Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (10.10.2020)
Pedagogická praxe je realizována ve spolupráci studenta učitelství se zkušeným učitelem. V rámci samotné praxe
bude realizována tandemová výuka studentů a zkušených učitelů ze spolupracujících škol. Tandemová (či párová)
výuka je proces, při kterém 2 učitelé sdílí odpovědnost za plánování, realizaci a evaluaci výuky – v kontextu praxe
studentů se jedná o spolupráci zkušeného učitele a studenta učitelství. Stěžejní aktivitou studentů je jak
pozorování vyučovacího procesu – hospitace, tak výuka na vybrané škole v tandemu s učitelem, případně i se
spolužákem. Další významnou aktivitou jsou společné pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory
pozorovaných jevů s významnou oporou o znalosti z pedagogiky, psychologie a zejména didaktiky. Součástí
pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí, sebereflexi a systematickému sebehodnocení ve vztahu k
učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé zápisy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování
a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do pedagogického deníku či studentského pedagogického portfolia.
Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede
srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce - proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých
teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.). Součástí pedagogické praxe ve variantě
tandemové výuky je nejen společná realizace výuky studenta s učitelem a spolužákem. Velmi důležitá je také
společná příprava a vyhodnocování a reflexe výuky. Při této evaluaci výuky probíhá obousměrná zpětná vazba –
provázející učitel dává zpětnou vazbu studentovi učitelství, student dává zpětnou vazbu učiteli.
V nové variantě Individuální pedagogické praxe bude posílena hodinová dotace společné tandemové výuky
studentů se zkušenými učiteli ze spolupracujících škol a posílena reflexe tandemové výuky s využitím nástroje pro
hodnocení a sebehodnocení studenta na praxi. V kurzu budou studenti seznámeni s filozofií tandemové výuky a
také s podstatou práce s nástrojem pro hodnocení a sebehodnocení studenta.
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Tandemová výuka - koncepce, přednosti, předcházení limitům a chybám Hospitace v hodinách zkušeného fakultního učitele Případné hospitace v hodinách druhého praktikanta Vlastní výuka studenta ve spolupráci se zkušeným učitelem, případně druhým praktikantem Záznamy reflexí a sebereflexí výuky do pedagogického deníku či portfolia studenta Analýza vlastních výstupů a hospitovaných hodin s fakultním učitelem a dalším praktikantem Reflexe výuky dalšího praktikanta Práce s pedagogickým deníkem, s profesním portfoliem Součástí seminářů a pedagogických rozborů mohou být diskuse na následující témata: o Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese. o Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka. o Strategie řízení třídy, řešení problémových výchovných situací, práce s pravidly chování žáků. o Hospitace, rozbory, besedy, diskuse, vlastní výuka studenta. o Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny. o Projektování na různých úrovních práce učitele. o Hodnocení žáka. o Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách: 1) Jako prezenční či distanční praktická individuální a tandemová výuka studenta v prostředí ZŠ či SŠ. 2) v On-line formě v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe v termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Splnění požadovaného počtu hodin vlastní výuky a reflexe a všech zadání od spolupracujícího učitele v tandemu a VŠ pedagoga.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Předložení časového plánu realizace individuální pedagogické praxe ve variantě tandemové výuky VŠ pedagogovi. Realizace 5 - 8hodin individuálních hospitací (náslechů), 5 hodin individuální výuky studenta a 10 hodin tandemové výuky se zkušeným učitelem na vybrané škole, pod vedením tohoto učitele. Zpracování reflexí a sebereflexí všech náslechů a vlastních vyučovacích hodin v tandemu se zkušeným učitelem do deníku či portfolia. Zpracování a odevzdání eseje na téma Já učitel. Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Proškolení studentů před pedagogickými praxemi Předložení Pedagogického deníku či Pedagogického portfolia a reflexe ve skupině studentů v závěrečném reflektivním semináři. Zpracování a odevzdání evaluačního nástroje pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi.
Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Povinná: FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7. Hrabal, V., Pavelková I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2009. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. Švec, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6. Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998 Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001 Doporučená: Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996 Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998 Carl Hendrick, Robin Macpherson: Co funguje ve třídě?: Most mezi výzkumem a praxí. Edukační laboratoř. (2019) Paul Ginnis: Efektivní výukové nástroje pro učitele. Edukační laboratoř. (2017) Dylan Wiliam, Siobbhán Leahy: Zavádění formativního hodnocení. Edukační laboratoř Rámcové a školní vzdělávací programy Časopisy Pedagogika, Moderní vyučování, Učitelské listy a Učitelské noviny. Elektronické zdroje: HLAVÁČOVÁ, A. a DŘÍMALOVÁ, O. PÁROVÁ (TANDEMOVÁ) VÝUKA In: Základní škola a mateřská škola Hranice, Šromotovo, příspěvková organizace [online]. 7.4.2016 [cit. 5.10.2017]. Dostupné z: <>. ŘÍHOVÁ, Barbora. Výuka v tandemu má přínos pro děti i učitele In: EDUin Informační centrum o vzdělávání [online]. 15.6.2014 [cit. 5.10.2017]. Dostupné z: />.