Poslední úprava: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (01.02.2019)
Jednou složkou výuky informatiky na středních školách je i výuka uživatelského software. Tato výuka skrývá pro
učitele mnohá úskalí. Musí se umět vyrovnat s velmi rozdílnou úrovni motivace i vědomostí studentů, nezahltit
studenty množství technických detailů a přitom je naučit efektivně použít počítače k celé řadě úkolů.
Cílem předmětu je připravit studenty na výuku uživatelského software jak po stránce znalostí a metodiky, tak i
prakticky.
Poslední úprava: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (18.12.2019)
One part of education of informatics on secodary school is a teaching of application software. This is loaded with
many traps for a teacher. He/she has to deal with different level of both motivation and knowledge of students, he
must to select the appropriate volume of technical details and needs to teach students how to effectively use
computer for a lot of different tasks. Topic of the seminary is to prepare students for teaching of application
software
both with knowledges and practically.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (23.02.2021)
Předmět je zakončen zápočtem. Zápočet se uděluje za aktivní účast, přípravu a presentaci vystoupení a vypracování zadaných výukových materiálů.
Povaha tohoto požadavku neumožňuje vypsat opravné termíny. Vyučující může stanovit podmínky, za nichž student může nahradit chybějící požadavky.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (17.04.2019)
učebnice informatiky pro ZŠ a SŠ
příručky produktů aplikačního software podle pokynů vyučujícího
Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (23.02.2021)
Kurz „Didaktika uživatelského software“ sleduje dva cíle:
1.) Připravit studenty na složité situace, do kterých se mohou během učitelské praxe v rámci informatiky dostat, ale na které je možné se připravit.
2.) Připravit studenty na výuku uživatelského software jak po stránce znalostí a metodiky, tak i prakticky.
Mezi jednotlivé výukové situace patří například:
Základní právní kontext pro učitele informatiky. Za co je učitel zodpovědný, jaké aplikace není vhodné používat vzhledem k věku žáků. Je učitel zodpovědný za kyberšikanu, kterou provedl jeho student v hodině?
Problém komercializace. Jak učitel může ovlivnit, jaké programy studenti později budou nakupovat.
Základní etický kontext pro učitele informatiky. Jaké návyky je dobré u studentů podporovat? (např. nelegální stahování hudby do domácích úkolů)
Jak u studentů podporovat kreativitu ve výuce informatiky. Jak je učit, že informatika není jen o ovládání softwaru.
Mezinárodní kontext výuky informatiky. Jak se inspirovat v zahraničí
Praktická příprava studentů na výuku uživatelského softwaru. (s ohledem na aktuální epidemiologickou situaci)
Budoucí učitelé se musí vyrovnat s velmi rozdílnou úrovní motivace i vědomostí studentů, nezahltit studenty množství technických detailů a přitom je naučit efektivně použít počítače k celé řadě úkolů. Cílem je připravit studenty na výuku uživatelského software jak po stránce znalostí a metodiky, tak i prakticky.