Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)
Stručná anotace předmětu:
Cíl kurzu: Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním
zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými
poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení
vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v
didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.
Obsah kurzu: Charakteristika vyučovacích hodin cizího jazyka na vyšším a nižším stupni školy. Vztahy mezi výukou jazyku
a literatury. Kontrola a hodnocení žáků při vyučování cizímu jazyku. Problematika cizojazyčných učebnic. Využití didaktické
techniky ve vyučování cizímu jazyku. Přehled vývoje didaktiky cizích jazyků. Význam myšlenek J. A. Komenského o
jazykovém vyučování. Soudobé koncepce vyučování cizím jazykům v zahraničí. Humanistická orientace cizojazyčného
vyučování.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
Didactic problems of Russian language teaching in Czech schools. Developing receptive and productive language skills.
Teaching and learning vocabulary, grammar, pronunciation and orthography. Teaching Russian in a sociocultural context.
Class management . Control and assessment of students´achievements. Humanistic aspects of Russian language teaching.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)
Cíl kurzu:
Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2014)
Course objectives
To provide students with a theoretical basis for the overall orientation in the field of foreign language teaching with a focus on teaching Russian at various levels of education and in different educational institutions. In unity with
theoretical knowledge embedded in a broader scientific context, the aim is to develop students' skills necessary for a successful management of the learning process.
To prepare future teachers for making decisions independently and for creative solving current events in foreign language didactics and for continuous self-study of literature related to their specialization.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (29.01.2016)
AКИШИНА, А.А., О.Е. Каган. Учимся учить. Москва : Русский язык, 2010. КАПИТОНОВА, Т.И., А.Н. Щукин. Современные методы обучения русскому языку иностранцев. Москва: Русский язык. 1987. МОСКОВИН, Л.В., А.Н.Щукин. Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного. Москва : Русский язык, 2010. JELĺNEK, S., R. Purm a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Praha: SPN, 1991. JELĺNEK, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha: SPN, 1980. CĺCHA, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1982. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. Školské dokumenty (RVP pro základní a střední školy) - www.msmt.cz JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976. JELĺNEK, S. a kol. Rusko-český lingvodidaktický slovník. Praha: UK- Karolinum, 1992. VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN, 1985. RIES, L. Didaktiky ruštiny. Vyučování jako komunikace, součinnost a hra. I. a II. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1987. PURM, R.; JELĺNEK, S.; VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, třetí vydání (rozšířené a upravené)
časopis Cizí jazyky časopis Russkij jazyk za rubežom ( vybrané stati ) časopis Inostrannyje jazyki v škole (vybrané stati)
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (27.01.2018)
Zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce.
Okruhy ke zkoušce:
1. Lingvodidaktika jako vědní disciplína. Základní lingvodidaktické otázky.
2. Problematika cílů vyučování ruštině v české škole.
3. Základní složky vyučování ruskému jazyku a jejich vzájemné vztahy. Aspekty jazyka (jazykové prostředky), druhy řečové činnosti (řečové dovednosti) receptivní a produktivní.
4. Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků.
5. Lingvistické, psychologické a pedagogické základy vyučování ruštině v české škole.
6. Kurikulární dokumenty upravující výuku ruštiny na základních a středních školách (SERRJ, RVP, ŠVP, Standardy základního vzdělávání, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky).
7. Výuka zvukové stránky jazyka.
8. Výuka slovní zásoby
9. Výuka gramatiky.
10. Výuka dovednosti mluvení.
11. Výuka dovednosti psaní.
12. Výuka dovednosti čtení s porozuměním.
13. Výuka dovednosti poslechu s porozuměním.
14. Typologie cvičení v cizojazyčné výuce.
15. Práce s textem. Význam textů v cizojazyčné výuce. Výběr textů.
Sylabus -
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (03.03.2014)
Charakteristika vyučovacích hodin cizího jazyka na vyšším a nižším stupni školy. Vztahy mezi výukou jazyku a literatury. Kontrola a hodnocení žáků při vyučování cizímu jazyku. Problematika cizojazyčných učebnic. Využití didaktické techniky ve vyučování cizímu jazyku. Přehled vývoje didaktiky cizích jazyků. Význam myšlenek J. A. Komenského o jazykovém vyučování. Soudobé koncepce vyučování cizím jazykům v zahraničí. Humanistická orientace cizojazyčného vyučování.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2014)
Syllabus
Characteristics of foreign language lessons at the higher and lower levels of education. Relationships between teaching language and literature. Monitoring and evaluation of pupils in teaching foreign languages. The issue of foreign
language textbooks. Use of didactic technique in foreign language teaching. Overview of language teaching methodology development. The importance of the J. A. Comenius's ideas related to language teaching.
Contemporary concepts of foreign language teaching abroad. Humanistic orientation of foreign language teaching.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (28.01.2018)
Požadavky ke splnění předmětu
- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence za semestr,
- průběžné a včasné plnění VŠECH zadaných úkolů,
- průběžné výstupy v mikrovyučování,
- splnění zkoušky - zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce.