PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální pedagogika - AAN500048
Anglický název: Social Pedagogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Mgr. Jan Žufníček
Vyučující: Mgr. Jan Žufníček
Záměnnost : AAN500037
Je záměnnost pro: AAN500037
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kazimourová (19.09.2023)
AAN500048 / SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA
5AND / Navazující magisterské studium
2023/2024
Mgr. Jan Žufníček
ZS 2/0; povinný předmět
ZK / 4 kredity

Sociální pedagogika jako hraniční vědní disciplína klade důraz na využití poznatků o vlivu sociálního prostředí na utváření osobnosti člověka. Záměrem předmětu je seznámení s předmětem sociální
pedagogiky, jejími vývojovými směry a vztahem sociální pedagogiky k jiným vědním disciplínám. Pozornost je věnována přístupům k předmětu sociální pedagogiky v České republice a v zahraničí,
jejich charakteristice a představitelům, reflexi současných problémů a aktuálních úkolů sociální pedagogiky v rámci jednotlivých teoreticko-praktických východisek.

Charakteristika obsahu předmětu
1. Sociální pedagogika jako vědní obor (vymezení oboru, předmět, terminologie)
2. Společenská determinace výchovy a vzdělání
3. Vybrané sociální aspekty pedagogické profese
4. Socializace a sociální prostředí
5. Rodina, její funkce a vliv rodinného prostředí na rozvoj dítěte
6. Sociální a pedagogická komunikace
7. Masové sdělovací prostředky a jejich vliv na výchovu
8. Multikulturní výchova
9. Sociální deviace, normy a normalita v chování
10. Rizikové a riskantní chování
11. Bezpečné klima, agrese a šikana
12. Sociální stratifikace, sociální vyloučení, jeho projevy a důsledky
13. Prevence jako významná oblast sociální pedagogiky

Povinná literatura:
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2003 ISBN 80-86429-1-9.
MIOVSKÝ, Michal, Lenka SKÁCELOVÁ., Jana ZAPLETALOVÁ a Petr NOVÁK (eds.). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010.
ISBN 978-80-87258-47-7.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.

Doporučená literatura:
MOREE, Dana a Varianty. Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2008. ISBN 978-80-86961-61-3.
JEDLIČKA, Richard, Petr KLÍMA, Jaroslav KOŤA, Jiří NĚMEC, Jiří PILAŘ. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí.
Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK, Jan. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
SIROVÁTKA, Tomáš (ed.) Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-2791-6. Sociální pedagogika, časopis pro vědu a
praxi, http://soced.cz/

Zkouška
Požadavkem ke zkoušce je zpracování písemné práce na téma konzultované s vyučujícím.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK