PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Úvod do zdravotní gramotnosti a výchovy ke zdraví - OCRP20VZ31
Anglický název: Introduction to Health Literacy and Health Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Výsledky anket   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět je úvodem do studia oboru výchova ke zdraví a interdisciplinárně pojaté zdravotní gramotnosti. Seznamuje s cíli a strukturou oboru, zprostředkovává základní terminologický aparát v oblasti podpory zdraví a zdravotní prevence. Akcentován je vliv výchovy na utváření zdravotně relevantního chování lidí. Důraz je kladen zejména na hodnotovou orientaci výchovy ke zdraví a na posilování odpovědnosti občanů za jejich zdraví.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.10.2020)
Cíl předmětu -

Seznamuje s cíli a strukturou oboru, zprostředkovává základní terminologický aparát v oblasti podpory zdraví a zdravotní prevence.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.10.2020)
Literatura

ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. (2010). Výchova ke zdraví: Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing.

HAVLÍNOVÁ, M. a kol. (2006). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál.

HOLČÍK, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita.

MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. (2015). Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing.

MARKOVÁ, M. (2012). Determinanty zdraví. Brno: NCONZO.

MASTILIAKOVÁ, D. (2007). Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: IPDVPZ.

MÜLLEROVÁ, D. a kol. (2014). Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum.

ZVÍROTSKÝ, M. (2010). Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.10.2020)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast na workshopu.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.10.2020)
Sylabus

1. Výchova ke zdraví – historie a současnost oboru.

2. Péče o zdraví v kontextu školství a jiných veřejných politik.

3. Zdraví člověka v holistickém pojetí a jeho determinanty.

4. Ekvita ve zdraví a koncept zdravotního potenciálu.

5. Úvod do teorie zdravotní gramotnosti, modely zdravotní gramotnosti.

6. Zdraví v národních a mezinárodních dokumentech, Zdraví 21.

7. Kurikulum podpory zdraví ve škole a související oblasti vzdělávání.

8. Hygiena, epidemiologie a veřejné zdravotnictví.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.10.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK