PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení v psycholingvistickém pohledu jako edukační výzva - OPNC3C041B
Anglický název: Psycholinguistic Perspective of Specific Learning Disabilities as an Educational Challenge
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Martin Janečka, Ph.D.
Výsledky anket   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Integrovaný předmět navazuje na osvědčený a vyhledávaný předmět Žáci se specifickými poruchami učení ve vyučovacím předmětu český jazyk (OB2303V13) vyučovaný katedrou českého jazyka (prof. Šmejkalová - 50 %) a katedrou psychologie (doc. Kucharská - 50 %). Studentům, kteří si zapíší předmět Psycholingvistika a specifické poruchy učení jako edukační problém českého jazyka, doporučujeme, aby si předmět Žáci se specifickými poruchami učení ve vyučovacím předmětu český jazyk, který v plném plánu otevíráme jako volitelný, zapsali jako doplňující. Témata: 1) Vývoj jazykových schopností a dovedností v předškolním a školním věku. 2) Specifické poruchy učení, specificky narušený vývoj řeči a jazyka, jazykové roviny a jejich vztah ke školním dovednostem, zejména v českém jazyce. 3) Neuropsychologické přístupy, afázie, zobrazovací metody – k čemu jsou poznatky využitelné pro učitele. 4) Diagnostika specifických poruch učení a specificky narušeného jazyka a řeči – porozumění zprávám z pedagogicko-psychologických poraden jako podklad pro přípravu podpůrných opatření. 5) Inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, hodnocení žáků. Podpora žáků v českém jazyce. 6) Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 2. a 3. stupni, komplexní jazyková analýza komunikátů. Očekávané výstupy v kurikulu základní a střední školy, modifikace kurikula pro žáka se SPU, kompenzační strategie při zvládání SPU z hlediska kognitivních procesů.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.04.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Průběžné plnění dílčích úkolů na základě studia odborné literatury. Plnění prakticky zaměřených úloh. 

Písemná zkouška na základě studia literatury. 


Poslední úprava: Strejčková Lucie, Mgr., DiS. (09.01.2022)
Literatura

Povinná literatura:

JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011.

KUCHARSKÁ, Anna. Riziko dyslexie: pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014.

MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.

NOVÁK, Josef. Diagnostika specifických poruch učení v českém jazyce. Brno: Psychodiagnostika, 2002.

POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. 3. upr. rozš. vyd. Praha: Portál, 1997.

PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno: Masarykova univerzita, 2009.

PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.

SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga, 2015.

SWIERKOSZOVÁ, Jana. Aspekty dyslexie dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013.

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.

 

Doporučená literatura:

METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana. Výuka českého jazyka u dětí se specifickými poruchami učení[online]. První. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2005.

ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Český jazyk a literatura v systému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími

potřebami [online]. [cit. 2015-10-30]. Dostupné

na: <http://konference.osu.cz/cestina/dok/2010/rerichova-vlasta.pdf>.

KUCHARSKÁ, Anna, ŠMEJKALOVÁ, Martina, SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Žák se vzdělávacími potřebami ve vzdělávacím předmětu český jazyk. Studijní opora. Dostupné přihlášeným studentům po zadání hesla.

Kurikulární a legislativní materiály upravující vzdělávání osob se specifickými vzdělávacími potřebami - dle aktuálního stavu.

 

 

Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK