PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Andragogika a vzdělávání dospělých - AAN120103
Anglický název: Andragogy and Adult Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Prerekvizity : AAN120100
Je prerekvizitou pro: AAN120110, AAN120128, AAN120127, AAN120118
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
AAN120103 / ANDRAGOGIKA A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.; doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
LS 2/1; povinný předmět
Z + Zk / 5 kreditů

Cílem předmětu je seznámení se základními obsahy a kontexty andragogiky a vzdělávání dospělých. Kriticky reflektována je role mezinárodních organizací a státu včetně jejich role v (mezinárodním) výzkumu vzdělávání a učení se dospělých. Představeny budou koncepty gramotnosti a funkční gramotnosti, učící se společnosti a učící se organizace. Předmět se zaměřuje na analýzu jednotlivých segmentů vzdělávání dospělých (formální, další profesní, občanské, zájmové vzdělávání, vzdělávání seniorů apod.). Pozornost bude věnována aktuálním tématům vzdělávání dospělých, například účasti dospělé populace na vzdělávacích aktivitách, vzdělávání specifických cílových skupin, poradenství ve vzdělávání dospělých, kvalitě, efektivitě a projektové přípravě edukačních aktivit pro dospělé. Předmět sleduje získání základního přehledu o aktuální situaci a trendech andragogiky a vzdělávání dospělých v České republice a v prostředí, které má na Českou republiku vliv, zaměřuje se na dovednosti vyhledávání a analýzy informací o edukaci dospělých a řešení konkrétních edukačních situací.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Zápočet:

Získání zápočtu je podmíněno vypracováním písemné práce v rozsahu nejméně 5 stran na téma domluvené s vybraným vyučujícím předmětu. Titulní strana písemné práce má obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a datum vypracování práce. Práce musí mít stručný Úvod a Závěr, měla by být členěna do kapitol (s Obsahem) a obsahovat Soupis bibliografických citací. Zpracovaný text je nutné elektronicky zaslat nejpozději dva týdny před termínem zkoušky souběžně na e-mailové adresy všech vyučujících.

Zkouška:

Zkouška bude mít podobu znalostního testu, jehož zaměření bude vycházet z témat předmětu (viz Charakteristiku obsahu předmětu).

Prerekvizitou pro zápis předmětu AAN120103 Andragogika a vzdělávání dospělých je předmět AAN120100 Úvod do andragogiky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Povinná literatura:

BENEŠ, Milan. Andragogika. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.

DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. Ediční řada Varia. ISBN 978-80-7308-694-7.

PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

Doporučená literatura:

ADAMS, Lucy. HR disrupted: it's time for something different. Great Britain: Practical Inspiration Publishing, 2017. ISBN 978-1-910056-50-9.

BENEŠ, Milan. Andragogika. Teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8.

ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: ČSÚ, 2018. ISBN 978-80-250-2836-0.

FIREMNÍ VZDĚLÁVÁNÍ [online]. E-časopis pro všechny, kteří se zabývají rozvoje lidí kolem sebe. Firemní vzdělávání s.r.o ISSN 2533-6479. Dostupné z https://www.firemnivzdelavani.eu/casopis.

HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1457-8.

JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-41904-8.

JARVIS, Peter. Adult education and Lifelong Learning: Theory and Practice. London: RoutledgeFalmer, 2010. ISBN 978-0-415-49481-6 .

KALENDA, Jan. Vratký triumf. Vývoj účasti na neformálním vzdělávání dospělých v České republice v letech 1997 až 2015. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2021. ISBN 978-80-7454-986-1.

KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých: aktivní občanství jako cíl pro celoživotní učení. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86432-96-3.

KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou: politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6.

LANGER, Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.

LUKÁČ, Eduard. Výchova a vzdelávanie dospelých z pohľadu vybraných internacionalizačných úsilí v 20. storočí. Prešov: Filozofická fakulta PU, 2010. ISBN 978-80-555-0153-6.

MATTHEWS, Paul. 17 zásadních tipů pro pracovníky v rozvoji lidských zdrojů. Na co si při práci v rozvoji a vzdělávání zaměstnanců dávat pozor. EPALE [online]. Dostupné z: https://epale.ec.europa.eu/et/node/164946

PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.

RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2002. ISBN 80-210-2858-0.

RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.

SENGE, Peter M. Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-162-1.

ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.

UNESCO. Globální zprávy o vzdělávání a učení dospělých 1–5 (GRALE 1–5). Dostupné z: http://uil.unesco.org/adult-education/global-report

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu: 

1. Role mezinárodních organizací a státu ve vzdělávání dospělých 

2. Aktuální situace vzdělávání dospělých v České republice 

3. Vzdělávání specifických cílových skupin 

4. Zájmové vzdělávání dospělých 

5. Občanské vzdělávání dospělých 

6. Účast dospělé populace na vzdělávacích aktivitách a její překážky

7. Gramotnost, funkční gramotnost a kompetence 

8. Poradenství ve vzdělávání dospělých 

9. Další profesní vzdělávání a vzdělávání jako součást řízení lidských zdrojů 

10. Rozvoj a vzdělávání pracovníků 

11. Učící se společnost, učící se organizace, management znalostí 

12. Soudobé hlavní teorie učení 

13. Výzkum přínosů vzdělávání a učení se dospělých 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK