PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy speciální pedagogiky - AAN500103
Anglický název: Basics of Special Pedagogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: AAN500123
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kazimourová (19.09.2023)
AAN500103 / AAN500125 / ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY
5AND / Navazující magisterské studium
2023/2024
doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
ZS 2/0; povinný předmět
Zk / 4 kredity

Předmět uvádí do problematiky speciálněpedagogické teorie a praxe, tj. edukace především osob se zdravotním postižením a sociokulturním vyloučením. Řešená témata představují teoretická východiska oboru, základní terminologii a edukační podstatu speciálněpedagogické intervence.
Diskutována je povaha a pozice speciální pedagogiky ve vztahu k jiným pedagogickým disciplínám. Podrobně představena je vnitřní struktura oboru, jeho historie a vyžívané metody. Zvláštní pozornost je věnována problematice těla v kontextu učení, výchovy a vzdělávání. Přiblížen je fenomén
variability etap dětství, dospělosti a stáří v kontextu vzdělávání osob se zdravotním postižením. Obsah předmětu se také zaměřuje na systémový rozměr speciální pedagogiky uplatňované u dětí, dospělých a seniorů. Rozebrána je školní a sociálně-pracovní legislativa zaměřená na osoby
se zdravotním postižením. Důraz je položen na edukační charakteristiky tradičních cílových skupin a význam podob výchovy a vzdělávání v životě člověka se zdravotním postižením.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Speciální pedagogika – definiční výměr
2. Struktura oboru – proměny a vývoj
3. Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína – pedagogická terminologie oboru
4. Tradice edukace osob se zdravotním postižením 1
5. Tradice edukace osob se zdravotním postižením 2
6. Speciálněpedagogická terminologie oboru
7. Psychologie handicapu, socializace
8. Tělo a tělesnění
9. Charakteristika osob s mentálním postižením
10. Charakteristika osob s postižením hybnosti a osob nemocných v kontextu edukace
11. Charakteristika osob s postižením zraku v kontextu edukace
12. Charakteristika osob s postižením sluchu v kontextu edukace
13. Charakteristika osob s autismem v kontextu edukace

Povinná literatura:
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl., Praha: FRSP a Septima, 1997. ISBN 80-7216-006-0.
JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MÜLLER, Oldřich. Speciálněpedagogická andragogika – metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-3689-0.
RENOTIÉROVÁ, Marie a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-0873-2.
VALENTA, Milan, et al. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
VÁGNEROVÁ, Marie et al. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-929-4.
VOJTKO, Tibor. Přehled skladebných komponent z latinské a řecké terminologie pro speciální pedagogiku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-559-2.

Doporučená literatura:
NOVOSAD Libor a Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy. Praha: PdF UK – Karolinum, 2002. ISBN 80-7290-091-9.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál: 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina. Analýza speciálně pedagogických a speciálně andragogických přístupů k terapii osob s neurologickým onemocněním v seniorském věku. Brno: Masarykova univerzita,
2010. ISBN 978-80-210-5287-1.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-86039-90-0.
VALENTA, Milan, et al. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0602-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I a II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
VOJTKO, Tibor. Speciální pedagogika: čítanka textů k vývojovým etapám oboru 1: 1883–1944. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-475-4.

Zkouška
Předpokládána je aktivní účast při výuce. Podmínkou ke zkoušce je zpracování úkolu zadaného vyučujícím. Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu
předmětu).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK