PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika - AAN120001
Anglický název: Pedagogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Je korekvizitou pro: AAN120100, AAN120038
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kazimourová (19.09.2023)
AAN120001 / PEDAGOGIKA
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D., PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
ZS 2/1; povinný předmět
Z + ZK / 5 kreditů

Cílem kurzu je seznámit posluchače s předmětem, terminologií, koncepty a metodologií soudobé (moderní) pedagogiky. Tematizována je problematika vzdělávacích a výchovných cílů, obsahů,
podmínek, prostředků a výsledků výchovy a vzdělávání, a to mimo jiné s ohledem na specifika vzdělávání v různých životních stadiích. Současná pedagogická diskuse je zasazena do
historického kontextu, přičemž pozornost se zaměřuje zejména na novověký a moderní vývoj pedagogického myšlení.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Pedagogika jako humanitní a sociální věda (specifika pedagogiky, vztah k dalším oborům, pedagogické disciplíny)
2. Vztah pedagogiky k dalším vědám o vzdělávání (andragogika a gerontagogika)
3. Terminologie pedagogiky (socializace, učení, výchova, vzdělávání, edukace, intencionální a funkcionální výchova, školství a vzdělanost)
4. Edukační realita (fenomén výchovy, školní edukace, celoživotní učení a vzdělávání, společnost vědění)
5. Cíle a obsah výchovy a vzdělávání (historický kontext tvorby cílů, taxonomie edukačních cílů, kurikulum, vzdělávací a výchovné cíle ve vzdělávacích politikách)
6. Škola jako organizace (kultura školy, management školy, veřejná správa, zaměstnavatelé, veřejnost)
7. Subjekty edukace (žáci a studenti, učitelé, rodiče)
8. Edukace v mimoškolním prostředí (rodina, média, zájmové vzdělávání)
9. Metodologie pedagogiky (metody pedagogického výzkumu, druhy pedagogického výzkumu, vztah
pedagogického výzkumu a praxe výchovy a vzdělávání)
10. Významná témata soudobého pedagogického výzkumu (hodnoty ve výchově a vzdělávání, sociální nerovnosti, multikulturní výchova, genderové rozdíly, technologie ve vzdělávání), informační
základna pedagogické vědy a výzkumu (publikace, knihovny, muzea, archivy, pedagogika jako studijní obor na vysokých školách)
11. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky I (od antiky po osvícenství)
12. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky II (19. a 20. století)
13. Alternativní školství (základní myšlenky a vývoj směrem k současnosti)

Povinná literatura:
KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
PRŮCHA, Jan. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.

Doporučená literatura:
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
ŠVEC, Štefan a kol. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0003-X.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.

Zápočet
Podmínkou k získání zápočtu je písemná práce v rozsahu nejméně 5 normostran na téma konzultované s vyučujícími předmětu.

Zkouška
Zkouška je realizována formou písemného testu v rámci tematického obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK