PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sportovní marketing - PSZZ250
Anglický název: Sports marketing
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Literatura

Sportovní marketing

Bajčan, R. (2003). Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. Management Press.

Čáslavová, E. (2020). Management a marketing sportu 21. století. Ekopress.

Čáslavová, E. Management a marketing sportu v 21. století. Praha: V. Ekopress, 2020.

Graham, S., Neirotti, L. D., & Goldblatt, J. J. (2001). The ultimate guide to sports marketing. McGraw Hill.

Grey, A., & Skildum-Reid, K. (2003). Sponsorship seeker's toolkit. McGraw Hill.

Hollensen, S., Kotler, P., & Opresnik, M. O. (2017). Social media marketing: a practitioner guide. Opresnik Management Consulting.

Kunz, V. Sportovní marketing. CSR a sponzoring. Praha: Grada, 2018.

Milligan, A. (2010). Brand it like Beckham: The story of how brand Beckham was built. London: Marshall Cavendish Business.

Mullin, B. J., Hardy, S., & Sutton, W. (2014). Sportmarketing. Human Kinetics.

Newman, T., Peck, J., & Wilhide, B. (2017). Social media in sport marketing. Routledge.

Tomandl, J. (2011). Jak účinně oslovit média: media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Computer Press.

Voráček, J. (2012). Public Relations ve sportovních organizacích. Praha: Karolinum.

Voráček, J. (2017). Celebrity v mezinárodním marketingu. In B. Štědroň a kol. Mezinárodní marketing. Praha: C. H. Beck.

Vysekalová, J., Mikeš, J. (2009). Image a firemní identita. Praha: Grada publishing, a.s.

Další doporučené zdroje:

Arai, A., Ko, Y. J., & Kaplanidou, K. (2013). Athlete brand image: scale development and model test. European Sport Management Quarterly, 13(4), 383-403.

Carlson, B. D., & Donavan, D. T. (2013). Human brands in sport: Athlete brand personality and identification. Journal of Sport Management, 27(3), 193-206.

Collins, J. C. (2008). Jak z dobré firmy udělat skvělou. Grada.

Constantinescu, M. (2016). The brand of an athlete-reconsidering its dimensions. Journal of Emerging Trends in Marketing and Management, 1(1), 354-363.

Deshpandé, R., Farley, J. U., & Webster Jr, F. E. (1993). Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: a quadrad analysis. Journal of marketing, 57(1), 23-37.

Dziubinski, Z., Jankowski, K. W., Lenartowicz, M., Murrmann, J., & Rymarczyk, P. (2012). Mass media and professional sport. Baltic Journal of Health and Physical Activity, 4(4), 7.

Hasaan, Ali, Kerem, Katri, Biscaia, Rui, & Agyemang, Kwame J. A.. (2016). Athlete brand construction: A perspective based on fans' perceptions. Motriz: Revista de Educação Física, 22(3), 144-159. https://doi.org/10.1590/S1980-6574201600030005

Hughes, R. R., Ginnett, R. C., & Curphy, G. J. (2014). Leadership: Enhancing the lessons of experience (8th ed.). New York, NY: McGraw-Hill Education.

Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (2022). The leadership challenge: How to make extraordinary things happen in organizations (7th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.

Lussier, R. T., & Kimball, D. (2013). Applied sport management skills (2nd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.

Parganas, P., Anagnostopoulos, C., & Chadwick, S. (2015). ‘You’ll never tweet alone’: Managing sports brands through social media. Journal of Brand Management, 22(7), 551-568.

Pringle, H. (2004). Celebrity Sells. West Sussex, UK: John Wiley & Sons Ltd.

Sinek, S. (2015). Lídři jedí poslední: proč některé týmy drží pohromadě a jiné se rozpadají. Jan Melvil Publishing.

Wooden, J., & Jamison, S. (2005). Wooden on leadership: How to create a winning organization (1st ed.). New York, NY: McGraw-Hill Education.

Poslední úprava: Jahodová Klára, Mgr. (05.05.2025)
Požadavky ke zkoušce

Sportovní marketing 

1. Propedeutika marketingu ve sportu 

  • uplatnění marketingu ve sportu, marketingové aplikace ve sportu 

2. Sport jako sportovní průmysl 

  • segmenty sportovního průmyslu 

3. Produkty obchodovatelné ve sportu    

  • produkt sportovní produkt, rozdílné přístupy ke klasifikacím sportovních produktů 

4. Tělovýchovné a sportovní služby jako produkt 

  • management kvality služeb 

5. Tržní situace ve sportu 

  • zvláštní působení tržního mechanismu 

6. Marketing mix ve sportu  

  • marketing mix ve službách, MM pro sportovní akce, MM pro sportovní organizace  

7. Marketingová komunikace ve sportu  

  • koncepty marketingové komunikace ve sportu, sportovní reklama a její vlastnosti, prodej reklamy ve sportovním zařízení, propagační strategie pro sportovní zařízení, techniky prodeje reklamy ve sportu – media a jejich hodnocení účinnosti, reklama jako zdroj příjmů sportovních organizací 

8. Sponzorování ve sportu  

  • sponzorování z pozice firem, marketingové a komunikační cíle firem, sponzorování z pozice sportovních organizací, nabídka pro sponzory, právní úprava sponzorování, aktivace sponzoringu. 

9. Ucelené koncepty marketingu ve sportu  

  • marketingové plánování ve sportu, olympijský marketing 

10. Sportovní celebrity vmarketingu 

  • výběr sportovních celebrit pro marketing firem, faktory ovlivňující spolupráci sportovních celebrit a firem, způsoby využití sportovních celebrit v marketingu firem 

11. Propedeutika public relations ve sportu 

  • účel a funkce PR ve sportu, modely činnosti PR, image a faktory ovlivňující image ve sportu, nástroje PR ve sportu 

12. Corporate identity ve sportu 

  • corporate culture (firemní kultura) ve sportu, corporate communication (firemní komunikace) ve sportu, corporate design (firemní design) ve sportu 

13. Sportovní značka 

  • funkce značky, specifické funkce značky ve sportu, brand identity, brand equity, faktory vymezující sportovní značku, prvky značky, archetypy značky ve sportu, brand positioning, brand awareness 

14. Koncept značky sportovce 

  • brand identity/image sportovce, pravidla pro budování značky sportovce 

15. Media relations ve sportu 

  • vliv a motivace masmédií ve sportu, spolupráce masmédií a sportovních organizací, základní členění masmédií ve sportu z hlediska PR činnosti, role a funkce masmédií, pravidla a zásady pro vztahy s masmédii ve sportu, komunikační manuál, tiskový mluvčí, volba médií 

16. Prostředky a nástroje media relations ve sportu 

  • zázemí pro zástupce médií a tiskové akce, informační materiály a monitoring médií 

17. Krizová komunikace ve sportu 

  • krizové situace ve sportu, krizový plán, strategie krizové komunikace, pravidla pro krizovou komunikaci ve sportu 

18. Social media marketing ve sportu 

  • strategie social media marketingu ve sportu, POE media, cílová skupina a buyer personas ve sportu 

19. Leadership a firemní kultura ve sportovních organizacích 

  • hlavní aspekty leadershipu ve sportovních organizacích, etika a hodnoty v leadershipu, vztah leadershipu a firemní kultury ve sportovních organizacích  

20. Sport event marketing 

  • marketing, public relations a media pro sportovní akce, sponzoring sportovních akcí  

Poslední úprava: Jahodová Klára, Mgr. (27.03.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK