|
|
|
||
V semináři se formou výkladu, referátů a diskuse probírají vybrané otázky tvarosloví současné češtiny. Pozornost se věnuje jak formálnímu a funkčnímu tvarosloví, tak také jeho lingvodidaktickému popisu a prezentaci ve vyučovací praxi.
Předmět není vhodný pro posluchače prvního ročníku bakalářského studia. Poslední úprava: Hrdlička Milan, doc. PhDr., CSc. (13.02.2021)
|
|
||
Cílem semináře je seznámit posluchače s morfologickými specifiky češtiny s přihlédnutím ke koncepci mluvnice češtiny jako cizího jazyka. Poslední úprava: Hrdlička Milan, doc. PhDr., CSc. (23.01.2021)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu je zvládnutí probírané látky, aktivní účast na semináři, přednesení referátu. Předmět je zakončen ústní zkouškou. Případná distanční výuka probíhá prostřednictvím MS Teams. Studentům budou zaslány písemné podklady a jiné zdroje. Očekává se aktivní účast studentů, přihlíží se ovšem i k ev. technickým a jiným potížím. Ústní zkouška bude om-line. Zakončení předmětu musí být provedeno před skončením příslušného semestru, nemůže být přesunuto na pozdější období. Opakovaný zápis do předmětu je povolen. Poslední úprava: Hrdlička Milan, doc. PhDr., CSc. (08.09.2023)
|
|
||
Bednaříková, B. (2009): Slovo a jeho konverze. Olomouc: UP v Olomouci. Bednaříková, B. (2017): Slovo a jeho struktura. Olomouc: UP v Olomouci. Uličný, O. a kol. (2013): Úvahy o české morfologii. Olomouc: UP v Olomouci. Hrdlička, M. (2009): Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum. Poldauf, I. - Šprunk, K. (1968): Čeština jazyk cizí. Praha: SPN. Štícha, Fr. (2006): Možnosti a meze české gramatiky. Praha: Academia. Štícha, Fr. (2011): Kapitoly z české gramatiky. Praha: Academia. Štícha, Fr. a kol. (2013): Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia. Haspelmath, M. - Sims, A. D. (2015): O čem je morfologie. Praha: Karolinum. Adam, R. a kol. (2018): Gramatické rozbory češtiny. Praha: Karolinum. Poslední úprava: Hrdlička Milan, doc. PhDr., CSc. (30.01.2023)
|
|
||
1) Úvodní setkání, uvedení do problematiky. 2) Vybrané aspekty akvizice jazyka, mluvnické pravidlo osvojené a naučené. Rysy optimální lingvodidaktické mluvnické poučky. 3) Role gramatiky ve vyučovacích metodách cizích jazyků, zvláště v metodě komunikační. 4) K prezentaci mluvnice češtiny (zvláště morfologie) v učebnicích češtiny pro cizince. 5) Druhy gramatických popisů, otázka (ne)paralelnosti morfologických kategorií a její lingvodidaktické řešení. 6) Vybrané otázky české morfologie s ohledem na výuku češtiny pro cizince. 7) Mluvnické kategorie jmenné I. 8) Mluvnické kategorie jmenné II. 9) Mluvnické kategorie slovesné I. 10) Mluvnické kategorie slovesné II. 11) Neohebné slovní druhy (adverbia, spojky, citoslovce). 12) Neohebné slovní druhy (prepozice, částice). 13) Závěrečný seminář, opakování. Poslední úprava: Hrdlička Milan, doc. PhDr., CSc. (23.01.2021)
|