Náplní dětského zubního lékařství je komplexní preventivní a léčebná péče o dutinu ústní rostoucího a vyvíjejícího se jedince (od narození do ukončení adolescence), která vyžaduje následující znalosti:
Vývoj dočasného a stálého chrupu a vývoj čelistí.
Zásady komunikace s dětským pacientem, vedení dítěte při pedodontickém ošetření. Diagnostika nejčastějších onemocnění orofaciální oblasti v dětském a dorostovém věku, stanovení léčebného plánu. Principy interceptivní stomatologie u dětí.
Kontrola bolesti při pedodontickém ošetření, indikace použití analgosedace a celkové anestezie.
Základní pojmy epidemiologie zubního kazu a parodontopatií u dětí a dorostu. Primární, sekundární a terciární prevence z hlediska stomatologické péče o dítě. Fluor v prevenci zubního kazu u dětí a dorostu.
Komplexní stomatologická péče o zuby dočasné a stálé dentice ve všech stádiích jejich vývoje v dětském a dorostovém věku, ošetření anomálií zubů.
Traumatologie zubů a čelistí dětského věku, výkony dentoalveolární a mukogingivální chirurgie indikované u dětí a dorostu.
Onemocnění sliznic a parodontu, projevy infekčních a jiných celkových onemocnění v ústní dutině v dětském a dorostovém věku.
Depistáž pacientů s ortodontickými anomáliemi a spolupráce s ortodoncií. Zásady protetického ošetření dětí a dorostu. Onkologie dětského věku.
Pedodontické ošetření dětí vyžadujících zvláštní péči, spolupráce dětského stomatologa s příbuznými lékařskými obory. Komunikace s dětským pacientem. Pedodontické vyšetření dítěte a stanovení léčebného plánu. Praktické provádění preventivních výkonů (vč. pečetění fisur a preventivní výplně). Informace o prevenci zubního kazu pro dítě i rodiče a nácvik správné techniky čištění chrupu v jednotlivých věkových obdobích. Praktická znalost principů interceptivní stomatologie u dětí a mladistvých.
Praktická výuka 5. ročníku oboru zubní lékařství
Praktická výuka oborů zubní lékařství začíná pro obě paralelky 15. října 2012
Studenti budou rozděleni celkem do 6 skupin:
skupina A - anglická paralelka a skupiny B, C, D, E, F
Toto rozdělení je provedeno pouze v souvislosti s rozpisem praktické výuky 5. ročníku oboru ZL v rámci ÚKES a nemá žádný vztah k rozdělení na skupiny 1. - 4.
V pondělí 15. října bude provedeno poučení o organizaci a způsobu praktické výuky v 5. ročníku oboru zubní lékařství - skupiny studentů B, C, D, E, F se za tímto účelem shromáždí ráno v 8:00 ve velké posluchárně v přízemí fakultní polikliniky Karlovo náměstí 32, Praha 2 a skupina A (anglická paralelka) v posluchárně ÚKES v 5. patře tamtéž.
Výuka předmětu dětské zubní lékařství bude probíhat v ÚKES, Kateřinská 32, Praha 2 na oddělení dětské stomatologie v prvním nadzemním podlaží, číslo dveří 1.039 a výuka předmětu ortodoncie bude probíhat na oddělení ortodoncie v prvním nadzemním podlaží, číslo dveří 1.015.
Výuka předmětu ústní, čelistní a obličejová chirurgie bude probíhat na KÚČOCH v areálu VFN, ulice U nemocnice 2, Praha 2, vchod A 11 (studenti se budou hlásit ve 2. patře v sekretariátu kliniky)
Výuka předmětů konzervační zubní lékařství, protetické zubní lékařství, dentoalveolární chirurgie, parodontologie a orální medicína bude probíhat pro skupinu A (anglická paralelka) ve výukovém sále 1 v prvém nadzemním podlaží, č. dveří 2.021 Kateřinská 32, Praha 2
a pro skupiny B až F ve výukových sálech 3 a 4, č. dveří 3.012 a 3.016 v druhém nadzemním podlaží, Kateřinská 32, Praha 2
- v rozpisu je tato výuka označena souhrnným symbolem Σ
Poslední úprava: MSOCH (06.08.2015)
Aim of the Pedodontics Dentistry is a complex preventive and curative care about oral cavity of a growing and developing individual (from the birth to the completion of adolescence), which requires following knowledge:
Development of deciduous and permanent dentition and development of jaws.
Principles of communication with a child patient, management of child behavior by pedodontic treatment.
Diagnostics of most common diseases in orofacial area in children and adolescents, assessment of a treatment plan. Principles of interceptive dentistry in children.
Control of pain by pedodontic treatment, indications for conscious sedation and general anaesthaesia.
