Dvoudílný předmět (Science Marketing I a II), vyučovaný v angličtině. Co nutně předchází a následuje vědeckým objevům aneb praktické zákulisní informace o tom, jak dělámě vědu, když zrovna nebádáme: informační zdroje, získávání financí, prezentování a sepisování výsledků (včetně osvědčených tipů a triků na tvorbu úspěšných, tj. oceněných, přednášek a posterů). To vše podáno zcela subjektivně z pohledu toho, kdo 1) sám nějaké ceny posbíral, 2) jehož studenti jsou pravidelně oceňováni za nejlepší přednášky či postery, 3) publikoval nějakou tu desítku článků v roli klíčového autora, 4) pravidleně recenzuje rukopisy jiných, a 5) působí v roli editora odborných časopisů.
Předmět má dvě části plynule na sebe navazující. V zimním semestru (Science Marketing I) je těžiště věnováno přípravě prezentací (přednášek i posterů) a fungování na vědeckých konferencních. V letním eemestru (Science Maerketin II) se věnujeme zejména psaní vědeckých prací (publikací, ale i studnetských prací), recenznímu řízení a financování vědy (grantovým žádostem, jejich náležitostem a způsobu hodnocení, včetně psaní efektivních odborných životopisů a konstrukce rozpočtu projektu). V hlavní roli jsou reálné historky z vědeckého života a konkrétní příklady hodné následování i slepých uliček, kterým se velkým obloukem vyhnout.
Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (06.10.2025)
Discussions and storytelling on what inevitably precedes and follows scientific discoveries or practical behind-the-scenes information on how we do science when when we do not do research itself: information sources, fundraising, presenting and reporting results (including proven tips and tricks to create successful, i.e., award-winning, talks and posters). All of this is discussed very subjectively from the point of view of an academic 1) who won couple of student awards himself, 2) whose students regularly bring awards from international conferences, 3) published a few dozen papers in the role of key author, 4) regularly reviews manuscripts of others as well as student theses, 5) serves in a role of peer-reviewed journal editor.
The course Science Marketing has two parts that follow each other but can be also attended separately. In the winter semester (Science Marketing I), the focus is on preparation of efficient presentations (oral and poster) and on attending the conferences. In the summer semester (Science Marketing II) we mainly focus on scientific writing (especially on publications, but also student theses), peer-review process and research funding (grant applications and their evaluation, including CV, budget preparation, etc.)
Essential parts of the course are discussions about real stories and case studies, and examples worth following as well as "dead ends" that should be certainly avoided.
Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (06.10.2025)
Literatura - angličtina
Links to various relevant online resources are presented and shared with students during the seminar. There are many websites that provide tips to create efficient presentations and posters.
Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (23.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Zápočet bude udělen za návrh jednoduchého posteru (v elektronické podobě), týkající se tématiky zpracovávané příslušným studentem. Lze předložit poster připravený v příslušném akademickém roce pro účely prezentace na konferenci nebo katedrovém semináři.
Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (29.08.2023)
The credit is awarded for a draft of a poster (in electronig format) prepared by student, focusing on his/her research topic. It is acceptable to provide a poster used for conference/department presentation in the given academic year.
Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (23.10.2019)
Sylabus -
Periodika a informační zdroje Vědecké a odborné časopisy (od Nature přes Trends a oborové časopisy až k Věstníku muzea v Kotěhůlkách). Tištěné vs. online časopisy, Open Access vs. předplatné. Jak se k článkům nejlépe dostat. Databáze literatury a další informační zdroje dostupné z fakulty i mimo ni: ISI Web of Knowledge, Scopus, Google Scholar, Zoological Records. Impakt faktor a další scientometrické údaje. Journal Citation Reports. Jak nalézt časopis: Electronic Journal Library, periodika v bázi NK ČR. Praktické ukázky vyhledávání článků. Co dělat, když se nám nepodařilo článek získat. Bibliografický software: evidence literatury a separátových knihoven. Výhody elektronické databáze - od přehledu dostupných článků po formátování seznamu literatury v rukopise.
Jdeme prezentovat (nejen) na vědecký kongres Psaní abstraktu. Volba mezi typem prezentace (přednáška vs. poster). Přizpůsobení obsahu prezentace publiku. Příprava posteru: formální náležitosti, tipy a triky pro úspěšný poster. Příprava prezentace: formální náležitosti, strategie pro zaujetí posluchačů. Nejčastější chyby, kterých se lze na posteru či v přednášce dopustit. Tipy a triky při práci s PowerPointem.
Kongresové sborníky: má smysl do nich psát? Existují společenské konvence při vystupování na vědeckém kongresu?
Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (06.10.2025)
1. Periodicals and information sources Peer-reviewed scientific journals (from Nature and Trends to specialized international journals to the Bulletin of the Sleepy Hollow Museum). Print vs. online journals, open access vs. subscription. How to best access articles. Bibliographic databases and other information sources available from the faculty and beyond: ISI Web of Knowledge, Scopus, Google Scholar, Zoological Records. Impact factor and other scientometric data. Journal Citation Reports. How to find a journal: Electronic Journal Library, periodicals in the database of the National Library. Practical examples of searching for articles. What to do if we are unable to obtain the paper. Bibliographic software: from an overview of available articles to formatting the bibliography in a manuscript.
2. Let's go presenting
Where and to whom do we present? Which conferences can we attend, and why should we do so? Writing an abstract. Choosing between presentation types (lecture vs. poster). Adapting the content of the presentation to the audience. Conference proceedings: is it worth publishing in them? Are there any social conventions when attending at a conference?
3. Poster and oral preparations
Formal requirements, tips and tricks for a successful poster. Strategies for engaging the audience in the talks. The most common and most dreadful mistakes made in posters and oral presentations. Tips and tricks for work with MS PowerPoint.
Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (07.10.2025)
Výsledky učení - angličtina
After completing the course, students will be able to:
Use key sources of scientific information, including bibliographic databases, open-access platforms, and citation tools, and efficiently retrieve scientific literature.
Evaluate scientometric indicators (e.g., impact factor, citation metrics) and understand their relevance in scientific publishing.
Prepare clear and effective posters and oral presentations tailored to different audiences and contexts.
Apply design and communication principles to create engaging, visually appealing, and scientifically accurate conference materials.
Recognize common mistakes in scientific communication and implement strategies to avoid them.
Improve their networking skills when attending scientific conferences.
Reflect on the role of presentation and communication skills in building a successful scientific career.
Poslední úprava: Gáliková Kristýna, Mgr. et Mgr., DiS. (21.10.2025)