PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Řízení a rozvoj pracovníků a řízení kvality v sociálních službách - AAN120123
Anglický název: Management and Development of Personnel and Quality Management in Social Services
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D.
Mgr. Lucie Petříčková
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
AAN120123 / ŘÍZENÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ A ŘÍZENÍ KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
Bakalářské studium
2023/2024
Mgr. Lucie Petříčková
2/2 LS; povinný předmět
Z + Zk / 4 kredity

Cílem předmětu je seznámení s řízením a rozvojem pracovníků a řízením kvality v sociálních službách. Pozornost je věnována systému, podmínkám a kvalitě poskytování sociálních služeb a typologiím sociálních služeb v České republice, řízení sociálních služeb a požadavkům na provozovatele sociálních služeb. Důraz je kladen na řízení a vedení lidí v sociálních službách, na personální procesy, na činnost a požadavky na pracovníky v sociálních službách. Sledována je rovněž oblast mentoringu, supervize a koučování v sociálních službách. Pozornost je orientována na řízení kvality poskytování sociálních služeb a na nástroje zvyšování a měření kvality v sociálních službách.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Zápočet

Požadavkem k zápočtu je aktivní účast v průběhu seminářů, zpracování a prezentace zadaných úkolů v termínu stanoveném vyučující. Určené úkoly je třeba odevzdat (zaslat) vyučující v elektronické podobě minimálně sedm dní před termínem prezentace. Zápočet je předpokladem k vykonání zkoušky.

 

Zkouška

Požadavky ke znalostnímu testu jsou stručně charakterizovány obsahem předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). 

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Povinná literatura:

APSS ČR. Management a kvalita sociálních služeb. Tábor: APSS Rudi, 2020. ISBN 978-80-88361-06-0.

HOLASOVÁ MALÍK, Věra. Kvalita v sociální práci a v sociálních službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4315-8.

MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.

MATOUŠEK, Oldřich a kol. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1952-1.

ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-36-6. 

Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. a prováděcí vyhláška č. 505/2006 Sb. 

 

Doporučená literatura:

BARTÁK, Jan. Řízení lidí v organizacích. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-3823-4.

ČÁMSKÝ, Pavel a kol. Manuál pro tvorbu a zavádění standardů kvality poskytovaných sociálních služeb. Praha: Centrum sociálních služeb Praha, 2008.

GOFFMAN, Erving. Stigma. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-21-0. 

HÁŠA, Stanislav. Co je nového v managementu. Praha: Nová beseda, 2016. ISBN 978-80-906089-9-3.

HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5.

HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Praha: FHS UK, 2010. ISBN 978-80-87398-06-7. 

HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Praha: FHS UK, 2011. ISBN 978-80-87398-14-2. 

JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5. 

KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6. 

MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizaci. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9. 

MARQUET, David. L. Otočte loď! – Pravdivý příběh o tom, jak se z následovníků mohou stát lídři. Brno: MotivPress, 2015. ISBN 978-80-87981-16-0.

PARMA, Petr. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing, s.r.o., 2006. ISBN 80-86861-34-6.

VOSTROVSKÝ, Václav a Jaromír ŠTŮSEK. Strategické plánování neziskových organizací v podmínkách znalostní společnosti. Praha: Agnes, 2008. ISBN 978-80-903696-5-8. 

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu:

1. Systém sociálních služeb v České republice (legislativa, registr poskytovatelů sociálních služeb)

2. Podmínky poskytování sociálních služeb v České republice

3. Kvalita poskytování sociálních služeb v České republice (standardy kvality)

4. Typologie sociálních služeb v České republice (služby sociální péče, služby sociální prevence)

5. Řízení sociálních služeb (poslání, hodnoty, strategie, vztahy s veřejností, fundraising, řídící procesy)

6. Požadavky na provozovatele sociálních služeb

7. Řízení lidí v sociálních službách (personální strategie, personální politika, etický kodex sociálních pracovníků)

8. Specifika vedení lidí v sociálních službách 

9. Personální procesy v sociálních službách (personální plánování, procesy obsazování pracovních míst, adaptace pracovníků, hodnocení pracovníků, odměňování pracovníků, vzdělávání a rozvoj pracovníků, pracovní podmínky, péče o pracovníky)

10. Pracovní činnost, požadavky na kvalifikaci a kompetence pracovníků v sociálních službách

11. Mentoring, supervize a koučování v sociálních službách

12. Řízení kvality poskytování sociálních služeb 

13. Nástroje zvyšování a měření kvality v sociálních službách 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK