PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační kontexty zdravého a aktivního stárnutí - AAN500108
Anglický název: Educational Contexts of Healthy and Active Ageing
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (32)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)
AAN500108 / EDUKAČNÍ KONTEXTY ZDRAVÉHO A AKTIVNÍHO STÁRNUTÍ
ANDR / Navazující magisterské studium
2023/2024
doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
LS 1/1; povinný předmět
Zk / 4 kredity

Předmět se věnuje problematice stáří jako edukačnímu fenoménu současnosti, stárnutí a stáří ve vztahu k edukačním možnostem tento proces ovlivňovat. Sledován je vývoj vnímání stáří, variabilita stáří v kontextu edukace, pozornost je zaměřena na tělesné, psychické a sociální aspekty stáří a na možnosti aktivizace, na kognitivní aspekty stáří a limity edukace. Obsahem předmětu jsou možnosti aktivizace seniorů s různými zdravotními postiženími, pozornost je věnována terapeuticko-formativním přístupům v aktivizaci seniorů se zdravotním postižením (arteterapie, canisterapie, muzikoterapie, ruční práce a ergoterapie).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)

Zkouška: 

Podmínkou ke zkoušce je zpracování semestrálního úkolu na základě zadání vyučujícího. Zkouška je realizována formou písemného testu v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu a v rozsahu semestrálních úkolů.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Povinná literatura:

JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9

MÜHLPACHR, Pavel. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2510-7.

MÜLLER, Oldřich. Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3689-0.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.

TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

Doporučená literatura:

MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3345-2.

PETŘKOVÁ, Anna. Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0879-1.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (03.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu:

1. Edukační rozměr aktivního stárnutí aneb edukace a aktivizace z pohledu života seniora.

2. Základní terminologie

3. Obraz stáří v morálce a etice západní kultury jako východisko vztahu k člověku

4. Senium a jeho variabilita

5. Tělesné aspekty stáří, aneb když tělo nefunguje jako nástroj a jeho nemohoucnost překáží

6. Psychické aspekty stáří v kontextu edukace

7. Sociální aspekty stáří v kontextu edukace

8. Kognitivní aspekty stáří v kontextu edukace

9. Nemocní a tělesně postižení jako edukační problém

10. Dementní – Alzheimerova choroba jako edukační a socializační problém

11.  Terapeuticko-formativní přístupy v aktivizaci seniorů s postižením – arteterapie, canisterapie

12.  Terapeuticko-formativní přístupy v aktivizaci seniorů s postižením – muzikoterapie, ruční práce a ergoterapie

13.  Smrtelnost a existenciální aspekty senia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK