Poslední úprava: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět Geragogika se zaměřuje především na sociálně pedagogickou práci se seniory. Studenti získají základní informace o zdravotních, psychologických a sociálních faktorech, které hrají roli v procesu seberozvoje a vzdělávání seniorů. Obsahem předmětu budou také informace o nových trendech (jejich možnostech i úskalích) v edukaci současných seniorů a v nabídce volnočasových aktivit, o institucích a vzdělávacích centech zaměřených na rozvoj a vzdělávání lidí staršího věku, včetně univerzit třetího věku a využívání moderních technologií. Na základě osvojených poznatků z gerontopedagogiky a gerotodidaktiky budou studenti schopni odhadnout individuální možnosti rozvoje a vzdělávání jednotlivých klientů, zohlednit v případném plánu péče a navrhnout konkrétní doporučení a aplikovat je v práci se seniory.
Podmínkou pro zápis do předmětu je absolvování předmětu Sociální gerontologie nebo sociální gerontologie a geriatrie.
Předmět bude zakončen seminární prací a písemným testem.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (07.01.2024)
Témata (sylabus):
19.2. 2024 Zaměření, historie a vývoj oboru geragogiky (gerontopedagogiky); specifika geragogiky v současné populaci seniorů. 26.2. 2024 Změny ve smyslových funkcích a kognitivních procesech. 4.3. 2024 Motivace seniorů a další psychologické a sociální faktory související se vzděláváním seniorů. 11.3. 2024 Komunikace v geragogice. 18.3. 2024 Kvalita života, volný čas a životní styl seniorů. 25.3. 2024 Možnosti a funkce vzdělávání seniorů z hlediska podpory zdraví a kvality života. 8.4. 2024 Pohybové a relaxační programy. 15.4. 2024 Gerontopedagogika a gerontodidaktika. Základní gerontodidaktické metody, formy a zásady. 22.4. 2023 Specifika vzdělávání seniorů. Aktivizační metody. 29.4. 2024 Systém poradenství pro seniory, terapeutické přístupy. 6.5. 2023 Instituce pro vzdělávání seniorů, univerzity a akademie třetího věku, kluby seniorů. Další aktivizační služby zaměřené na vzdělávání seniorů. 13.5. 2023 Vzdělávání seniorů v zahraničí. Možnosti aktivizace seniorů s demencí. 20.5. 2024 Písemný test.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)
Aktivita při hodinách. Znalost základní studijní literatury a odpřednášené látky formou písemného testu. Požadavky k zápočtu: Vypracování seminární práce s kvalitativní sondou zaměřenou na vzdělávací a sociálně aktivizační potřeby respondenta (studenti mohou provést polostrukturovaný rozhovor se dvěma seniory nebo skupinový rozhovor s více seniory (např. formou focus group), případně opakované zúčastněné pozorování sociálně pedagogického procesu v rámci určitých akcí či aktivit, při nichž jsou senioři zároveň i jejich spolutvůrci. Při volbě tématu je doporučena předchozí konzultace).
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)
Zápočet-písemný test a seminární práce.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (07.01.2024)
* Povinná: ŠPATENKOVÁ, N.; SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. * Doporučená: KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-2103345-2. ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., VADÍKOVÁ, K. M. (Eds.) Specifika edukace seniorů. Praha: Palestra, 2013. ISBN 978-80-87723-09-8. VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. dopl. vyd. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3.
V průběhu výuky bude studentům doporučena další doplňující literatura.