Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Předmět rozšiřuje znalosti studentů v oblasti managementu a marketingu. Studenti získají informace o řízení a organizaci sportu v ČR a zahraničí jak z globálního makroekonomického pohledu, tak z pohledu jednotlivých poskytovatelů sportovních a tělovýchovných služeb.
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Ruda, Ph.D. (24.01.2022)
The course expands students' knowledge in the field of management and marketing. Students will gain information about the management and organization of sports in the Czech Republic and abroad. They will study this field from global macroeconomic perspective and from the perspective of individual providers of sports and physical education services.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (08.11.2023)
Cílem předmětu je uvést studenty do oblasti sportovního managementu a aplikovat získané teoretické znalosti na praktických příkladech.
Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni:
a) zamyslet se nad místem a významem řízení pro sportovní organizace.
b) porovnat různé postupy řízení ve sportu
c) kriticky zhodnotit aplikaci osvědčených postupů řízení ve sportovních organizacích.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (08.11.2023)
The aim of the course is to introduce students to the field of sports management and to apply the acquired theoretical knowledge on practical examples.
Upon successful completion of this course, students will be able to:
a) Reflect upon the place and importance of governance to sports organisations b) Compare different governance practices within sport c) Critique the application of governance best practices to sports organisations d) Predict which theories help improve the effectiveness and efficiency of governance within sports organisations e) Recommend improvements to sports governance
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Požadavky na zápočet:
účast na 7 seminářích z 9
vypracování CV a motivačního dopisu
zápočtový test
Požadavky na zkoušku:
písemná / ústní zkouška
Zkouškové okruhy:
Zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník (díl 3 - §118 – 418)
Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon obchodních korporacích)
Manažerské funkce a činnosti sportovního manažera
Etika ve sportovním managementu
Management sportovních zařízení - Facility Management
Základní management aplikovaný ve sportovním managementu
Využití analýzy interního a externího prostředí ve sportovním managementu
Principy good governance a jejich aplikace ve sportu
Specifika managementu lidských zdrojů ve sportovním prostředí
Společenská odpovědnost sportovních organizací
Propojení managementu a správy ve sportovních organizacích
Sponzoring, sportovní reklama
Vlastnosti služeb a jejich aplikace do prostředí sportu
Vlastnosti kvality služeb a jejich aplikace do prostředí sportu
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
ČÁSLAVOVÁ, E. (2020) Management a marketing sportu 21.století. Praha: Ekopress GRASSEOVÁ, M. (2010). Analýza podniku v rukou manažera, Brno: Computer Press, a.s., 322s. (kapitola 7) GEERAERT, A. (2018). Sports Governance Observer 2018. An assessment of good governance in five international sports federations. Play the Game/Danish Institute for Sports Studies; Aarhus. GEERAERT, A. (ed.) (2018). National Sports Governance Observer. Final report. Aarhus: Play the Game: Danish Institute for Sports Studies. HOYE, R., & CUSKELLY G. (2003). Board–executive relationships within voluntary sport organisations. Sport Management Review, 6(1), 53-74. KRÁL, P. (2014). Správa a řízení sportovních svazů v ČR (Doctoral dissertation, Vysoká škola ekonomická v Praze). KUNZ, V. (2020). Společenská odpovědnost ve sportu. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1209-8. MASTERALEXIS, P. (2018). Principles ans Practice od Sport Management, Burlington : Jones & Bartlett Learning, 592s. (kapitola 2, 6 a 12) SHILBURY, D., & FERKINS, L. (2011). Professionalisation, sport governance and strategic capability. Managing leisure, 16(2), 108-127. ŠÍMA, J. et al. Sportovní marketing: vybrané kapitoly. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2013. 154 s. ISBN: 978-80-86730-98-1. SINEK, S. (2013). Začněte s proč. Jan Melvil Publishing, 2013. ISBN 978-80-87270-55-4 OCASIO, W., POZNER J. E., & MILNER, D., 2020. Varieties of Political Capital and Power in Organizations: A Review and Integrative Framework. Academy of Management Annals. B.m.: Academy of Management, 1., roč. 14, č. 1, s. 303–338. ISSN 19416520. Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon obchodních korporacích) Zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník (díl 3 - §118 – 418)
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Ruda, Ph.D. (24.01.2022)
ČÁSLAVOVÁ, E. (2020) Management a marketing sportu 21.století. Praha: Ekopress
GRASSEOVÁ, M. (2010). Analýza podniku v rukou manažera, Brno: Computer Press, a.s., 322s. (kapitola 7)
GEERAERT, A. (2018). Sports Governance Observer 2018. An assessment of good governance in five international sports federations. Play the Game/Danish Institute for Sports Studies; Aarhus.
GEERAERT, A. (ed.) (2018). National Sports Governance Observer. Final report. Aarhus: Play the Game: Danish Institute for Sports Studies.
HOYE, R., & CUSKELLY G. (2003). Board–executive relationships within voluntary sport organisations. Sport Management Review, 6(1), 53-74.
KRÁL, P. (2014). Správa a řízení sportovních svazů v ČR (Doctoral dissertation, Vysoká škola ekonomická v Praze).
KUNZ, V. (2020). Společenská odpovědnost ve sportu. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1209-8.
MASTERALEXIS, P. (2018). Principles ans Practice od Sport Management, Burlington : Jones & Bartlett Learning, 592s. (kapitola 2, 6 a 12)
SHILBURY, D., & FERKINS, L. (2011). Professionalisation, sport governance and strategic capability. Managing leisure, 16(2), 108-127.
ŠÍMA, J. et al. Sportovní marketing: vybrané kapitoly. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2013. 154 s. ISBN: 978-80-86730-98-1.
SINEK, S. (2013). Začněte s proč. Jan Melvil Publishing, 2013. ISBN 978-80-87270-55-4
OCASIO, W., POZNER J. E., & MILNER, D., 2020. Varieties of Political Capital and Power in Organizations: A Review and Integrative Framework. Academy of Management Annals. B.m.: Academy of Management, 1., roč. 14, č. 1, s. 303–338. ISSN 19416520.
Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon obchodních korporacích)
Zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník (díl 3 - §118 – 418)
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Přednášky:
Historie sportovního managementu, základy managementu a marketingu aplikované do sportovního managementu
Manažerské funkce ve sportovní praxi
Vymezení a naplňování cílů ve sportu
Strategické plánování ve sportovních organizacích
Management sportu v kontextu Evropské unie
Management volného času, živnostenské podnikání v oblasti sportu a pohybové rekreace
Řízení vztahu se zákazníkem v oblasti sportu, kvalita služeb, spokojenost zákazníka
Modely správy a řízení ve sportovních organizacích
Teorie moci v organizacích a příklady ze sportovní praxe
Management mezinárodních sportovních federací, národních asociací a zastřešujících svazů; negativní jevy ve sportovních organizacích
Volba, výběr zaměstnanců, profesionalizace a další principy přístupu k managementu lidských zdrojů ve sportovních organizacích
Teorie organizace a organizačního chování ve sportovní praxi
Corporate social responsibility ve sportu
Principy good governance a compliance aplikované do sportovního prostředí
Semináře:
Úvodní seznámení, Simon Sinek – Teorie Zlatého kruhu (Proč, Jak, Co)
Pracovní trh v ČR na poli sportovního managementu, jaké jsou možnosti a jak uspět
Fungování agentury v rámci sportovního managementu
Marketingově-obchodní strategie komerčních aktivit ve sportovním klubu
CRM a digitální ekosystém v rámci sportovního klubu
Finanční zdroje sportovního klubu, zejména B2B a B2C
Vybrané 3 případové studie z praxe
Vybrané 3 případové studie z praxe
4x prezentace studentů
4x prezentace studentů
4x prezentace studentů
4x prezentace studentů
4x prezentace studentů
Závěrečná hodina – zápočtový test
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Ruda, Ph.D. (24.01.2022)
Lectures:
1. History of sports management, basics of management and marketing applied to sports management
2. Managerial functions in sports practice
3. Defining and fulfilling goals in sport
4. Strategic planning in sports organizations
5. Management of sport in the context of the European Union
6. Leisure management, trade business in the field of sports and physical recreation
7. Customer relationship management in the field of sports, quality of services, customer satisfaction
8. Models of administration and management in sports organizations
9. Theory of power in organizations and examples from sports practice
10. Management of international sports federations, national associations and umbrella associations; negative phenomena in sports organizations
11. Selection, selection of employees, professionalization and other principles of approach to human resource management in sports organizations
12. Theory of organization and organizational behavior in sports practice
13. Corporate social responsibility in sport
14. Principles of good governance and compliance applied to the sports environment
Seminars:
1. Introductory introduction, Simon Sinek - Theory of the Golden Circle (Why, How, What)
2. Labor market in the Czech Republic in the field of sports management, what are the options and how to succeed
3. The functioning of the agency within sports management
4. Marketing and business strategy of commercial activities in a sports club
5. CRM and digital ecosystem within a sports club
6. Financial resources of the sports club, especially B2B and B2C