PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gerontagogika - AAN120119
Anglický název: Gerontagogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (32)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Prerekvizity : AAN120113
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
​AAN120119 / GERONTAGOGIKA
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
LS 2/1; povinný předmět
Z + Zk/ 4 kredity

Cílem předmětu je seznámení s problematikou vzdělávání seniorů v rámci širších edukačních, sociálních a kulturních kontextů. Tematizována je především problematika změn docility v závislosti na věku, meze a možnosti efektivního učení se starších dospělých a seniorů, specifických potřeb této cílové skupiny z hlediska organizace edukačních aktivit apod. Gerontagogika je představena rovněž jako interdisciplinární vědní obor zahrnující nejen problematiku metod a forem aktivizace a vzdělávání ve stáří, ale rovněž oblasti proseniorské a preseniorské edukace, její vznik, konstituování a teoretická východiska. Zvláštní pozornost je věnována tématice věkového mainstreamingu a analýze institucionálního zabezpečení seniorské edukace. Sledováno je porozumění zásadním aspektům vzdělávání ve třetím věku a získání předpokladů k realizaci vzdělávacích, osvětových a kulturních aktivit pro danou cílovou skupinu.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (27.07.2022)

Povinná literatura:

  • ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-802-1056-404.
  • DROBNÝ, Tomáš a Michal ŠERÁK. Senioři v muzeu. Metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum Brno, 2016. ISBN 978-80-7028-484-1. Dostupné z: http://www.mcmp.cz/vzdelavani/metodicke-texty-a-doporuceni/seniori-v- muzeu/.
  • KRYSTOŇ, Miroslav, Michal ŠERÁK a Łukasz TOMCZYK, eds. Nové trendy ve vzdělávání dospělých / Nowe trendy w edukacji seniorów. Banská Bystrica, Praha, Kraków: AIVD ČR, 2014. ISBN 978-80-904531-8-0. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/.
  • MPSV. Strategický rámec přípravy na stárnutí společnosti 2021-2025 [online]. Praha: MPSV, 2021. Dostupné na: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Strategicky_ramec_pripravy_na_starnuti_spolecnosti_2021-2025.pdf/99bc6a48-abcf-e555-c291-1005da36d02e.
  • ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
  • ŠERÁK, Michal a Łukasz TOMCZYK, eds. Preparation to ageing and old age. Kraków, Praha: Pedagogical University of Cracow, 2019. Czech-Polish-Slovak studies in andragogy and social gerontology part X. ISBN 978-83-953737-2-5. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/337389448_PREPARATION_TO_AGEING_AND_OLD_AGE.
  • ŠERÁK, Michal, Lucie VIDOVIĆOVÁ a Petr WIJA. Komparativní analýza přístupu veřejné správy ve vybraných státech EU k participaci seniorů na veřejném rozhodování [online]. Praha: Institut pro sociální politiku a výzkum, z.s., 2019. Dostupné z: https://socialnipolitika.eu/wp-content/uploads/2019/08/Analy%CC%81za_participace_web.pdf.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.

Doporučená literatura:

  • ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
  • ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 2007. ISBN 978-80-223-2287.
  • ČORNANIČOVÁ, Rozália a Anna PETŘKOVÁ. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 978-80-244-0879-8.
  • E-senior [online]. Dostupné na: http://www.e-senior.cz.
  • GRACOVÁ, Drahomíra a Erik SELECKÝ. Vývojové trendy edukácie seniorov na univerzitách tretieho veku v Európe. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-557-1378-6.
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-808-7109-199.
  • HATÁR, Ctibor. Geragogika. Vybrané kapitoly z teórie a metodiky edukácie seniorov. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-558-0666-2.
  • KALVACH, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
  • KOCIANOVÁ, Renata et al. Analysis and comparison of forms and methods for the education of older adults in the V4 countries. Praha: FF UK v Praze, 2013. ISBN 978-80-7308-504-9.
  • LIVEČKA, Emil. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací, 1979. ISBN neuvedeno.
  • Madridský plán a jiné strategické dokumenty. Praha: Gerontologické centrum a EV public relations, 2007. ISBN 978-80-254-0174-3.
  • MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
  • ČSÚ. Senioři. Dostupné na: https://www.czso.cz/csu/czso/seniori.
  • STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
  • TOŠNEROVÁ, Tamara. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2104-7.
  • VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-802-1046-276.
  • VIDOVIĆOVÁ, Lucie a Eva GREGOROVÁ. Mainstreaming věku jako strategie managementu populací se stárnoucí demografickou strukturou. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2007. ISBN 978-80-87007-57-0. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_232.pdf.
  • WALOTEK-ŚCIAŃSKA, Katarzyna, Michal ŠERÁK, Michal SZYSKA a Łukasz TOMCZYK, eds. Starzenie się i starość w dynamicznie szmieniającym się świecie / Stárnutí a stáří v rychle se měnícím světě. Sosnowiec, Praha: Ofyciny Wydawnicza „Humanitas“, 2013. ISBN 978-83-61991-19-9. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Zápočet:

Získání zápočtu je podmíněno vypracováním písemné práce v rozsahu cca 5 normostran, jejímž obsahem má být shrnutí realizovaného strukturovaného rozhovoru s vybraným seniorem. Požadavky na obsah a podobu tohoto interview musejí být předem konzultovány s vyučujícím. Hotový text je nutné zaslat nejpozději týden před předpokládaným termínem zkoušky na e-mail vyučujícího: michal.serak@ff.cuni.cz.

Zkouška:

Zkouška má podobu zodpovězení jedné z vylosovaných otázek, jejichž zadání vychází z výše uvedených tematických okruhů (viz Charakteristiku obsahu předmětu). Její součástí je i diskuse nad předloženou písemnou prací. Očekávána je kromě zvládnutí obsahu přednášek i samostatná práce s odbornými prameny.

Prerekvizita:

Prerekvizitou předmětu AAN120119 Gerontagogika je předmět AAN120113 Politika aktivního stárnutí.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu:

  1. Gerontagogika: předmět a vznik gerontagogiky; postavení v systému věd

  2. Vzdělávání seniorů: význam, funkce, zaměření a obsah

  3. Motivace seniorů k účasti na edukačních aktivitách

  4. Bariéry edukace seniorů. Věkový mainstreaming.

  5. Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí; rychlost učení

  6. Stárnutí mozku, jeho příčiny a projevy

  7. Paměť a stárnutí; trénování paměti

  8. Fáze procesu učení: osvojování a upevňování

  9. Zásady efektivního učení se ve třetím věku

  10. Specifické požadavky seniorů na organizaci edukačních aktivit; komunikace ve výuce

  11. Institucionalizace seniorské edukace: univerzity třetího věku; Virtuální univerzita třetího věku, akademie třetího věku; knihovny; další instituce

  12. Preseniorská edukace: cíle; funkce; obsahy. Politika přípravy na stárnutí.

  13. Proseniorská edukace; mezigenerační učení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK