Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Pedagogická praxe je zaměřena na postupné poznání výchovně vzdělávací práce učitele v současné škole.
Stěžejní aktivitou studentů je vlastní pozorování vyučovacího procesu v různých základních a středních školách a
výchovných a vzdělávacích zařízeních. Další významnou aktivitou jsou pedagogicko-psychologické a didaktické
rozbory pozorovaných jevů s významnou oporou o znalosti studentů z pedagogiky, psychologie a zejména
didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské
profesi. Studenti vedou pečlivé strukturované záznamy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z
pozorování a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do studentského portfolia. Pedagogická praxe je svým
obsahem a rozsahem zaměřená na postupné rozvíjení klíčových profesních kompetencí budoucích učitelů,
poskytuje dostatečný prostor nejen pro pozorování výuky, přípravu na vlastní individuální pedagogickou praxi ale
zároveň i kvalitní reflexi a sebereflexi. Jedná se tak o posilování současných trendů ve vzdělávání a pregraduální
přípravě učitelů, jež korespondují s celosvětově se prosazujícím reflektivním modelem učitelského vzdělávání,
který klade důraz na systematickou reflexi a sebereflexi pedagogické činnosti jako klíčový faktor růstu jak u
studentů učitelství, tak u učitelů v praxi.
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Součástí seminářů a pedagogických rozborů jsou diskuse na následující témata: Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese. Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka. Metodologie práce studenta na fakultní škole. Hospitace, rozbory, besedy, diskuse. První asistentská praxe. Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny. Projektování na různých úrovních práce učitele. Aplikace výzkumných technik: sociometrie, řízený rozhovor, anamnéza, diagnostické techniky. Hodnocení žáka. Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím.
Přehled pracovišť, na kterých má být praxe uskutečňována (není smluvně zajištěno): ZŠ a MŠ ANGEL, Praha 12 ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí, Praha 8 ZŠ Ratibořická, Praha 8 MŠ, ZŠ a gymnázium sv. Augustina, Praha 4 ZŠ nám. Curieových, Praha 1 ZŠ pro žáky se specifickými poruchami chování, Praha 5 Gymnázium Jana Keplera, Praha 6 SOŠ Ohradní, Praha 4 Arcibiskupské gymnázium, Praha 2 VOŠ zdravotnická, Alšovo nábřeží, Praha 1 Křesťanské gymnázium, Praha 10
Deskriptory
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách: 1) Jako prezenční či distanční praktická skupinová výuka studentů(do 10 osob) v prostředí ZŠ či SŠ termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru v čase výuky dle rozvrhu.. 2) v On-line formě v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe v termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Pravidelná a aktivní účast studenta na společných skupinových násleších, hospitacích a reflexích ve školách. Docházka potřebná ke splnění kurzu je 90%. Podrobné záznamy z pozorování a reflexí výuky. Pečlivé zpracování Pedagogického deníku či Studentského portfolia. Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Pedagogická praxe studentů učitelství, odkaz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3713, heslo PedPraxe2016. Aktivní účast na závěrečném reflektivním semináři. Prezentace vlastních reflexí vyučovacích hodin na závěrečném reflektivním semináři.
Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Povinná: SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: PAIDO, 1995. ISBN 80-85931-11-7. MAZÁČOVÁ, N. (2014). Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-673-4 ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6. Časopisy Pedagogika, Moderní vyučování, Učitelské listy a Učitelské noviny. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3713, heslo PedPraxe2016 Doporučená: FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť cvičného učitele. Brno:Paido.1999. s. 93.ISBN80-85931-73-7 HAVEL, J., JANÍK, T.(ed.)Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno. Pedagogická fakulta MU.s.193.ISBN 80-210-3378-9 JANÍK, T. (ed.) Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele. Brno: Pedagogická fakulta MU. 2002.s.142.ISBN 80-86633-011-2 SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ,N., KARGEROVÁ,J .a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: 2015, ISBN 978-80-7290-83 MAZÁČOVÁ, N. (2014). Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-673-4 MAZÁČOVÁ, N. (2014). Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-677-2