PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání dospělých a informační technologie - AAN120129
Anglický název: Adult Education and Information Technology
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Langer
Vyučující: PhDr. Tomáš Langer
Prerekvizity : AAN120115
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kazimourová (19.09.2023)
AAN120129 / VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
PhDr. Tomáš Langer
ZS 1/1; povinně volitelný předmět
Z / 4 kredity

Cílem předmětu je představit vývoj digitálního (elektronického) vzdělávání, jeho současný stav a trendy, výhody a nevýhody využívání IT, představit příklady různých elektronických kurzů, seznámit studenty s dostupnými nástroji IT pro vzdělávání dospělých
a možnostmi jejich využití ve firemní a podnikové praxi. Předmět bude realizován kombinací prezenční výuky, výuky prostřednictvím digitálních technologií a přednášek s hosty – experty na vybraná témata a průběžnou skupinovou prací studentů na
zadání zápočtů. Díky tomuto kombinovanému přístupu studenti získají potřebné teoretické znalosti i praktické dovednosti a zkušenosti prostřednictvím řešení vlastních projektů, navíc přímo v digitálním prostředí.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Výuka s využitím IT (online, elektronická, digitální výuka, e-learning): vývoj, základní pojmy, principy
2. Online synchronní výuka: technické vybavení, příprava a realizace; VILT, online workshop, webinář
3. Hybridní výuka: technické vybavení, příprava a realizace, pravidla a doporučení
4. Learning Management System a Learning Experience Platform
5. Příprava a realizace online asynchronních kurzů
6. Ukázky online asynchronních kurzů
7. Data a jejich využití ve vzdělávání dospělých
8. Umělá inteligence a její využití ve vzdělávání dospělých
9. Rozšířená a virtuální realita a jejich využití ve vzdělávání dospělých
10. Digitalizace vzdělávání ve firmách a podnicích
11. Ukázky elektronické výuky ve firmách a podnicích I.
12. Ukázky elektronické výuky ve firmách a podnicích II.
13. Trendy v elektronické výuce dospělých

Povinná literatura:
EGER, Ludvík. E-learning a jeho aplikace s orientací na vzdělávání a profesní vzdělávání Millennials. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0952-5.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
ZOUNEK, Jiří a kol. E-learning. Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer: 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.

Doporučená literatura:
BAREŠOVÁ, Andrea. E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: 1. VOX, 2011. ISBN 978-80-87480-00-7.
ČERNÝ, Michal. Webináře ve vzdělávání: Pedagogické a didaktické aspekty. Brno: Flow, 2015. ISBN nebylo přiděleno. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/static/files/webinare-ve-vzdelavani-pedagogicke-a-didakticke-aspekty.pdf.
ČERNÝ, Michal a Pavlína MAZÁČOVÁ. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-02-6. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/298808110_Tablet_ve_skolni_praxi.
EGEROVÁ, Dana. E-learning jako možný nástroj vzdělávání a rozvoje pracovníků. Plzeň: Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0139-0.
KOLEKTIV AUTORŮ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/298808009_Distancni_vzdelavani_pro_ucitele.
NEUMAJER, Ondřej, ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem. Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
VŠETULOVÁ, Monika a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1641-0.
ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro tutory distančního vzdělávání. Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita a Národní centrum distančního vzdělávání, 2003. ISBN 80-248-0280-5. Dostupné z:
http://www.elearn.vsb.cz/cz/kurzy/Tutori_DiV_studia.pdf.

Webové zdroje:
ec.europa.eu/epale
elearningindustry.com

Zápočet:
Podmínkou udělení zápočtu je úspěšné splnění všech následujících zadání:
• Vytvoření původního edukativního videa nebo elektronického asynchronního kurzu podle zadání tématu, způsobem, v rozsahu a v termínu určeném vyučujícím a jeho představení studentům a vyučujícímu.
• Zhlédnutí alespoň jednoho webináře, MOOC kurzu a poslech alespoň jednoho podcastu na vybrané téma. Uvedené student doloží stručnou reflexí v rozsahu a v termínu určeném vyučujícím.
• Úspěšné absolvování bezplatného e-kurzu Evropské platformy pro vzdělávání dospělých (EPALE) s názvem Lektorské minimum III. (http://kurzy.epale.cz). Absolvování kurzu student doloží zasláním certifikátu (se svým jménem a příjmením) z
tohoto kurzu e-mailem vyučujícímu.

Prerekvizitou předmětu Vzdělávání dospělých a informační technologie je předmět Aplikace metod vzdělávání dospělých (AAN120115).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK