|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Povinné BLÁHA, J. a J. SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V. 1. vydání. Praha: Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3. HAZUKOVÁ, H. a P. ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7. HAZUKOVÁ, H. Didaktika výtvarné výchovy VI. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2011. 108 s. SBN 978-80-7290-434-1. HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V.; nejen pro základní umělecké školy. 2. přeprac. vydání. UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-129-X. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi) Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9. SLAVÍKOVÁ V., H. HAZUKOVÁ a J. SLAVÍK. Výtvarné čarování (Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Albra, (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1. ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2. - 5. ročník základní školy ŠAMŠULA, P. a J. HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. 128 s. ISBN 80-208-0359-9. VANČÁT, J. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, s.r.o., 2002. ISBN 80-86015-90-4. Doporučené BLÁHA, J. Estetická výchova pro střední školy. 2. díl. Umění jako obraz doby. 1.vyd. Praha: BLÁHA, J. a J. SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V. 1. vydání. Praha: Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3 DACEY J. S. a K.H. LENNON. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-903-5. FULKOVÁ, M. a kol. Edukativní programy Galerie Rudolfinum. Galerie Rudolfinum, 1997_2008. FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008. FULKOVÁ, M. Když se řekne vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, 2002, č. 4, s. 12-14. GARDNER, H. Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7278-279-3. HAZUKOVÁ, H. a J. HLAVSA J. a kol. Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia, 1985 KESSNER,L. ml. Muzeum v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v současné společnosti. Praha: Argo a Národní galerie, 2000.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2009. KULKA, J.Psychologie umění.Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23694-4. KULKA, T. Umění a kýč. Praha 1994 KULKA, J. Komplexní analýza uměleckého díla I. Praha: SPN 1990. PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Filozofie o člověku a výchově. Praha: ISV 2001, ISBN 89-85866-64-1. ROESELOVÁ,V. Proudy ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1999 SKARLANTOVÁ, J. a J. SLAVÍK. Estetická výchova pro střední školy. I.díl. 1. vydání. Praha: Sciencia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-70-0. SKARLANTOVÁ, J. Užitá tvorba I. Estetická východiska užité tvorby. Praha: UK-Pedagogická fakulta |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Obsahové vymezení: Výtvarná výchova jako součást vzdělávání; obecné i speciální přínosy rozvoji osobnosti. Výtvarná tvorba a tvořivost. Vývojové zákonitosti a zvláštnosti dětského výtvarného projevu. Pedagogické aspekty výtvarně-estetických interakcí. Vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka a očekávané výstupy v závazných pedagogických dokumentech (RVP, osnovách SOŠ). Specifika různých forem výtvarného vzdělávání. Vizuální gramotnost. Galerijní a muzejní edukace. Artefiletika. Širší kontexty a integrující charakter výtvarné edukace, možná rizika. Profesní profil výtvarného pedagoga. Umělecké, vědecké a pedagogické dílo. Výtvarné a didaktické prostředky dosažení cíle. Didaktické kategorie, funkční slovník. Funkce
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Zkouška: Ústní teoreticko-praktická spojená s reflexí získaných teoretických poznatků osvojených v přímé výuce i samostudiu. Teoretická část má prokázat znalosti z oblasti didaktiky výtvarné výchovy (Didaktiky výtvarné výchovy I a II, Oborové didaktiky I a II). Problémové okruhy budou vycházet z obsahu výuky DVVI a II a koncepce závěrečné zkoušky). Praktická část má prokázat získané výtvarně pedagogické kompetence pro přípravu, realizaci a hodnocení výtvarné edukace se zaměřením na konkrétní vzdělávací pracoviště. Bude probíhat jako prezentace a obhajoba realizovaného výtvarného programu (metodické či tematicko-metodické řady tří navzájem navazujících výtvarných úkolů (včetně výtvarné dokumentace z realizace a sebehodnotící reflexe vyučující(ho). |