|
|
|
||
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
1AND / Bakalářské studium 2023/2024 PhDr. Jan Gruber, Ph.D. LS 1/1; povinně volitelný předmět Z / 4 kredity Cílem předmětu je na základě získaných poznatků z oblasti andragogiky a psychologie uvést účastníky do problematiky práce se skupinou – ve formátu kurzu, semináře, workshopu apod. způsobem, který zdůrazňuje interaktivitu práce, zapojení účastníků do dění na akci a umožňuje adekvátní užití různých metod lektorské práce, aby byla akce pro účastníky co nejpřínosnější. Pozornost bude zaměřena na strukturování programu, efektivní užití didaktických postupů a technik, na konkrétní moderátorskou dovednost, zvládání problematických situací se skupinou účastníků a problematických účastníků. |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
Zápočet: Podmínkou zápočtu je příprava a realizace ukázky lektorské práce před skupinou studentů se zpětnou vazbou. |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
Povinná literatura: - LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4 - FLETCHER, Garth a Margaret S. CLARK, eds. Blackwell Handbook of Social Psychology: Interpersonal Processes. Blackwell Publishers Ltd, 2008. ISBN 978-0-470-99854-0. |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
Obsah předmětu: 1. Kompetence lektora (role lektora z hlediska sociálních dovedností) 2. Základní přístupy (behaviorální, humanistický, systemický a kognitivní přístup, NLP) 3. Struktura akce (výkonová křivka, práce s pozorností, didaktika) 4. Začátek akce (stanovení zakázky, ledolamy, efekt prvního dojmu, úvodní kontakt se skupinou) 5. Interaktivní formy výuky v práci se skupinou (typy, struktura a dynamika) 6. Efektivní moderování jako samostatná sociální dovednost (práce s materiály, parafrázování, vedení diskuse, sdílení informací různého typu) 7. Komunikace se skupinou, typy skupin (styl lektorské komunikace, jazyk jako komunikační médium, řeč těla, účastníci podle profesního a věkového složení, docilita účastníků, adaptace formy a obsahu programu) 8. Problémové situace v lektorské práci (typy problémových účastníků, rizikové situace, zvládání konfliktů a jejich prevence) 9. Před akcí (zjištění vzdělávacích potřeb, poptávky, komunikace se zadavatelem, příprava a materiály) 10. Po akci (metody evaluace, uzavření akce, komunikace se zadavatelem, výstupy) 11. Supervize programu práce se skupinou (nastavení efektivní struktury a didaktické formy, zvládnutí tvorby materiálů a výstupů) 12. Supervize dovednosti moderátora (zvládnutí konkrétních situací v roli lektora, mimořádné a náročné situace) 13. Lektorská dovednost v kontextu vzdělávání dospělých (struktura a dynamika týmu v procesu |