Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny.
Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího.
Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte.
Výtvarná, psychologická a umělecká typologie.
Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se
skutečností, objevování a poznávání výrazových možností výtvarného projevu.
Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Art expression in the phylogenesis and ontogenesis. Formation and development of art expression, characteristic features of
art expression and their causes. Stages of development children´s and adolescent´s art expression. Educational aspects of
subject, developement of mind, emotions and morality.
Atistic and psychologic typology.
Crisis of art expression in the period between childhood and adolescention ? art education, confrontation with reality,
discovering of art system.
Personal, individual and cultural contexts.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Cíle předmětu:
Poznání a pochopení zákonitostí vzniku a vývoje dětského výtvarného projevu, jeho stádií, charakteristických rysů a jejich příčin a významu dětského výtvarného projevu pro zdravý rozvoj dítěte.
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Goals of subject: Knowledge and understanding of regularity genesis and line of children´s art display, its stadiums, characteristical features and its causes and meanings of children´s art for childrenś healthy development.
Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (06.10.2015)
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. MIKOVÁ, Š., Stang,J., Typologie osobnosti u dětí. Využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2010. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B.,Psychologie dítěte. Praha : Portál, 1997 READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967. ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : UK Praha Ped F, 2001. ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.
DOPORUČENÁ LITERATURA:
AUMONT, J., Obraz, Praha: AMU, 2005 CASSIRER, E., Filosofie symbolických forem, Oikoymenh, Praha, 1996. CASSIRER, E., Esej o člověku. Pravda. Bratislava, 1977. DACEY, J.S., LENNON, K.H., Kreativita, Grada Publishing, Praha, 2000. DURYCH, J.: Eseje o umění, 1. vyd. Brno Host 2001. FREUD, S.: O člověku a kultuře, Praha, Odeon, 1990, ISBN 80-207-0109-5 HUYGHE, R., Řeč obrazů, Odeon, Praha, 1973. GOMBRICH, E.: Umění a iluze, Praha, Odeon KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu, Univerzita Karlova, Praha, 2005. KULKA, J., Psychologie umění, Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2329-7. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, Praha, Odeon, 1989. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1284-0. SACKS, O., Muž, který si pletl manželku s kloboukem, SACKS, O., Antropoložka na Marsu, ŠIKL, R., Zrakové vnímání, Praha: Grada 2013, ISBN978-80-247-3029-5. ŠINDELÁŘ, D., Myšlení v obrazech aneb obrazy myšlení, Odeon, Praha, 1986. ZUSKA, V.: Mimésis - fikce - distance. K estetice XX. století, Triton, Praha, 2002
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.
MIKOVÁ, Š., Stang,J., Typologie osobnosti u dětí. Využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2010.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B.,Psychologie dítěte. Praha : Portál, 1997
READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : UK Praha Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993.
UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
PŘEDNÁŠKA/SEMINÁŘ
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Lecture/seminar
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Požadavky ke kontrole - klasifikovaný zápočet:
Prezentace a reflexe poznatků ze studijní literatury, analýza a hodnocení dětských výtvarných prací v určených termínech; prezentace seminární práce.
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Demands to controle:
Credit:
Prezentation and reflection knowledges from studiing literature, analyze and evaluation childrenś works in appointed terms.
Sylabus -
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
Klíčová slova:
Výtvarný projev, kresba, malba, modelování, ontogeneze, fylogeneze. Stádia, charakteristické rysy, typologie.
sylabus:
Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího.
Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte.
Výtvarná, psychologická a umělecká typologie.
Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání výtvarného řádu.
Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.
Poslední úprava: KITZL8AP (04.10.2013)
sylabus:
Art expression in the phylogenesis and ontogenesis. Formation and development of art expression, characteristic features of art expression and their causes. Stages of development children´s and adolescent´s art expression. Educational aspects of subject, developement of mind, emotions and morality.
Atistic and psychologic typology.
Crisis of art expression in the period between childhood and adolescention - art education, confrontation with reality, discovering of art system.