PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociologie vzdělávání - AAN120109
Anglický název: Sociology of Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Mgr. Zdeněk Sloboda, Ph.D.
Prerekvizity : AAN120105
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. (21.09.2023)
AAN120109 / SOCIOLOGIE VZDĚLÁVÁNÍ
ANPR / Bakalářské studium
ZS 2023/2024
doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D., Mgr. Zdeněk Sloboda
ZS 1/1; povinný předmět
Z+Zk / 4 kredity

Cílem předmětu je objasnit procesy vzdělávání především z hlediska sociologické teorie. Obsah je zaměřen jak na „klasická“ témata a autory, tak na aktuální vývoj sociologického poznání, přičemž jsou představeny různé přístupy k probíraným problémům. Předmět umožňuje pochopit vztahy mezi podobou společnosti a podobou vzdělávání, které se v ní odehrává. Soustředí se na místo a funkce vzdělávání z hlediska společnosti jako celku, různých sociálních institucí i samotných aktérů vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována problematice nerovností ve vzdělávání. Náplní seminární části předmětu je především kritické čtení vybraných pramenů k základním otázkám sociologie vzdělávání.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Sociologie vzdělávání (definice, klíčová témata a pojmy sociologie vzdělávání)
2. Proces modernizace (jeho znaky, klasické koncepce 19. a počátku 20. století a způsoby zpracování otázek výchovy a vzdělávání v nich)
3. Pohledy na moderní společnost v sociologii druhé poloviny 20. století (teorie konsensu, konfliktu, interpretativní teorie - základní znaky a představitelé, aplikace na oblast vzdělávání)
4. Socializace (člověk a kultura, základní činitelé a etapy socializace, socializace podle Freuda, Meada a Durkheima)
5. Rodina pohledem sociologie (aktuální vývoj rodiny, proměna genderových vztahů, místo rodiny ve výchově a vzdělávání)
6. Vzdělávací organizace (teorie byrokracie a škola, škola a její vztahy k vnějšímu sociálnímu prostředí, sociální vztahy ve škole, funkce školy, vzdělávací organizace pro dospělé)
7. Vzdělávací politika (aktéři a cíle vzdělávací politiky)
8. Soudobé proměny vzdělávací politiky (téma internacionalizace)
9. Vzdělávací systémy a sociální stratifikace (problém rovných příležitostí, vzdělávání a sociální a kulturní reprodukce nerovností ve společnosti, vzdělávací aspirace)
10. Sociologie práce (postavení práce v životě člověka, Marx, Weber a Durkheim o práci, soudobá proměna zaměstnání, post-fordismus)
11. Masová média a vzdělávání (média v životě moderní společnosti, poznatky a spory o jejich působení ve sféře socializace, média ve vztahu ke vzdělávání a demokracii)
12. Sociologie výchovy a vzdělávání jako samostatná disciplína (její světový a český vývoj)
13. Sociologický výzkum vzdělávání (jeho cíle a metody, politické souvislosti)

Povinná literatura:
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. (kap. 5, 6).
GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85850-62-1. (část I).
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Vydání revidované Philipem W. Suttonem. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1. (kap. 11, 19, 20).
HARRINGTON, Austin a kol. Moderní sociální teorie. Základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ (eds.). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1260-7.
KELLER, Jan a Lubor TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-6.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ (eds.). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2. (kap. 1, 2).
PRŮCHA, Jan. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

Doporučená literatura:
BECK, Ulrich. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-85866-59-5.
BERGER, Peter. L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality. Brno: CDK, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
BOURDIEU, Pierre, F. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
HAMPLOVÁ, Dana a Tomáš KATRŇÁK (eds.). Na vzdělání záleží. Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: CDK, 2018. ISBN 978-80-7325-457-5.
KELLER, Jan. Dějiny klasické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004.
ISBN 80-86429-34-2.
KELLER, Jan. Současná francouzská sociologie. Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5359-4.
KŘÍŽKOVÁ, Alena a Zdeněk SLOBODA. Genderová segregace českého trhu práce, Sociologické studie. Praha: SOU AV ČR, 2009. ISBN 978-80-7330-165-1. Dostupné na: https://www.soc.cas.cz/publikace/genderova-segregace-ceskeho-trhu-prace-kvantitativni-kvalitativni-obraz
KŘÍŽKOVÁ, Alena, Marcela LINKOVÁ a Hana HAŠKOVÁ. Mnohohlasem: vyjednávání ženských prostorů po roce 1989. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. ISBN 80-7330-087-7. Dostupné na: https://www.soc.cas.cz/publikace/mnohohlasem-vyjednavani-zenskych-prostoru-po-roce-1989
JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013. ISBN 978-80-7419-119-0.
JARVIS, Peter. Globalization, Lifelong Learning and the Learning Society. Sociological Perspectives. London: Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-35543-8.
JIRÁK, Jan a Barbora KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-29-6.
Kniha sociologie. Praha: Knižní klub, 2016. ISBN 978-80-242-5395-4.
KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6.
MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2572-2.
PROKOP, Daniel. Slepé skvrny. O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-991-5.
ŠAFR, Jiří a kol. Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2012. ISBN 978-80-7330-188-0.
THOMPSON, Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno: Barrister & Principal, 2001. ISBN 80-85947-68-4.
VESELÝ, Arnošt. Vzdělávací politika. In: Potůček, Martin a kol. Veřejná politika. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, s. 283–314. ISBN 80-86429-50-4.

Zápočet
Podmínkou získání zápočtu je seminární práce na zvolené téma v rozsahu nejméně 5 normostran. Nabídka témat (resp. výchozích textů) pro seminární práci bude zveřejněna nejpozději 15. 11. 2023, nejzazší termín jejího odevzdání je dva týdny před termínem zkoušky. Titulní strana písemné práce má obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a datum vypracování práce. Práce musí mít stručný Úvod a Závěr, měla by být členěna do kapitol (s Obsahem). Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací.

Zkouška
Zkouška probíhá formou testu. Hodnocena je znalost probírané látky a schopnost její samostatné reflexe. Zkušební otázky vycházejí z tematických okruhů předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK