|
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů II je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty jednu cyklickou přednesovou skladbu která je vhodná pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku v rámci propojení hudebních činností s ostatními uměleckými i mimouměleckými aktivitami.
Cílem discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů III je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty další drobné přednesové skladby vhodné pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.
DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN:80-968600-3-8.
DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.
KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002.
KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.
K O Š Ť Á L, E. Perníková chaloupka (materiál ke stáhnutí pro pedagogické účely na webu).
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN:80-968600-3-8.DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002.KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.K O Š Ť Á L, E. Perníková chaloupka (materiál ke stáhnutí pro pedagogické účely na webu). |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
V plánovaném rozsahu výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán seminářů a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich osobní úkoly. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem.Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou zaznamenány v programu C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.
V plánovaném rozsahu výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán seminářů a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich osobní úkoly. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem.Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou zaznamenány v programu C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
zápočet
zápočet |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
I. Cyklická skladba: ERNO K O Š Ť Á L : PERNÍKOVÁ CHALOUPKA
Pohádka začíná,str.20,Tajemný zvoneček, str.22,Překvapení pernikáři, str.24, Čarodějný tanec, str. 25,Zasmála se ježibaba, str.25, Jednou zrána, str. 27,Vysvobození,str. 28, Už je konec pohádky,str.29
II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro děti
A) Dovednost zahrát a zazpívat vokálně průpravná a přípravná cvičení v durové tónině v chromatické modulaci (C, Des, D, Es, F, Ges, G, As, A, B, H, C dur).
____
B) Hra a zpěv mollových písní z Příručky doprovodů lidových písní od M. Kodejšky a M. Popoviče v určených tóninách (Ej, padá, padá rosička, Křepelenka křepelala, A já mám křepelenku).
____
C) Dovednost zahrát základní harmonickou kadenci akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,h,c,d,e moll.
____
D) Zahrát harmonické mollové stupnice a,h,c,d,e moll a doprovodit každý stupeň jedním nebo dvěma akordy z harmonické kadence (T,S,D).
E) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu se zpěvem těchto 15 písní: Cib, cib, cibulenka (s.15), Vláček (s.18), Pod naším okýnkem (s.28), Stojí vrba košatá (s.63), Štědrej večer nastal (s.66), Vdávala se myška (s.77), Nestarej se, ženo má (s.99), Bude zima (s. 59), Náš kohoutek kokrhá (s.177), Jízda (s. 84), Lítala si laštovička (s. 128)
I. Interpretace přednesových skladeb pro děti předškolního věku a Vaňhal,J.K.: Allegretto, Bach,J.S.: Menuet, Vlastní volitelná skladba Vlastní volitelná skladba II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro děti A) Dovednost zahrát a zazpívat vokálně průpravná a přípravná cvičení v durové tónině v chromatické modulaci (C,Des,D,Es,F,Ges,G,As,A,B,H,C dur). C) Dovednost zahrát základní harmonickou kadenci akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,,c, moll. F) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu nebo akordických značek se zpěvem tyto písně: Cib, cib, cibulenka (s.15), Vláček (s.18), Pod naším okýnkem(s.28), Stojí vrba košatá (s.63), Štědrej večer nastal (s.66),Vdávala se myška (s.77), Nestarej se, ženo má (s.99),Bude zima (s. 59), Náš kohoutek kokrhá, Lítala si laštovička (s. 128)
|