Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)
Anotace:
Výtvarné umění jako výpověď doby a jako specifický projev komunikace, specifický typ myšlení,vyjádření a sebevyjádření. Typologie jako způsob výtvarného vyjádření. Přístupy ke skutečnosti jako jedna z možností typologie a jako základní průřezová témata. Proměny výrazových prostředků, výtvarných technik a materiálů a jejich příčiny. Uplatnění nových médií a multimediální umění. Koncepce předmětu není postavena na faktografických znalostech. Ty jsou jen prostředkem ke kultivaci vizuální gramotnosti, schopnosti hledat souvislosti v širším dobovém kontextu. Důraz je kladen na „netradiční výrazové prostředky a techniky“ od objektu přes instalace, umění akce a na uplatnění nových médií. Koncepce předmětu sleduje především snahu probudit zájem studentů jiných oborů o výtvarné umění.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)
Fine art as a statement of time and as a specific expression of communication, a specific type of thinking, expression and self-expression. Typology as a way of artistic expression. Approaches to reality as one of the possibilities of typology and as basic cross-cutting themes. Metamorphoses of expressive means, art techniques and materials and their causes. Application of new media and multimedia art. The concept of the subject is not based on factual knowledge. These are just a means of cultivating visual literacy, the ability to look for connections in a wider context of the time. Emphasis is placed on "unconventional means of expression and technique" from object through installation, art of action and the use of new media. The concept of the subject primarily follows the effort to awaken the interest of students of other disciplines in visual arts.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)
Cílem předmětu je prostřednictvím průřezových témat seznámit studenty s proměnami výtvarného umění 20. století. V konfrontaci předmětného a nepředmětného výtvarného umění ukázat radikální proměny znakových systémů a interpretací v umění dvacátého století
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)
Doporučená literatura:
Baleka,J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník. Academia : Praha, 1997
Bláha,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl. Umění jako obraz doby, Scientia Medica : Praha 1991.
Bláha,J.- Šamšula,P.: Průvodce výtvarným uměním III, Práce : Praha 1996
Bláha,J.- Slavík,J.: Průvodce výtvarným uměním V, Práce : Praha 1997
Bláha,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1. TOGGA : Praha, 2012
Bláha,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/2. TOGGA : Praha, 2013
Bláha,J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby. Univerzita Karlova, PedF : Praha,
2007
Šamšula,P.- Hirschová,J.: Průvodce výtvarným uměním IV, Práce : Praha 1994
Gombrich,E.H.: Příběh umění. Praha 1992
Ruhrberg - Schneckenburger - Frickeová - Honnef: Umění 20. století. Taschen/Slovart :
Praha 2004
Dempseyová,A.: Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart : Praha 2002
Zhoř,I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha l992
kontakt: blaha.jaroslav@seznam.cz
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Doporučená literatura:
Baleka,J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník. Academia : Praha, 1997
Bláha,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl. Umění jako obraz doby, Scientia Medica : Praha 1991.
Bláha,J.- Šamšula,P.: Průvodce výtvarným uměním III, Práce : Praha 1996
Bláha,J.- Slavík,J.: Průvodce výtvarným uměním V, Práce : Praha 1997
Bláha,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1. TOGGA : Praha, 2012
Bláha,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/2. TOGGA : Praha, 2013
Bláha,J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby. Univerzita Karlova, PedF : Praha,
2007
Šamšula,P.- Hirschová,J.: Průvodce výtvarným uměním IV, Práce : Praha 1994
Gombrich,E.H.: Příběh umění. Praha 1992
Ruhrberg - Schneckenburger - Frickeová - Honnef: Umění 20. století. Taschen/Slovart :
Praha 2004
Dempseyová,A.: Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart : Praha 2002
Zhoř,I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha l992
kontakt: blaha.jaroslav@seznam.cz
Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)
* Metody výuky Výuka bude probíhat formou přednášek, spojených s prezentací obrazového materiálu. Důraz bude kladen nikoli na naučení disparátních faktů („kdo, co, kdy, kde“), ale na hledání diskursivních odpovědí na otázky „proč“. Studentům bude poskytnuta možnost anonymních dotazů a doplňování témat přednášek o vlastní podněty.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)
Test z výtvarného umění 19. a 20. století. Promítnutá výtvarné díla zařadit do odpovídajícího směru a k příslušnému autorovi.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)
Examination of 19th and 20th century art. Identify the artworks projected in the right direction and with the appropriate author.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)
* Sylabus: Vznik výtvarného umění. Druhy a typy výtvarného umění. Výtvarné umění, styl a sloh. Umělecký kánon a umělecký řád. Člověk, příroda a společnost: proměny jejich vztahů a jejich obraz ve výtvarném umění. Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich vzájemné ovlivňování. Percepce, recepce, apercepce a response uměleckého díla. Umění a skutečnost: umělecký interval a umělecká mimézis. Filozofické, psychosociální a psychodidaktické aspekty recepce výtvarného umění. Specifické možnosti výtvarné tvorby a umění ve výchovném a edukačním procesu.
1. Úvod – podmínky ke zkoušce, doporučená literatura, přístupy ke skutečnosti
2. Smyslový přístup – Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality;
a) Tradiční média (od impresionismu k hyperrealismu)
b) Netradiční výtvarné techniky
c) Umění akce a nová média
3. Expresivní přístup – expresionismus od tradiční podoby figurativního umění
k netradičním výrazovým prostředkům a technikám
a) Figurativní proud – od Gogha k neoexpresionismu
b) Netradiční techniky a nové materiály – od dada k body-artu
4. Abstraktní expresionismus v umění 20. století
a) Kandinskij jako průkopník volné abstrakce
b) Akční malba, informel, tašismus, kalifornská škola
5. Racionální přístup – hledání nového řádu od Cézanna k Reinhardtovi
a) Figurativní proud – od racionálního proudu postimpresionismu ke kubismu a neoklasicismu
b) Nefigurativní proud – od geometrické abstrakce a konstruktivismu k neokonstruktivismu a minimal-artu