PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Profesní vzdělávání dospělých - AAN200106
Anglický název: Vocational Adult Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AAN120118
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Prerekvizity : AAN200102
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (28.01.2024)
AAN120118 / PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
PhDr. Tomáš Langer
LS 1/1; povinný předmět
Zk / 4 kredity

Předmět bude realizován kombinací přímé výuky, přednášek s hosty – experty na jednotlivá témata – a vlastní prací studentů na projektu. Díky tomuto kombinovanému přístupu získají studenti jak množství teoretických informací, tak i praktických poznatků a zkušeností díky kontaktu s realitou profesního vzdělávání dospělých.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (28.01.2024)

Zkouška:

Zkouška je realizována formou ústního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). 

 

Prerekvizitou předmětu AAN120118 Profesní vzdělávání dospělých je předmět AAN120103 Andragogika a vzdělávání dospělých.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Povinná literatura:

- BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5.
- HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1667-4.
- LANGER, Tomáš. Spolupráce zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí. Jak na firemní vzdělávání kvalitně? Praha: Svaz průmyslu a dopravy, 2013. ISBN neuvedeno. Dostupné na: https://www.socialnidialog.cz/images/stories/Zamestnavatele_a_vzdelavaci_instituce.pdf.

Doporučená literatura:

- BELCOURT, Monica a Phillip C. WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-459-2.
- ČMKOS. Vzdělávání 4.0 a sociální partneři v České republice. Praha: Českomoravská konfederace odborových svazů, 2019. ISBN 978-80-86809-30-4.
- FOLWARCZNÁ, Ivana. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3067-7.
- HEJDUKOVÁ, Jitka a kol. Aktuální problémy zaměstnanosti z pohledu zaměstnavatelů a zaměstnanců. Praha: ČMKOS, 2015. Dostupné na: http://www.spcr.cz/images/stories/Projekty/Aktualni_problemy_zamestnanosti.pdf.
- NĚMEC, Jan. Další profesní vzdělávání. Právní úprava a stav ve vybraných evropských zemích. Praha: Parlamentní institut PSP ČR, 2007. Dostupné na: http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=20956.
- NOVOTNÝ, Petr, ed. Pracoviště jako prostor k učení. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4918-5.
- NOVOTNÝ, Petr. Profesní vzdělávání dospělých. In: RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. s. 113-141. ISBN 978-80-210-4779-2.
- NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5116-4.
- VODÁK, Josef a Alžběta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1904-7.
- VYCHOVÁ, Helena. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV, 2008. ISBN 978-80-7416-017-2. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf.

Elektronické zdroje:

http://ec.europa.eu/epale

http://www.firemnivzdelavani.eu/casopis

http://elearnmedia.sk/podcast

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (28.01.2024)

Charakteristika obsahu předmětu: 

1. Profesní vzdělávání dospělých, terminologie, teoretické koncepty 

2. Kontext, prostředí, systém a legislativa profesního vzdělávání dospělých v České republice 

3. Stav profesního vzdělávání dospělých v České republice podle vybraných statistik, výzkumů a analýz 

4. Specifika profesního vzdělávání dospělých ve firmách, podnicích a úřadech I. 

5. Specifika profesního vzdělávání dospělých ve firmách, podnicích a úřadech II. 

6. Příprava profesního vzdělávání dospělých: strategický rámec, plán vzdělávání 

7. Příprava profesního vzdělávání dospělých: analýza a identifikace vzdělávacích potřeb, vč. jejich interpretace 

8. Příprava profesního vzdělávání dospělých: kompetence, kompetenční přístup ke vzdělávání a kompetenční modely 

9. Příprava profesního vzdělávání dospělých: projekt vzdělávací akce 

10. Realizace profesního vzdělávání dospělých: organizace, logistika a ekonomika 

11. Evaluace profesního vzdělávání dospělých: zpětná vazba a její vyhodnocení 

12. Kvalita a efektivita profesního vzdělávání dospělých 

13. Aktuální trendy v profesním vzdělávání dospělých 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK