Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2022)
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která komplexně rozvíjí malířské a kresebné vnímání v uměleckém díle, transformuje tuto percepci do pedagogického procesu. V obsahové rovině se soustředí na „myšlení obrazem“, tedy porozumění čtení obrazu autorem i divákem. Toto myšlení obrazem odkazuje k rovině, v níž se smysl obrazu a textu neodlišují. Po formální stránce se kurz soustředí se na barevnou a tvarovou nadsázku, vnější a vnitřní struktura obrazu, formu a technologii. Kurz zprostředkuje základní porozumění teorii barev, tvarové i kresebné kompozice. Interpretaci kresby a malby v současném a historickém kontextu výtvarného umění a kultury. Proměny malířského vyjádření a funkce barvy v malbě ve vybraných epochách a uměleckých obdobích.
Během kurzu studenti vytvoří vlastní projekt, do kterého integrují získané teoretické a didaktické poznatky. Témata autorských projektů vyplynou z úvodního setkání a následující diskuze. Výuka probíhá ve skupinách i individuálně. Ateliérová výuka bude zakončena prezentací společné výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci.
Cílem kurzu je komplexní propojení praktických a teoretických znalostí plošného vyjadřování vytvořením vlastního výtvarného projektu a následná schopnost transformace těchto dovedností do didaktických kompetencí učitele. Transformace těchto prohloubených poznatků do přípravy vyučovacích hodin.
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2022)
The course focuses on studio teaching, which comprehensively develops the painting and drawing perception in a work of art, transforming this perception into a pedagogical process. At the content level, it focuses on "thinking by the image", i.e. understanding the reading of the image by the author and the viewer. This thinking by the image refers to a plane in which the meaning of the image and the text do not differ. Formally, the course focuses on color and shape exaggeration, external and internal image structure, form and technology. The course provides a basic understanding of color theory, shape and drawing composition. Interpretation of drawing and painting in the current and historical context of fine arts and culture. Changes in painting expression and the function of color in painting in selected epochs and artistic periods. During the course, students create their own project, in which they integrate the acquired theoretical and didactic knowledge. The topics of the author's projects will result from the introductory meeting and the following discussion. Teaching takes place in groups and individually. Studio teaching will end with a presentation of a joint exhibition or an author's portfolio of students. Part of the whole work process is a continuous reflection and self-evaluation of the art process, which also helps to understand the author's work from the position of art teacher. Understanding and placing one's own work in the context of contemporary art, through a visit to an exhibition at a gallery institution. The aim of the course is a comprehensive connection of practical and theoretical knowledge of surface expression by creating your own art project and the subsequent ability to transform these skills into the teacher's didactic competencies. Transformation of this in-depth knowledge into lesson preparation.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2022)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
20 min
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
25 hodin
Příprava na zápočet
20 hodin
Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2022)
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd. GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994. PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha 2009
MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/BeginningoftheCentury. Praha. Arbor vitae, 2012. ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd. ŠEVČÍK, J.; ŠEVČÍKOVÁ, J. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010. TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011. SWABSKY B. Vitamin P, Phaidon, 2005
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (21.09.2021)
Praktický seminář.
V připadě pandemických opatření bude kurz veden distační výukou přes Microsef Teams.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (12.09.2023)
Aktivní účast,seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí. V případě pandemických opatření bude upraveno.
Sylabus
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (06.10.2022)
1. Společná návštěva výstavy - VP ( Cena Jindřicha Chalupeckého)
2. Představení kurzu /debata /inrtepretace díla z výstavy
3.-5. Inrtepretace díla z výstavy
6-9.Prostor kolem nás (intermediální využití tématu)
10. Individuální konzultace
11. Didaktické využití tématu
12. Poslední společné setkání- prezentace
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (12.09.2023)