Basic epidemiological terms of dental caries and periodontal diseases in children and adolescents. Primary, secondary and tertiary prevention from the pedodontic point of view. Fluorine in prevention of dental decay of children and adolescents. Knowledge of practical preventive procedures (fissure sealing, preventive filling etc.). Comprehensive information for parents about preventive programmes, practical instruction and training of correct technique of tooth brushing in specific age categories..
Complex dental care about deciduous and permanent teeth in all developmental stages in children and adolescents, treatment of dental anomalies.
Traumatology of teeth and jaws in children´s age, procedures of dentoalveolar and mucogingival surgery indicated in children and adolescents.
Diseases of oral mucosa and periodontal tissues, symptoms of infectious and systemic diseases in oral cavity in children and adolescent age.
Selection of patients with orthodontic anomalies and cooperation with orthodontics. Principles of prosthetic treatment in children and adolescents. Oncological problems in children´s age.
Pedodontic treatment of children with special needs, cooperation of pedodontics with other close medical disciplines.
Literatura
Poslední úprava: MDDr. Klára Pirunčík (21.11.2023)
# Jaroslav Komínek, Eva Rozkovcová, Michal Semján: Dětská stomatologie, Učebnice pro lékařské fakulty, Avicenum, Zdravotnické nakladatelství, Praha, 1988
# Jan Kilian et al.: Prevence ve stomatologii, Galén, Karolinum, Praha, 1999
# Sylva Fialová, Květoslava Nováková: Vybrané kapitoly z pedostomatologie, Univerzita Palackého - vydavatelství, Fakulta lékařská, Olomouc, 2000
# Richard R. Welbury: Paediatric Dentistry, Second Edition, Oxford University Press, 2001
# Ralph E. McDonald, David R. Avery: Dentistry for the Child and Adolescent, Seventh Edition, Mosby Inc., 2000
# Góran Koch, Sven Poulsen: Pedodontics - A Clinical Approach, First Edition, Munksgaard, 2001
# Jan Handzel a kol.: Průvodce moderní dětskou stomatologií, nakladateství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2010
Poslední úprava: MDDr. Klára Pirunčík (21.11.2023)
Obsahem stáže z Dětského zubního lékařství 2 jsou praktická cvičení probíhající každý den v 1.patře na výkovém sálu a současně v přízemí Oddělení dětské stomatologie Stomatologické kliniky, Kateřinská 32 v době 8:00-14:00 (příchod od 7:50) dle zadaného rozpisu. První den začíná seznámením s průběhem výuky dětské stomatologie na Oddělení dětské stomatologie v příyemí děkanátu. Dále jsou součástí stáže semináře kazuistik a praktických cvičení z hodnocení ortopantomogramů. Seminářem se rozumí oboustranná komunikace mezi vyučujícím a studenty, která bude hodnocena známkami A, B, C, D. Seminář následuje po praktické výuce.
Podmínky získání zápočtu:
- 90% prezence na praktických cvičeních a seminářích (je možná 1 absence, každá další absence, doložená písemnou lékařskou zprávou se nahrazuje po domluvě s vedoucím lékařem výuky v plném rozsahu, po skončení všech bloků výuky studentů probíhajících na Oddělení dětské stomatologie), každý pozdní příchod na stáž je hodnocen jako absence.
- provedení minimálního počtu předem stanovených výkonů a zároveň hodnocených A, B, C, (při hodnocení známkou D student vypracuje na dané téma písemnou práci ve formátu MS Word, 2x A4, písmena vel. 12, řádkování 1,15, standardní okraje, kterou odevzdá zadávajícímu lékaři před získáním zápočtu)
- ústní hodnocení ortopantomogramu s hodnocením známkou A, B, C, (poslední týden blokové stáže),
hodnocení ortopantomogramu má 4 části: 1) stanovení zubního věku, 2) popis vývojových stádií jednotlivých stálých zubů, 3) popis patologií a 4) stanovení léčebného plánu včetně terapeutických alternativ
- průměr známek za provedené výkony a za hodnocení ortopantomogramu bude součástí státní zkoušky z Terapeutického zubního lékařství jako praktická část z předmětu Dětská stomatologie.
- k získání zápočtu má student 3 pokusy, druhý a třetí pokus následují nejdříve za 14 dní po prvním pokusu (tzn. s další skupinou), při neúspěchu bude třetí zkoušení probíhat jako komisionální zkoušení za přítomnosti fakultních autorit
- při neúspěchu třetího zkoušení, nebo při nesplnění všech výše uvedených podmínek nebude zápočet udělen, přestože neskončil akademický rok 2023/24, a bude postupováno podle Studijního řádu 1. LF UK.