Poslední úprava: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D. (21.01.2024)
Projekt (digitální žurnalistika) má za cíl si osvojit aktuální digitální nástroje, které mohou pomáhat novinářům. Projekt je veden většinu semestru online.
kontakt: david.klimes@fsv.cuni.cz
Poslední úprava: Mgr. František Géla (02.01.2020)
The aim of the Master course Project is to train selected journalistic skills, to simulate the specific situations in which a journalist is engaged, and to discuss critically selected topics. In doing so, it combines practical training in seminars, specific field practice in real events. The course follows up the Creative Workshop (Digital journalism).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D. (02.05.2024)
Postup práce:
1) Student si vybere aktuální celospolečenské téma a zapíše jej do konce února do této tabulky, výsledný text bude mít nejméně 12 tisíc znaků.
2) Následně student k tématu využije chatbot ChatGPT či jinou obdobnou službu. Vyhledá obecné informace a speciálně pak informace vědecké. Následně se vyhledané výstupy pokusí ověřit a zjistit případné dezinpretace a dekontextualizace. (zde užitečná infografika FT k tématu)
3) Student k tématu podnikne alespoň dva rozhovory, z toho alespoň jeden rozhovor online (například přes Google Meet), ten zaznamená a vystřihne z něj krátkou sekvenci k dalšímu použití.
4) Nahraný rozhovor student alespoň z části přepíše pomocí automatického přepisu (například Beey či jiné nástroje) a využije.
5) K textu student vytvoří infografiku (může využít například Datawrapper, Tableau, Flourish či mnoho jiných vizualizačních služeb).
6) Dále vytvoří k textu úvodní ilustrační obrázek a alespoň další tři v textu (hledejte „free AI art generator“, službu nejprve prozkoumejte).
7) Využijte další alespoň dvě webové aplikace/programy (mapové, datové, podporující sdílení atd.) dle své volby.
8) Práci student nahraje na web Nazorne.wordpress.com do 24.5.2024
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D. (28.01.2023)
Povinná literatura
ČUŘÍK, Jaroslav a kol. Nové trendy v médiích I: online a tištěná média. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
OSVALDOVÁ, Barbora (ed.). O komentáři, o komentátorech. Praha: Karolinum, 2013.
KRAUS, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinu. 2010.
OSVALDOVÁ, Barbora; HALADA Jan a kol.: Encyklopedie praktické žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007.
Doporučená literatura
BEDNAŘÍK, Petr - JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií. Od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011.
JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Praha: Portál, 2009.
McQUAIL, Denis: Úvod do teorie masové komunikace. Portál, 2009.
OSVALDOVÁ, Barbora (ed.). Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2011.
OSVALDOVÁ, Barbora, Radim KOPÁČ, Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ a Karel CUDLÍN. O reportáži, o reportérech. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010.
ŠMÍD, Milan - TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009.
Literatura k online žurnalistice
ALLAN, STUART. Online news: journalism and the Internet. Open University Press. 2006.
BRADSHAW, Paul – ROHUMAA, Liisa. The Online Journalism Handbook. Skills to survive and thrive in the digital age. Pearson Education Limited. 2011.
CAIRO, Alberto. The functional art: an introduction to information graphics and visualization. San Francisco: Peachpit Press, 2012, 363 pages. ISBN 03-218-3473-9
MARCONI, F., SIEGMAN, A.: The Future of Augmented Journalism: A Guide for Newsrooms in the Age of Smart Machines. New York, NY: Associated Press (2017).