PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poradenství ve vzdělávání dospělých - AAN500111
Anglický název: Consultancy in Adult Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (32)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
AAN500111 / PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
5AND / Navazující magisterské studium
2023/2024
PhDr. Jan Gruber, Ph.D.
LS 2/1; povinný předmět
Z + ZK / 5 kreditů

Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem poradenské práce a jejich aplikací v činnosti poradce ve vzdělávání dospělých. Pozornost je zaměřena na funkce poradenství ve vzdělávání dospělých, především (ale nejen) v oblasti firemního vzdělávání, dále na klienta v poradenském procesu, roli poradce, vlastní poradenský proces, metodické nástroje a poradenství pro další specifické cílové skupiny dospělých. V prakticky orientovaných seminářích se zaměříme na rozvoj kompetence poradce, jako je dovednost naslouchat, komunikovat s klientem, ale i na prezentaci a argumentaci vzdělávacích programů v prostředí organizací. Budou využívány rovněž případové studie a kazuistiky z poradenské praxe.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Zápočet:

K zápočtu je požadováno podle zadání vyučujícího písemné zpracování kazuistiky, jejího rozboru a analýzy SWOT.


Zkouška:

Požadavky k ústní zkoušce jsou stručně charakterizovány obsahem předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Součástí zkoušky je rozprava ke zpracované kazuistice.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Povinná literatura:

FREIBERGOVÁ, Zuzana. Studijní poradenství ve vzdělávání dospělých. [online] Praha: Národní vzdělávací fond, 2007. ISBN neuvedeno. Dostupné z: http://www.nvf.cz/cms///assets/docs/0a6bd861adf1089cff41131fa8bf71d3/570-0/poradenstvi-pro-dospele.pdf.
GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1995. ISBN 80-85850-10-9.
MPSV. Metodika poradenské práce pro další profesní vzdělávání. [online] Praha: Konsorcium pro Informačně-poradenský systém, 2008. Dostupné z: http://portal.mpsv.cz/sz/politikazamest/esf/projekty/ipsys/cile/metodika


Doporučená literatura:

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-134-7.
FREIBERGOVÁ, Zuzana. Metodika poradenského procesu realizovaného s uchazeči o zaměstnání na Úřadu práce České republiky: certifikovaná metodika MPSV č.j. 2013/80685-141. [online] Praha: Národní vzdělávací fond, 2013. Dostupné z: http://www.nvf.cz/metodika-poradenskeho-procesu-realizovaneho-s-uchazeci-o- zamestnani-na-uradu-prace-ceske-republiky.
FREIBERGOVÁ, Zuzana a Pavlína MAŘÍKOVÁ. Zprostředkování a poradenství pro uchazeče o zaměstnání realizované Úřadem práce České republiky. [online] Praha: Národní vzdělávací fond, 2013. Dostupné z: http://www.nvf.cz/zprostredkovani-zamestnani-a-poradenstvi-pro-uchazece-o-zamestnani-realizovane-uradem-prace-ceske-republiky.
GIBSON, Robert L. a Marianne H. MITCHELL. Introduction to Counseling and Guidance. New Jersey: Pearson Education, 2003. ISBN 0-13-094201-4.
GLADDING, Samuel T. Counseling: A Comprehensive Profession. New Jersey: Pearson, 2013. ISBN 978-0-13- 265797-6.
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, Lidmila VALENTOVÁ a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-098-6.
HANSEN, Ellen. Kariérové poradenství. Příručka pro země s nízkými a středními příjmy. [online] Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraničních služeb, 2007. ISBN 978-8090400528. Dostupné z:
http://www.euroguidance.cz/cz/publikace/karierove-poradenstvi-prirucka-pro-zeme-se-strednimi-a-nizsimi-prijmy.html.
KOL. Mezinárodní příručka o metodách profesní orientace. [online] Praha: Dům zahraničních služeb pro Centrum Euroguidance, 2013. Dostupné z: http://www.euroguidance.cz/publikace/mezinarodni-prirucka.pdf.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
LANGER, Tomáš. Techniky skupinového poradenství. [online] Dostupné z: http://old.nvf.cz/spps/dokumenty/skupinove_poradenstvi.pdf.
LANGER, Tomáš. Specifika andragogického poradenství v oblasti zaměstnanosti. Andragogika. Praha: DAHA, 2006, 10(3). ISSN 1211-6378.
LANGER, Tomáš. Skupinové poradenství v nezaměstnanosti. Andragogika. Praha: DAHA, 2007, 11(3), 14–15. ISSN-1211-6378.
NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-736-7509-7.
NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
OECD. Career Guidance. A Handbook for Policy Makers. Paris: OECD, 2004. ISBN 92-64-01519-1. Dostupné z: http://www.oecd.org/edu/innovation-education/34060761.pdf.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2005. ISBN 978-80-86429-36-6.
UNESCO. Handbook on career counselling. UNESCO: Paris, 2002. ISBN neuvedeno. Dostupné na:
http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001257/125740e.pdf.
WATTS, Anthony G. a kol. Rethinking careers education and guidance: theory, policy and practice. New York: Routledge, 1996. ISBN 0-415-13975-9.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu:


1. Cíle a cílové skupiny poradenství ve vzdělávání dospělých
2. Kompetence poradce ve vzdělávání dospělých
3. Komunikace s klientem v poradenství ve vzdělávání dospělých
4. Poradenský proces a jeho fáze
5. Psychologické aspekty role klienta v poradenství o vzdělávání.
6. Práce se změnou, psychické obrany, vývojové aspekty a typologie osobnosti
7. Souvislosti poradenského procesu - argumentace, evaluace a organizace
8. Hodnotící metody jako podpora poradenského procesu
9. Skupinové a individuální metody poradenské práce
10. Kompetence pro řízení vzdělávací a profesní dráhy
11. Poskytovatelé vzdělávacích služeb a poradenství v e vzdělávání dospělých
12. Poradenství, hodnocení a vzdělávací proces jako ucelený projekt ve vzdělávání a rozvoji dospělých
13. Strategie řízeného vzdělávání dospělých a jejich komunikace v rámci poradenství

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK