PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Science marketing I. - MB162S01
Anglický název: Science marketing I.
Český název: Vědecký marketing I.
Zajišťuje: Katedra ekologie (31-162)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [DS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Vysvětlení: The subject will take place in 2 days, between January 14 and 16, 2026.=== Details will be annnounced.
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. RNDr. Adam Petrusek, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Adam Petrusek, Ph.D.
Anotace -
Dvoudílný předmět (Science Marketing I a II), vyučovaný v angličtině. Co nutně předchází a následuje vědeckým objevům aneb praktické zákulisní informace o tom, jak dělámě vědu, když zrovna nebádáme: informační zdroje, získávání financí, prezentování a sepisování výsledků (včetně osvědčených tipů a triků na tvorbu úspěšných, tj. oceněných, přednášek a posterů). To vše podáno zcela subjektivně z pohledu toho, kdo 1) sám nějaké ceny posbíral, 2) jehož studenti jsou pravidelně oceňováni za nejlepší přednášky či postery, 3) publikoval nějakou tu desítku článků v roli klíčového autora, 4) pravidleně recenzuje rukopisy jiných, a 5) působí v roli editora odborných časopisů.

Předmět má dvě části plynule na sebe navazující. V zimním semestru (Science Marketing I) je těžiště věnováno přípravě prezentací (přednášek i posterů) a fungování na vědeckých konferencních. V letním eemestru (Science Maerketin II) se věnujeme zejména psaní vědeckých prací (publikací, ale i studnetských prací), recenznímu řízení a financování vědy (grantovým žádostem, jejich náležitostem a způsobu hodnocení, včetně psaní efektivních odborných životopisů a konstrukce rozpočtu projektu). V hlavní roli jsou reálné historky z vědeckého života a konkrétní příklady hodné následování i slepých uliček, kterým se velkým obloukem vyhnout.
Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (06.10.2025)
Literatura - angličtina

Links to various relevant online resources are presented and shared with students during the seminar. There are many websites that provide tips to create efficient presentations and posters.

Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (23.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -

Zápočet bude udělen za návrh jednoduchého posteru (v elektronické podobě), týkající se tématiky zpracovávané příslušným studentem. Lze předložit poster připravený v příslušném akademickém roce pro účely prezentace na konferenci nebo katedrovém semináři.

Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (29.08.2023)
Sylabus -

Periodika a informační zdroje
Vědecké a odborné časopisy (od Nature přes Trends a oborové časopisy až k Věstníku muzea v Kotěhůlkách). Tištěné vs. online časopisy, Open Access vs. předplatné. Jak se k článkům nejlépe dostat.
Databáze literatury a další informační zdroje dostupné z fakulty i mimo ni: ISI Web of Knowledge, Scopus, Google Scholar, Zoological Records.
Impakt faktor a další scientometrické údaje. Journal Citation Reports.
Jak nalézt časopis: Electronic Journal Library, periodika v bázi NK ČR. Praktické ukázky vyhledávání článků. Co dělat, když se nám nepodařilo článek získat.
Bibliografický software: evidence literatury a separátových knihoven. Výhody elektronické databáze - od přehledu dostupných článků po formátování seznamu literatury v rukopise. 

Jdeme prezentovat (nejen) na vědecký kongres
Psaní abstraktu. Volba mezi typem prezentace (přednáška vs. poster). Přizpůsobení obsahu prezentace publiku.
Příprava posteru: formální náležitosti, tipy a triky pro úspěšný poster.
Příprava prezentace: formální náležitosti, strategie pro zaujetí posluchačů.
Nejčastější chyby, kterých se lze na posteru či v přednášce dopustit.
Tipy a triky při práci s PowerPointem.

Kongresové sborníky: má smysl do nich psát?
Existují společenské konvence při vystupování na vědeckém kongresu?

Poslední úprava: Petrusek Adam, prof. RNDr., Ph.D. (06.10.2025)
Výsledky učení - angličtina

After completing the course, students will be able to:

  1. Use key sources of scientific information, including bibliographic databases, open-access platforms, and citation tools, and efficiently retrieve scientific literature.

  2. Evaluate scientometric indicators (e.g., impact factor, citation metrics) and understand their relevance in scientific publishing.

  3. Prepare clear and effective posters and oral presentations tailored to different audiences and contexts.

  4. Apply design and communication principles to create engaging, visually appealing, and scientifically accurate conference materials.

  5. Recognize common mistakes in scientific communication and implement strategies to avoid them.

  6. Improve their networking skills when attending scientific conferences.

  7. Reflect on the role of presentation and communication skills in building a successful scientific career.

Poslední úprava: Gáliková Kristýna, Mgr. et Mgr., DiS. (21.10.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK