PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filozofie vzdělávání dospělých - AAN120114
Anglický název: Philosophy of Adult Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
AAN120114 / FILOZOFIE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
LS 1/1; povinný předmět
Zk / 4 kredity

Cílem předmětu je získat přehled o vývoji filozofického, pedagogického a andragogického myšlení, které formovalo (sebe)pojetí vzdělávání dospělých a mělo určující vliv na podobu praxe vzdělávání dospělých jako součásti celoživotního vzdělávání a učení se. Důraz je kladen na současné přístupy filozofie vzdělávání dospělých. Náplní seminární části předmětu bude především kritické čtení vybraných pramenů k nadčasovým a aktuálním otázkám filozofie vzdělávání (dospělých).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Zkouška:

Tematické okruhy předmětu představují otázky k ústní zkoušce. Hodnocena je znalost probírané látky a schopnost její samostatné reflexe.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Povinná literatura:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.

BREZINKA, Wolfgang. Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.

HARRINGTON, Austin a kol. Moderní sociální teorie. Základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.

HAUSER, Michael. Dvě proměny vzdělanosti. In: Michael HAUSER. Cesty z postmodernismu. Filosofická reflexe doby přechodu. Praha: Filosofia, 2012. ISBN 978-80-7007-382-7., s. 38–54.

FÜRST, Maria. Filozofie. Praha: Fortuna, 1994. ISBN 80-7168-161-X.

PROKOP, Jiří. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1008-6.

SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-20715-4.

 

Doporučená literatura:

ARENDTOVÁ, Hannah. Krize kultury. Čtyři cvičení v politickém myšlení. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0424-4.

BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.

FREIRE, Paulo. Pedagogika utlačovaných. Praha: Neklid, 2022. ISBN 978-80-908247-9-9.

FROMM, Erich. Obraz člověka u Marxe. Brno: L. Marek, 2004. ISBN 80-86263-53-3.

HRUBEC, Marek a kol. Kritická teorie společnosti. Český kontext. Praha: Filosofia, 2013. ISBN 978-80-7007-403-9.

JIRSA, Jakub (ed.). Idea univerzity. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2375-9.

KUČERA, Zdeněk a Vladimír ŠTVERÁK et al. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0.

LASSAHN, Rudolf. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1992. ISBN 80-08-01827-5.

LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 1996.

LIESSMANN, Konrad. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5.

LIESSMANN, Konrad, P. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis: Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2530-2.

PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe základních pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1833-3.

PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1901-9.

PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství. Filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál, 2010. 978-80-7367-756-5.

ROGERS, Carl R. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.

ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0003-X.

 

Internet encyclopedia of philosophy

http://www.iep.utm.edu/

Stanfordská encyklopedie filozofie

https://plato.stanford.edu/contents.html

Encyklopedie informálního vzdělávání

http://www.infed.org/

 

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu:

1. Filozofie výchovy a vzdělávání jako obor (otázka hodnot ve výchově a vzdělávání; určování a odůvodnění výchovných cílů; výchovné cíle v pluralistické společnosti; cíle vzdělávání dospělých, otázka političnosti vzdělávání)

2. Základní soudobé teorie učení; učení se jako funkce života; učící se osoba v sociálním kontextu podle Jarvise a Illerise

3. Životní cyklus a učení se ve vztahu k intersubjektivitě; odpovědnost vzdělavatele vůči účastníkům vzdělávání a vůči společnosti

4. Pozitivismus a novopozitivismus; vývoj chápání vědy; filozofie a jazyk (strukturalismus vs. hermeneutika); problémy poznání a porozumění; dialog a vzdělávání dospělých

5. Marxismus a jeho varianty s ohledem na problematiku vzdělávání; koncept kulturní hegemonie

6. Frankfurtská škola / kritická teorie společnosti (zdroje, témata a vývoj; Adorno a Habermas o vzdělávání a učení; teorie polovzdělanosti, nevzdělanosti a neučení)

7. Alternativní teorie vzdělávání a učení (Freire a pedagogika utlačovaných; jeho následovníci; Illich a myšlenka odškolnění, postkolonialismus a vzdělávání)

8. Pragmatismus (orientace na praxi; zkušenost a vzdělávání v životě jednotlivce a společnosti; vztah vzdělávání a demokracie; Dewey, Lindeman a Mezirow; kritika pragmatismu)

9. Humanistická psychologie a představa seberealizace (inspirace v existencialismu; Rogersův koncept učení; učení se dospělých a terapie, Knowlesovo pojetí andragogiky a jeho kritika)

10. Představa role vědění a učení v moderní a postmoderní společnosti (vědění a trh; vědění a moc; postmoderní pohledy na subjekt, kulturu, životní styl a učení, univerzity v současné společnosti)

11. Vzdělávání a multikulturalismus (teorie uznání; konceptualizace vztahu většiny a menšin; aplikace na problematiku vzdělávání v soudobém světě)

12. Vztah filozofie a politiky (vývoj myšlenek/konceptů celoživotního vzdělávání a celoživotního učení ve vzdělávací politice)

13. Hlavní proud soudobé vzdělávací politiky (kritika neoliberalismu a jeho pohledů na vzdělávání a učení)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK