PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání dospělých a sociální změna - AAN120127
Anglický název: Adult Education and Social Change
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
Prerekvizity : AAN120103
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
AAN120127 / VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A SOCIÁLNÍ ZMĚNA
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
LS 1/1; povinně volitelný předmět
Z / 4 kredity

Cílem předmětu je objasnit, jak sociální změny souvisejí s procesy vzdělávání a učení, nakolik jsou tyto procesy závislé na sociálních změnách a do jaké míry mohou být nástrojem, který se podílí na změnách společnosti. Předmět se zaměřuje na základní koncepty sociální změny a vývoj vztahů mezi vzděláváním dospělých a sociálními transformacemi i na aktuální sociální změny spojené s procesy digitalizace a robotizace a jejich dopady do oblasti vzdělávání a na trh práce.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Zápočet:

Získání zápočtu je podmíněno splněním průběžně zadávaných úkolů a zpracováním a prezentování dohodnutého tématu zaměřeného na vybraný aspekt vztahu vzdělávání dospělých a sociálních změn v rozsahu minimálně 20 minut. Téma je třeba prezentovat a prezentaci je třeba odevzdat vyučujícímu elektronicky nejpozději do 17. 5. 2024.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Povinná literatura: 

JARVIS, Peter. Globalisation, Lifelong Learning and the Learning Society. Sociological Perspectives. London, New York: Routledge, 2007. ISBN 415-35543-5. 

KELLER, Jan a Lubor TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 2008. ISBN 978-80-86429-78-6. 

LIESSMANN, Konrad, P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1677-5. 

MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT, 2007. ISBN 978-80-254-2218-2. 

ŠUBRT, Jiří a kol. Soudobá sociologie V. Teorie sociální změny. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2219-4. 

 

Doporučená literatura: 

BAUMAN, Zygmunt. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta, 2002. ISBN 80-204-0966-1. 

BECK, Ulrich. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2004. ISBN 80-86429-32-6. 

BĚLOHRADSKÝ, Václav. Antinomie globalizace. Vzdělanostní společnost 2000. In: Václav BĚLOHRADSKÝ, Václav a kol. Eseje o nedávné minulosti a blízké budoucnosti. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-28-5. 

BENEŠ, Milan. Andragogika–filozofie–věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 80-86432-03-3. 

DOPITA, Miroslav. Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti. Reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1650-2. 

DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Teorie transformativního učení (se) dospělých. Studia paedagogica [online]. 2012, 17(1), 59–74 [cit. 2023-02-09]. ISSN 1803-7437. Dostupné z: doi:10.5817/SP2012-1-4.

FREIRE, Paolo. Pedagogika utlačovaných. Praha: Neklid, 2022. ISBN 978-80-908247-9-9.

GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 1998. ISBN 80-85850-62-1. 

ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti (Polemický spis). Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2001. ISBN 80-85850-96-6. 

JARVIS, Peter. The Sociology of Adult and Continuing Education. Beckenham, Kent: Croom Helm Ltd., 1985. ISBN 0-7099-1438-5. 

KELLER, Jan. Politika s ručením omezeným. Proměny moci na prahu 21. století. Praha: Evropský literární klub, 2001. ISBN 80-86316-27-0.

LAUDER, Hugh et al. (eds.). Education, Globalization and Social Change. New York: Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0-19-927253-2. 

MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ et al. (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4. 

PETRUSEK, Miroslav. Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2006. ISBN 80-86429-63-6. 

PONGS, Armin. V jaké společnosti vlastně žijeme? Společenské koncepce – srovnání. Svazek 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-59-5. 

PROKOP, Jiří. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1008-6. 

ŠUBRT, Jiří a Jan BALON. Soudobá sociologická teorie. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2457-7. 

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu: 

1. Společnost a změna – definice, charakteristiky a dělení sociálních změn 

2. Společnost a změna – faktory a bariéry sociálních změn 

3. Teorie sociální změny – evoluční a cyklické teorie sociální změny 

4. Teorie sociální změny – historický materialismus a teorie konfliktu 

5. Zlomové změny ve vývoji lidské civilizace a změny v chápání a pojímání sociální reality, jejího vývoje a změn 

6. Teoretické aspekty vztahu vzdělávání dospělých a společenských změn 

7. Různá pojetí vzdělávání dospělých – vzdělávání jako faktor kontinuity společnosti a jako faktor reprodukce sociálních nerovností 

8. Různá pojetí vzdělávání dospělých – radikální a liberální vzdělávací koncepce 

9. Změny ve společnosti a ve vzdělávání v souvislosti s přechodem od tradičních společností k moderním – vliv vzdělávání na vznik a vývoj moderních společností

10. Rozbor transformací a charakteristik současné společnosti – hlavní teorie soudobé sociální změny – vztahy a souvislosti mezi vzděláváním dospělých a aktuálními sociálními transformacemi 

11. Průmyslové revoluce a rozvoj technologií – vztah mezi rozvojem technologií a vzděláváním 

12. Současné proměny světa práce – vliv makrotrendů technologií a AI na trh práce a budoucí dovednosti a predikce budoucích trendů v oblasti trhu práce a zaměstnanosti 

13. Současné trendy ve vzdělávání – vliv makrotrendů, technologií a AI na oblast dovedností a vzdělávání

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK