Seminář zaměřený na realizaci vlastního autorského projektu. Předmět, koncipovaný jako tvůrčí dílna formou blokové výuky, má studentovi umožnit hlubší proniknutí do zákonitostí užité grafické tvorby. Základem jsou tvořivé etudy a experimentální činnost v materiálu a technice směřující k rozvoji výtvarného myšlení ve vazbě na účel a užití grafického designu. Student se v dílně seznámí se širokou škálou výtvarných přístupů, technických postupů a výrazových možností v kontextu s aplikací do výtvarné výchovy na různých stupních a typech škol.
Cíl předmětu
Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2015)
Porozumět principům užití vizuálních prostředků v rámci tvořivého procesu. Prozkoumat možné aplikace těchto východisek ve výtvarné výchově. Práce na autorském cyklu plakátů. Nahlédnout a reflektovat pedagogické aspekty vlastního tvůrčího procesu. Pokusit se transformovat jedinečnou zkušenost do pedagogického výstupu.
Literatura
Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2015)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky HOLLIS, R. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato. 2015. KROUTVOR. J. Poselství ulice: z dějin plakátu a proměn doby. Praha: Comet, 1991. MUNARI, B. Umění jako řemeslo. Praha: Rubato. 2014. POYNOR R. Cosi tísnivého - Surrealismus a grafický design. Brno: Moravská galerie, 2010. SYLVESTROVÁ, M. Český filmový plakát 20. století. Brno: Moravská galerie, 2004.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Illustrator CS6 - Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe InDesign CS6 - Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Photoshop CS6 - Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. AMBROSE, G. HARRIS, G Typografie. Brno: Computer Press, 2010. DUSONG, J. L., SIEGWARTOVÁ, F. Od olova k počítačům. Praha: Svojtka a Vašut, 1997. FIELL, CH. & P. (ed.) Graphic Design Now. Köln: Benedikt Taschen Verlag, 2005. FOSTER, J. New Masters of Poster Design: Poster Design for the Next Century. Gloucester: Rocport Publishers, 2006. GRONSKÝ L., PERŮTKA M., SOUKUP M. Flashback : český a slovenský filmový plakát 1959-1989. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, 2004. HAYES, C. Gig Posters Volume 1: Rock Show Art of the 21st Century. Philadelphia: Quirk Books, 2009. HLAVSA, O. WICK, K. Typographia I. Praha: SNTL, 1976. HLAVSA, O. WICK, K. Typographia II. Praha: SNTL, 1981. HLAVSA, O. WICK, K., ŠETLÍK J. Typographia III. Praha: SNTL, 1986. Kolektiv.: Ladislav Sutnar - design in action. Praha: Argo, 2003. PACK, S. Film Posters of the Russian Avant-Garde. Taschen America, 1996. SAMARA, T. Grafický design. Praha: Slovart, 2008. SRP, K. BYDŽOVSKÁ, L. BREGANTOVÁ, P. Karel Teige a typografie. Praha: Akropolis, Arbor vitae. 2009. STRASSBURGER, M. Modern Dog: 20 Years of Poster Art. San Francisko: Chronicle Books, 2008. SYLVESTROVÁ M., TOMAN J., ROSSMANN Z. Zdeněk Rossmann - Horizonty modernismu. Brno: Moravská galerie, 2015. TOMAN, J. Foto/montáž tiskem. Praha: Kant. 2009. Katalogy a sborníky symposií Bienále Brno. Katalogy Trienále plakátu Trnava. Katalogy 100 beste Plakate Deutschland Österreich Schweiz. Časopisy: Baoplán, Baseline, Blok, Deleatur, Graphis, Host, Font, Komfort Mag, Pedal Project, Rojo, Typo, Vice, Wrap, Živel, Emigre.
Metody výuky
Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (09.10.2012)
Formy výuky studijního předmětu : seminář
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2015)
Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška. Konkrétní požadavky ke zkoušce budou vycházet z teoretické báze předmětu.
Sylabus
Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2015)
- Student rozvíjí základní znalosti a dovednosti, které si osvojil v semináři bakalářského stupně formou samostatné práce nad uceleným autorským projektem. - Student se orientuje v oblasti teorie vizuální komunikace. - Student je schopen obsáhnout jednotlivé realizační kroky autorského projektu, naplánovat a určit časování realizace jednotlivých etap projektu (stanovení tématu, tematické skici, technické skici, konečný výstup). - Student umí osvětlit i obhájit obsahovou i formální podobu vlastního projektu, vysvětlit základní cesty i principy řešení, navrhnout způsob prezentace své práce. - Student je schopen převést tvůrčí zkušenost do návrhu pedagogického výstupu.
Témata předmětu: 01. Zadání semestrálních prací. 02. Historie plakátové tvorby (stručný přehled). 03. Současná podoba plakátové tvorby (stručný přehled). 04. Kulturní plakát, veřejný prostor, škola. 05. Forma, prostor, obsah (kompozice prvků v prostoru, pozitivní negativní prostor, symetrie a asymetrie, kontrast, proporce, struktura a intuice). 06. Barva a její působení (odstín, sytost, jas a světlost, teplota, kombinace barev, rozvržení barev, psychologie barev). 07. Základní principy typografie (výběr písma, písmo jako vizuální prvek, proměny typografické struktury v závislosti na struktuře jazyka, hierarchie, typografický detail). 08. Obrazy, fotografie, ilustrace (písmo a obraz, obrazová metafora, stylizace, prolínání stylů). 09. Samostatná práce nad semestrálním úkolem. 10. Finální realizace praktického projektu. 11. První zápočtový termín. 12. Opravný zápočtový termín.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RAUDEN/PEDF.CUNI.CZ (09.10.2012)
Aktivní účast na seminářích. Povinná účast na korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací.