentoringu – akreditace koučů a mentorů,
supervize, návrh a řízení koučovacích a mentorovacích schémat, otázky moci a etiky.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Současné potřeby a výzvy organizačního rozvoje, dialogické formy organizačního rozvoje – rozhovor a reflektivní praxe (úloha dialogu a výchozí postoje; úloha vztahu a očekávání při rozvoji lidí – tzv.
pygmalion efekt; odraz principů sociálních forem rozvoje v koučinku a mentoringu)
2. Základní modely používané pro efektivní koučování a mentorování
3. Kompetence a kapacity kouče a mentora (současné užívané kompetenční modely a jejich využití při hodnocení schopností koučů a mentorů)
4. Psychologie organizačního rozvoje I. (východiska: psychodynamická, transakční analýza, systemika, existenciální)
5. Psychologie organizačního rozvoje II. (gestalt a celostní přístupy v koučování; vlivy z kognitivně behaviorální terapie, neurolingvistického programování a procesově orientovaných přístupů)
6. Koučování v týmu a skupinové koučování (teorie pole; skupinová dynamika a procesy; úskalí kolektivního kontraktu kouče a všech zúčastněných stran)
7. Hranice práce kouče a mentora, téma moci v koučování, konflikty rolí, manipulace a zneužití role kouče nebo mentora pro prosazení partikulárních zájmů v organizaci
8. Význam supervize pro práci kouče a mentora a zajišťování skutečného přínosu jejich práce pro organizace (funkce supervize: normativní, formativní a restorativní; metasupervize)
9. Změnové strategie/transformace, vertikální rozvoj člověka a kolektivu (O’Fallon), základní typologie organizačních kultur a jejich vliv na volbu rozvojové strategie (např. teorie U-Shape – Sharmer, vertikální rozvoj organizací - Laloux), systemický přístup k
rozvoji jednotlivců a organizací
10. Koučink, mentoring, supervize a leadership – vertikální rozvoj pro leadery
11. Návrh, řízení a hodnocení schémat koučování a mentorování pro potřeby rozvoje organizací
12. Prostředí koučování a mentorování v České republice (akreditace, profesní sdružování, vzdělávání)
13. Etické aspekty koučování (etické otázky a dilemata v koučování)

Zkouška
Ke zkoušce z předmětu Koučink a mentorink k rozvoji organizace je požadováno zpracování písemné práce v rozsahu 8 normostran zadané vyučujícími. Písemnou práci je třeba odevzdat vyučujícím v elektronické podobě nejpozději deset dní před termínem
zkoušky. Ústní zkouška je rozpravou k písemné práci v kontextech obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Kapacita předmětu je omezena – maximálně 16 studentů. Přednost mají zapsaní studenti KANPR z ročníku studia, pro který je
předmět podle doporučeného studijního plánu (viz web katedry) určen.

Prerekvizitou předmětu Koučink a mentorink k rozvoji organizace je předmět Mezinárodní řízení lidských zdrojů a jeho interkulturní aspekty (AAN500106).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK