Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.09.2019)
Předmět prověřuje praktickou schopnost aplikace teoretických lingvodidaktických poznatků při vlastní výuce ruského jazyka na střední škole, jakož i schopnost studenta zvládnout výchovně-vzdělávací proces v jeho nejširších souvislostech. Student prokazuje schopnost využívat všechny jazykové prostředky k formování všech složek komunikační kompetence žáků se zřetelem k jejich individualitě i k specifikům výuky ruštiny na střední škole v českém školním prostředí. V rámci souvislé praxe z ruského jazyka student realizuje vlastní výukovou činnost, vykonává i všechny další činnosti spojené s profesí učitele střední školy, přičemž vypracovává vlastní portfolio a další zadané úkoly. Veškerou činnost student průběžně diskutuje a reflektuje s fakultním učitelem a oborovým didaktikem, po skončení praxe pak následuje podrobná reflexe a zhodnocení celé praxe.
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (17.04.2021)
This course examines the practical ability to apply theoretical lingvodidactic knowledge in the teaching of Russian in secondary school, as well as the student's ability to master the educational process in its broadest context. The students demonstrate the ability to use all language means to form all components of pupils' communication competence with regard to their individuality and the specifics of teaching Russian at secondary school in Czech school environment. As part of a practice in the Russian language, the students implement their own teaching activities, perform all other activities related to the profession of a secondary school teacher, while creating their own portfolio and managing other assigned tasks. The students continuously discuss and reflect on all activities with the faculty teacher and the departamental didactics specialist, after finishing the practice there is a detailed reflection and evaluation of the whole practice process.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (25.04.2021)
Celková časová zátěž studenta
112,0
Odpovídající množství kreditů
4
Přidělené kredity
4
Zakončení
Z
Přímá výuka
Seminář:
1
Praxe:
24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
90 minut
Samostudium literatury (za semestr)
6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
4 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
12 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.09.2019)
AKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.
FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.
JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
KONEČNÝ, J., ROZBOUDOVÁ, L. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. Dostupné z: <https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_6/>
Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.
RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.
ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.
ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.
VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (17.01.2024)
1. Specifika výuky RJ na střední škole.
2. Kurikulární a programové dokumenty (SERRJ, RVP, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky).
3. Vedení třídy, práce se skupinou.
4. Práce s jazykovými prostředky a rozvoj řečových dovedností na SŠ.
5. Zapojení ICT do výuky.
6. Specifika didaktických materiálů pro žáky na SŠ.
7. Motivace a aktivizace žáka.
8. Evaluace a autoevaluace.
9. Hospitace ve výuce a její reflexe.
10. Plánování, realizace a reflexe výukové jednotky.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (25.08.2023)
Praxe na SŠ - ZS 2023/2024
Termín praxe 30. 10. - 24. 11. 2023 (pro oba předměty dohromady)
Požadavky k zápočtu:
do 24.10.2023 odevzdat vypracovaný plán práce na praxi a rozvrh vlastních vyučovacích hodin - jasně v rozvrhu označte náslechy a vlastní výstupy, uveďte přesné časy vyučovacích hodin a místnost + tel. kontakt na vás
100% účast na souvislé praxi (plný počet vlastních výstupů, hospitace, každodenní přímé zaměstnání studenta ve škole) - absenci nutno nahradit!
realizace minimálně 12 hodin přímé výuky - po praxi odevzdat vypracované přípravy na hodiny s podpisem fakultní učitelky, po každé hodině bude proveden rozbor hodiny s fakultní učitelkou, případně hospitujícím členem KRL
odevzdání záznamů o hospitaci u fakultní učitelky - minimálně 3 hodiny, přičemž s fakultní učitelkou student provede po každé hospitaci rozbor sledované hodiny - v hospitačním záznamu uveďte jednotlivé aktivity, včetně použitých metod, organizačních forem a času, dále sledujte kontakt učitele se žáky, způsob komunikace (ČJ X RJ, způsob oslovování, vyvolávání žáků, hodnocení žáků v průběhu hodiny atd.), práci s technikou, zápisy na tabuli, řešení případné nekázně, pohyb učitele po třídě … Lze využít hospitační formulář z předmětu Náslechová praxe ze ZS
odevzdání záznamu z jedné vybrané další navštívené činnosti učitelů (jednání předmětové komise, třídnická hodina, pedagogická rada, provozní porada, jednání výchovného poradce či školního preventisty, třídní schůzka, jednání s rodiči, kulturní či sportovní akce školy…)
sestavení a odevzdání tematického plánu pro jednu třídu na jeden rok
sestavení a odevzdání individuálního vzdělávacího plánu pro žáka z vybrané skupiny (podívejte se, jak to ve škole zpracovávají, jde o modifikace pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami)
seznámení se se ŠVP školy jako v obecné rovině, tak zejména se zaměřením na RJ - ústně se vás zeptám po praxi na jeho specifika
odevzdání sebereflexe - sebehodnocení vlastních výstupů, co vám šlo a co byste naopak chtěli zlepšit, co vám praxe přinesla…, obsahem sebereflexe musí být i výčet a kvantifikace všeho, čeho se student zúčastní (porady, dozory, studium dokumentů, práce s pomůckami) a porovnání praxe na ZŠ a SŠ
plnění veškerých pokynů fakultní učitelky
pozitivní hodnocení fakultní učitelky (včetně všech mimovyučovacích aktivit)
Povinnosti studenta PedF na praxi dle Směrnice pro pedagogickou praxi na ZŠ:
první den praxe se student v domluvenou hodinu (před začátkem vyučování) hlásí u fakultního učitele a spolu s ním se dojde představit řediteli školy
student zajistí předání Dohody o provedení práce fakultnímu učiteli, po jejím vyplnění ji odevzdá na katedře - formulář vám zašlu mailem
student absolvuje vlastní vyučovací výstupy, asistentskou praxi, hospitace, rozbory a koná další činnosti a samostatnou práci dle pokynů fakultního učitele a oborového didaktika tak, aby jeho přímé zaměstnání ve škole dosáhlo denně průměrně 6 hodin.
student je přítomen ve škole každý den od 7:30 minimálně do 13:00
student se seznamuje s běžným provozem školy, spolupracuje s učitelem při přípravě učebních pomůcek a didaktické techniky, seznamuje se s veškerými dostupnými materiály a pomůckami k danému předmětu, kontroluje žákovské sešity, opravuje písemné práce, koná dozory o přestávkách a v jídelně, může se jít podívat na výuku jiných předmětů apod.
student se účastní probíhajících pedagogických porad, provozních porad, třídních schůzek, schůzek předmětových komisí a podobných provozních schůzí, které se v době praxe konají
student se seznámí s veškerou pedagogickou dokumentací - třídní kniha, třídní výkaz, individuální studijní plány, ŠVP, školní řád …
Po ukončení souvislé pedagogické praxe odevzdáte portfolio se všemi požadovanými materiály nejpozději do 6.12.2022 a poté se dostavíte k reflexi praxe v předem dohodnutém termínu.