Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (14.10.2020)
Aktuální AR bude výuka probíhat dle vzhledem k nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými opatřeními, která budou pro LS vydána; pokud bude výuka probíhat částečně online, pak v prostředí Google Meet / Google Classroom, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz; využíván bude rozvrhovaný čas.
V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie studenti seznámí s používáním nejběžnějších
vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ. Současně
prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie a jejich vhodnost
pro různé skupiny žáků, mimo jiné v kontextu inkluze žáků se specifickými poruchami učení a jinými typy
znevýhodnění. Seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a
SŠ; uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu. Objasníme
termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.; přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby
reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia; nahlédneme na
strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU. Zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků. Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii. V
neposlední řadě se zamyslíme nad hodnocením výsledků žáků a hodnocením přírodovědných předmětů v
mezinárodním měřítku i v rámci ČR.
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)
The current academic year will be taught partly online in the Google Meet / Google Classroom environment due to the order of the PřFUK crisis staff and in accordance with epidemiological measures; scheduled time will be used.
During the semester, we will learn to use the most common teaching methods, techniques and strategies suitable for biology lessons, we will examine their advantages and disadvantages and evaluate their contribution to the practice of a biology teacher;
we will get acquainted with the preparation for the lesson of biology, the implementation of teaching management secondary schools;
we will remember textbooks approved by the Ministry of Education of the Czech Republic for teaching natural history / biology at primary and secondary schools;
clarify terms: curriculum, learning task, teaching aids, etc .;
we will present the current situation of the Czech education system, the needs of education reform and the meaning of FEP (FEP = Framework Educational Program) for elementary and grammar schools;
we will look at strategical and curricular documents in the Czech Republic and the EU;
we will evaluate the position of the teacher in the 21st century and the importance of the teaching profession, online education and distance learning - the teacher's competence for distance learning as a supplement to full-time teaching and education of pupils;
we define the teacher-pupil relationship and teacher communication in relation to pedagogy and psychology;
last but not least, we will discuss the assessment of pupils' achievements and the assessment of science subjects both internationally and within the Czech Republic.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.
Belz H. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
Čapek, R.: Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, 2015.
Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011.
Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.
Educational Framework for Promary school
Educational Framework for Grammar school
Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Osnovy pro gymnázia Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) Standard základního vzdělávání Standard čtyřletého gymnázia
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (14.10.2020)
Typ zkoušky - ústní Doba na přípravu - 30 minut Předpokládaná doba zkoušení - 30 minut
Dle nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými optařeními, která budou aktuální v době termínu zkoušky, bude zkouška ústní, či přes online rozhraní (Google Meet/Classroom).
Studenti se zapisují ke zkoušce na vybraný termín a čas dle info v SIS či online platformě využívané pro výuku.
Součástí zkoušky je:
- esej v rozsahu 6-10 stran (vel. písma Times New Roman 12; 1,5 řádkování; okraje stránky normální, tj. nahoře/dole/vlevo/vpravo = 2,5 cm/2,5 cm/2,5 cm/2,5cm) na téma vycházející z tematických okruhů, viz níže, do 15.11.2020 téma eseje zaslané vyučující; esej včetně správně citované literatury (zdroje ČJ a AJ) bude zaslaná vyučující dle informací viz Google Classroom, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz;
- příprava na vyučovací hodinu (včetně PP-prezentace, pracovního listu, písemné práce a dále návrhu na skupinovou práci, didaktické hry, námětu na exkurzi a laboratorní práci; u PL apod. autorské řešení) ke zvolenému biologickému tématu, který si student vybírá z souboru v nasdílené tabulce, a závazně se k němu zapisuje. Součástí přípravy je plánovaný průběh jednotlivými fázemi vyučovací hodiny ke zvolenému biologickému tématu, organizační poznámky (zamýšlené použité pomůcky, přírodniny nebo modely, odkazy na webové stránky, časový plán, téma a cíl vyučovací hodiny, didaktické prostředky apod.). U zkoušky si student vylosuje otázku s konkrétní vyučovací metodou nebo formou, ke které vyučovací hodinu blíže upraví v rámci času na přípravu. Přípravy student zasílá vyučující emailem 3 pracovní dny (tj. pokud je zkouška ve čtvrtek, pak nejpozději předcházející neděli) před termínem zkoušky (spolu se všemi materiály, na které je v přípravě odkazováno) jako wordovský soubor (doc, či docx).
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)
Type of examination - oral Preparation time - 30 minutes Expected testing time - 30 minutes
Students enroll for the exam for a selected date and time.
The exam:
- essay in the range of 6-10 pages (font size Times New Roman 12; 1.5 line spacing; page margins normal, ie top / bottom / left / right = 2.5 cm / 2.5 cm / 2.5 cm / 2,5cm) on a topic based on thematic areas, see below, until 15.11.2020 the topic of the essay sent by the teacher; the essay, including correctly cited literature (sources in Czech and English) will be sent by the teacher no later than 5 working days before the exam date;
- second part of the exam is preparation for lessons (including PP-presentation, worksheet, written work and proposal for group work, didactic games, excursion theme and laboratory work) on selected biological topics, which the student announces to the teacher by the end of November. The preparation includes the planned course of each phase of the lesson on the selected biological theme, organizational notes (intended aids, natural products or models, links to the website, timetable, theme and aim of the lesson, didactic resources, etc.). During the exam, the student draws a question with a particular teaching method or form, to which the lesson will be adjusted in detail within the preparation time. Preparations are submitted one week before the exam by the teacher or electronically min. 3 working days per email teaching as a word file.